• Familj Lo

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

jag har inte börjat tassa så mkt som ni här men kan ju berätta hur vi gör och det funkar!!
    Jag tänkte börja "heltassa" nästa vecka när vi ska sluta amma..

När killen är trött går jag med honom så han somnar, lägger ner han och då vaknar han alltid, Nu har jag börjat typ hålla om han.. Alltså en hand mot armarna och en bak ryggen (han ligger på sidan). Jag håller inte hårt men inte löst utan mer lite stadigt.. och han somnar nästan direkt!!

han har börjat sova längre och är lättare att somna även på nätterna!

Tack för du startade denna tråd!!

• Familj Lo

hrm... är lite för trött för att läsa en massa text men vad ska mna göra om min lille kille "skruvar" på sig och inte vill ligga i sin säng? Ska man hålla tassarna på lo eller ska mna ta upp?
    kram på er goa tjejer

• Familj Lo

han var så duktig i natt! somnade nio och vaknade ett =)
    innan hade vaknade han minst fyra gånger på den tiden...

• Familj Lo
    zanzibar skrev 2008-02-19 22:13:50 följande:
    Vilken bra medtod det här verkar vara. Ska läsa igenomtråden imorgon.HAr en 1-åring som vaknar (snuttar) en gång i timmen fortfarande. Samsover (han har i perioder sovit i sin egna säng) och måste ammas på natten för att somna om.Någon som har haft en liknande situation med en ettåring som har en solskenshistoria att berätta? Börjar tro att detta aldrig kommer sluta....
    hej! vår pojke är ett. och jag har börjat med denna metoden ganska nyss och det funkar!
    Nu kan han sova fyra timmar i rad, somnar på första försöket, behöver ej ammas första gångerna han vaknar på nättera heller.
    Innan vaknade han minst fyra gånger på tre timmar ungefär. och fick gå med han ca 30 min innan han somnade, sen la man ner han och han skreck så man fick ta upp och lägga ner minst fyra gånger..

Så här är en positiv mamma! Det funkar! Jag kommer fortsätta och kommer köra denna metod på nästa barn med! =)
  • Familj Lo
    nom skrev 2008-02-20 10:37:06 följande:
    hej! jag har smugit in o läst här lite då o då o tyckt att detta verkar va en bra metod, just för att man får göra nåt konkret för att hjälpa lillan att komma till ro. Har en liten tjej som snart är nio månader o hon har vaknat ca tio gånger varje natt o bara nöjt sig med napp eller bröst för att kunna somna om. Har samlat motivation för att börja tassa, så vi började igår kväll. Hon brukar alltid somna med napp men vi bestämde oss för att ta bort den helt, då jag tror att det är den som försvårar för henne att somna om. Vi tassade cirka trettio minuter på kvällen innan hon somnade, och sen sov hon sex timmar i ett streck!! Det har aldrig hänt förut! I alla fall så vaknade hon ca kl 2.30 och blev mäkta förbannad när hon inte fick nåt o suga på, men jag tog upp o la ner i säkert en timme tills hon somnade o sen sov vi båda två till klockan 6.30, utan mat! Jag undrar om detta bara är tur eller har att göra med att hon kände sig trygg med att mamma visste vad hon gjorde. (Jag sov alltså åtta timmar i natt, känner mej sjukt utvilad). Ville bara dela med mej av detta o kanske få lite feedback. Väntar med spänning på nästa natt :)
    gud vad roligt!!! Man blir ju faktist glad när man läser om andra som lyckas! Även om vår pojke ej sover så länge *avis* hihi
  • Familj Lo

haha behöver inte ha långa tuttar för att amma i spjälsäng haha jag har legat I hans säng och ammat måååånga gånger för att han skulle tycka om att ligga i den och känna sig trygg hehe

• Familj Lo

haha jag bara kryper ner i sängen och ligger ihopkrypen bredvid..

Låg i den i tre timmar i natt.. han vägrade sova..

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola