Inlägg från: carolinacarolina |Visa alla inlägg
  • carolinacarolina

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Jag skulle testa denna metod i natt, men fyyyy så jobbigt det kändes. Det slutade med tutten vid varje uppvak ändå... Ska kanske ta tag i det till helgen istället. Sonen är bara 4,5 månader, så det kanske är lite tidigt? Han har dock problem att sova (vaknar OFTA på natten) och BVC sa att det var dags att sluta söva honom vid tutten...

• carolinacarolina

villrådig - Bäst för oss båda vore om vi fick sova mer än 2 timmar i sträck på nätterna! Denna metod känns ju väldigt mld och inte riktigt som en "metod"... Men vi kanske bör vänta 2 veckor till då sonen iaf är lite mer än 5 månader...

• carolinacarolina

didilej - Jag tassade aldrig. Jag hade bara TÄNKT prova det, men jag var sååå trött så jag tog till amning direkt ändå. Men jag får väl avvakta ett par veckor iaf... Men det verkar vara en bra metod!

• carolinacarolina

Okej, nu kör vi!

Jag var inne i tråden för någon månad sedan, då var lilleman inte gammal nog. Men nu blir han sex månader på fredag så i helgen kör vi! Jag funderar även på att minska/ta bort nattamningarna i samma veva. Några funderingar först bara:

- Jag ammar nu oftast varje timme på nätterna och mycket mer sällan dagtid (han har ej tid att äta då och är mätt eftersom han äter hela nätterna). Kan jag ta bort all nattamning på en gång eller skulle ni ha fortsatt amma typ en eller två ggr? Han tar inte napp utan jag är hans snutte som han behöver för att somna om.

- Just nu blir sonen hysterisk då pappan försöker söva om (bära) på kvällen, bara jag duger. Kan pappan ändå tassa? Eller är det bättre om jag tassar trots att jag har mjölkdoft? Bör en och smma person tassa jämt i början?

- Om man börjar tassa endast på kvällen och sonen vaknar efter typ 30 minuter (som han brukar göra) bör jag då tassa igen eller är det bäst att börja endast med tassning vid läggningen?

Hoppas någon klok tassare har vettiga svar! :)

• carolinacarolina

Squeezetoy: Jo, jag känner nog att det är grymt att ta bort all nattamning direkt - både för sonen och mina bröst!

didilej: Då blir det tassning fram till 22:00 då jag lägger mig. Det blir iaf 2 timmar, sonen somnar runt 20.00. Jag kommer nog låta pappan tassa också även om sonen blir hysterisk. Märker jag att det inte funkar alls så får väl jag köra kvällstassning ett tag och pappan kanske testa dagtid då det brukar gå bättre.

Nu gäller det bara att ladda så det verkligen blir av! Jag ska jobba i spjälsängen idag och imorgon, inför att han ska börja sova där på nätterna. Han gillar den inte, så vi ska busa och leka lite där, tänkte jag...

• carolinacarolina

Squeezetoy: Det låter ju som ni gör framsetg ändå! Jag har ej följt med helt i tråden, så: Hur gammal är din son? Hur ofta vaknade han innan ni började tassa?

Har du provat nässpray? Finns ju från 7 månader. Jag har köpt hem en sån för att testa när sonen blir förkyld nästa gång. Han är 6 månader nu... Det känns som det kan ges lite smidigare, eller så är det ännu jobbigare för barnet med "vindpusten"...

De där sista timmarna innan tidig morgon kallas ju vargtimmarna och då sover ofta barn mer oroligt.

• carolinacarolina

Squeezetoy: Tack för din resumé! Vad härligt att det går så bra för er! Jag hoppas vi kan nå samma framgång också...

Det viktigaste för oss är att sonen slutar använda mig som napp. I stort sätt varje gång han vaknar måste han tutta för att somna om, vilket innebär nästan varje timme, nätterna igenom. Sonen hade också en period då han var klarvaken vid kl 4... huu vad jobbigt det var! Men det har han som tur är lagt ner just nu iaf...

• carolinacarolina

En till fundering: Ni som tassat - i början lär ju både vi och barnet sova mindre. Lät ni barnet sova mer på dagarna då? Jag är rädd att sonen ska vända på dygnet. Som det är nu kan han sova i 3 timmar mitt på dagen, men jag väcker honom efter 2 eftersom jag anar att det påverkar hans nattsömn annars (han vaknade då kl 5). Han är 6 månader imorgon.

• carolinacarolina

DS - Tack för svaret! Hur ofta nattammade hon innan tassningen?

Du har förstås rätt i att jag får känna av läget ang dagssömnen... Tror jag ska starta redan ikväll med tassning, fast han blir 6 mån imorgon!

• carolinacarolina

Kojelli: Det låter precis som min son på nätterna! Och jag hade samma farhågor! Men såhär gick första kvällen med tassning (igår):

Vi har bestämt oss för att börja med läggningen (fram tills jag lägger mig) eftersom det sedan kan bli mindre nattuppvak och därmed mindre tid vaken för mig!

Sonen brukar börja läggningsrutinen vid 19 och sova kl. 20. Jag var beredd på att ta minst 2 timmar med skrik. Jag körde vanliga läggningsrutinen, startade vid 19. Men istället för att liggamma och låta sonen somna vid tutten och sedan ligga kvar i sängen så sittammade jag. När han började blunda alltmer tog jag upp och rapade och la ner i spjälsängen. Jag la automatiskt handen på sonen eftersom jag väntade skrik. Men han tittade bara upp och somnade om. Vet ej om jag hann få bort handen dock... Skönt ändå att det gick så lätt! Men säkert bara en engångsgrej... Han sov kl. 20:00.

Han brukar ofta vakna varje halvtimme tills jag går och lägger mig. Nu vaknade han kl. 21:10. Jag tassade. Fick ta upp honom 2 ggr, och det blev lite skrik. Men allt tog totalt bara 10 minuter innan han sov igen.

Nästa gång vaknade han 22:10, då körde vi amning som vanligt eftersom jag satt 22:00 som gräns, då brukar jag lägga mig. (Kanske kommer jag förlänga till 23 direkt nu...)

Han vaknade också lite mer sällan för att amma på natten, kanske varannan timme oftare än varje som det brukar vara. Trots att vi samsov från 22:10. Men det kan ju vara en tillfällighet.

Så jag är nöjd! Trodde aldrig han skulle somna utan tutte och definitivt inte utan att bäras runt! Vi får se hur det blir ikväll!

En fundering: Ska man köra dagtid direkt nu kanske? de få gånger han inte sover ute i vagnen då...

• carolinacarolina

DS: Tack för ditt svar! Idag var sonen så trött att jag bara drog ut han på balkongen och vaggade vagnen lite så sov han på 2 min. Så kan det gå!

Rullgardin har vi - men det är lite glipor iofs, men jag tror ändå den hjälper eftersom sonen de senaste dagarna vaknat vid , halv 7 istället för 5, halv 3.

didilej: Jo, det verkar svårare dagtid. Jag gjorde ett tappert försök i förmiddags, men efter att ha lagt ner honom i sängen och försökt tassa var han klarvaken! Så det blev vagnen en timme senare ändå...

• carolinacarolina

didilej: Hahaha! Vilken buse! Tyvärr har jag inga tips!

Såhär gick vår andra natt:

19:45 lägger i spjälsängen efter läggningsrutinerna. Skriker vid tassning, gallskriker då pappa tassar. Jag tar över och han somnar SNABBT. Allt tog 25 minuter.

21:05 Vaknar. Lägger bara handen på, tar bort, somnar om direkt.

22:05 Vaknar. Drömde. Hand, somnar om direkt.

23:00 Vaknar. Jag hade 23:00 som gräns för att sluta tassa (kör endast kvällar till en början). I sömnyran väljar jag ändå att sittamma och tassa. Det går inte bra alls. Jag försöker lägga ner i spjälsängen ett otal gånger, han blir tyst så fort jag plockar upp honom. Till slut ger jag TYVÄRR upp och låter han liggamma. MEN han kommer inte till ro. Han känns orolig och otrygg och vaknar så fort jag puttar ut tutten. Till slut får han sova på MIN mage vilket han inte accepterat sen han var 3 månader.

Han är sen ovillig att slägga tutten vid varje nattamning. Dock är nattamningarna inte så täta som normalt, oftast endast varannan timme.

Varför blev han så otrygg? Har jag gjort något galet tror ni? Hur göra imorgon kväll? (Förutom att vara konsekvent vid tassning!)

• carolinacarolina

Såhär gick tredje kvällen med tassning:

20:20 Somnar efter 20 min tassning

22:00 Vaknar - tassar 5-10 min - somnar om

22:20 Vaknar (efter orolig sömn) - tassar med skrik - somnar om efter 20 min, 22:40

00:50 Vaknar - liggammar och tassar inte mer denna kväll/natt

Kommentar: Det gick väl rätt bra. Skönt att han sov mer än 2 timmar efter sista tassningen. Ingen amning på 5 timmar, det är nog rekord!

• carolinacarolina

didilej - härligt med en lugn natt! Låter vettigt att ha nattlampan kvar, tycker jag! Jag måste också säga: Vilka bra råd du ger till alla här!

• carolinacarolina

didilej: Han sov inte 5 timmar i sträck, utan jag tassade... men jag ammade inte förren vid 1... Så jag fick egentligen inte mer sömn än vanligt. Men det gör inget! Jag är glad för de små framsteg som vi ändå tycks göra...

mollysmamma: Kramar! Det verkar vara ork och motivation som saknas just nu! Kan du inte försöka sova i kapp lite något dygn innan du kör igen? Kanske pappan kan låta dig sova lite dagtid?

• carolinacarolina

Och såhär gick 4:de natten:

Somnade i bilen på väg hem... Hemma 21:15. Ammar och somnar om igen (21:25) med mycket kort tassning.

21:35 Vaknar - somnar snabbt om med tassning

00:50 Vaknar - slutar tassa för denn anatt och liggammar istället

Kommentar: Det går ju långsamt framåt, tror jag. Han sover lite längre pass numera. Nätterna då jag liggammar känns mer vaga nu - kanske jag inte ammar lika ofta? Eller så är amningarna så korta så jag har glömt dem nästa morgon? En sak jag lagt märke till är att jag i natt mkt lättare kunde putta bort bröstvårtan och sen så vände han sig om på rygg och somnade om direkt.

När är det dags att satsa på tassning även på nätterna? Ni som började med kvällar - förlängde ni tasningen successivt eller gick ni direkt över på hela nätter?

• carolinacarolina

Jag har tassat på kvällarna nu i en vecka. De senaste 2 nätterna har jag förlängt tassningen till efter första amningen, då jag lägger tillbaka sonen i spjälsängen. Vid 23 - 01 nångång brukar vi börja samsova. Men jag ser inte så tydliga framsteg än! Bör jag ha mer tålamod? När är det dags att bli otålig?

Ofta vaknar han fortfarande varje timme, men ibland kan det gå 2 till 2,5 timmar. Vid samsovningen är allt mer luddigt och jag vet inte längre hur ofta han vaknar... Antingen vaknar han mindre eller så är jag för trött för att minnas uppvaken. Blöjan är lika blytung som vanligt på mornarna, så antagligen ammar han rätt mkt fortfarande under natten...

mollysmamma - Skönt att det gick bra! Då kanske inspirationen är på väg tillbaka nu då!

• carolinacarolina

didilej - Tack igen för ännu ett bra tips! Jag får nog skynda lite långsamt än... Varken han eller jag är redo för att skippa nattamningarna helt ännu! Nästa steg kanske är att skippa samsovningarna nattetid... Jag får ladda lite inför det! :)

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola