• x karin76

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Familj Lo skrev 2008-02-20 10:20:33 följande:

hej! vår pojke är ett. och jag har börjat med denna metoden ganska nyss och det funkar!Nu kan han sova fyra timmar i rad, somnar på första försöket, behöver ej ammas första gångerna han vaknar på nättera heller.Innan vaknade han minst fyra gånger på tre timmar ungefär. och fick gå med han ca 30 min innan han somnade, sen la man ner han och han skreck så man fick ta upp och lägga ner minst fyra gånger..Så här är en positiv mamma! Det funkar! Jag kommer fortsätta och kommer köra denna metod på nästa barn med! =)
    Låter intressant. Men hur länge får du hålla om honom innan han slutar skrika? När Jack vaknar om nätterna för att amma så har jag aldrig stått ut mer än 5-10 minuter av att stoppa in nappen och hålla om och gosa på täcket. Han tystnar lite ibland men sätter gång och skriker igen och högre för varje gång. Till slut ger jag upp och ammar. Sen somnar han nöjd igen. Och jag är vaken i stället för att som vanligt snabbamma och somna om. :-/

Kan tilläggas att min son är 7,5 mån och ammar ca 3-5 ggr/natt. (Oftast är 1-2 ggr amning och övriga mer "snuttning".) Han sover i egen säng bredvid min.
  • x karin76

Har läst lite om hur det funkar för er andra i tråden och jag tror jag kanske kommer att prova denna metod framöver, men det får nog vänta ett par dagar för jag är förkyld och antagligen kommer ju inte orken att räcka till då. Jobbigt nog som det är med snuvan, behöver inte nattliga strider också.

Provade lite grann igår kväll då han vaknade kl 23, lade på handen och det hjälpte inte, sen buffade jag honom lite grann och stoppade in nappen 5 ggr, till slut somnade han igen. HAn vaknade iofs 1 timme senare och då funkade ingenting så då fick han amma. Jag är nog inte konsekvent i hur han bemöts då han vaknar, får tänka på det då vi börjar "på riktigt". Kanske i nästa vecka.

Funderar på hur länge jag ska ha "amningsuppehållet". I vanliga fall ammar han knappt något på dagarna, kanske 1 ggn som mellanmål eller så. Äter i övrigt mat & gröt. Han läggs kl 19 och vaknar och äter gröt vid kl 21 och somnar om igen sen. (Hade gärna gett välling som ju sägs vara mättande, men han vägrar ta flaska så det funkar inte. Men gröt ska väl funka det med tycker man.) Funderar på att ha "amningsförbud" mellan kl 23-05, så dessförinnan och efter får han amma så mycket han vill. Ni som provat något liknande, har det funkat?

• x karin76
    Jiiipppiii skrev 2008-02-21 10:21:15 följande:
    xKarin76: Jag ger min lilla gröt kl 18 och ammar henne ca 19.30, sen får hon inte äta förrän vid 4 och det funkar bra, hon vaknar ibland vid 1 men somnar om på lite tassande då. Om din lillskrutt äter gröt så sent borde han ju klara sig till kl.5
    Hm ja jag tycker det jag med. Men jag är bara orolig för att han ska bli förvirrad om han inte får amma kl 00-05 men han får amma 05-07. Men det är kanske som någon skrev att man får vara tydlig i början av varje vak, om det ska bli någon amning så ge det på en gång isf.

Sen en annan sak, jag är även fundersam på om han får i sig tillräckligt med vätska om jag inte nattammar. Får kanske börja amma fler gånger dagtid så han får i sig vätska ordentligt. Tyvärr suger han varken på flaska eller pipmugg. Pipmugg utan ventil tar han några droppar ur, knappt märkbart. Har provat alla slags pipar (stort och litet hål, mjuk, hård, mammaliknande) och alla slags vätskor (välling, vatten, juice,...) men icke.
  • x karin76

didilej: Det stämmer nog, tror nog inte egentligen att han blir uttorkad, tänkte mest att han kanske har extra svårt att sova om han är verkligen törstig. Ska nog ändå försöka få i honom extra vätska under dagen om det går.

Jiiipppiii: Nej det har vi kvar att prova, det får jag ta och testa. Hade du ett sånt smalt sugrör som tetradrickorna eller tjockt som på McD?

• x karin76
    mewe skrev 2008-02-22 22:10:56 följande:
    Undrar lite hur ni tassare gör med första målet barnet får på morgonen. Har ni bestämt er för en tid då det är ok att vara hungrig och fram till dess tassar ni om?Vår kille (10 mån) får en flaska vid ca 18.15 och somnar sedan ca 18.45. Han vaknar nästan alltid vid 5.00-5.30 och då har jag inte lyckats tassa om honom utan då får han en flaska och oftast är han sedan vaken 1-2 timmar innan han somnar om. Vore ju skönt om han vill sova fram till 6.30-7.00 men med tanke på att han somnar relativt tidigt på kvällen så kanske han faktiskt sovit klart vi 5.00-5.30.Hur gör ni?
    Funderade på samma sak då vi ska börja, eftersom jag inte vill sluta amma helt än (ammar nästan bara på natten). Tror jag kommer att prova det som didilej skrev att efter en viss tid får han amma, antagligen kl 05 (med hopp om att han sen somnar om till 07). Förhoppningsvis blir han inte alltför förvirrad av det. Snart är det ju vår och då blir det ju ljust så tidigt så han kanske märker skillnaden mellan natt och morgon.

Är själv dock fortfarande snuvig så starten får vänta lite.

I natt somnade han 19, vaknade och åt gröt 21 som vanligt, somnade och ammade 01 och 04. (Han ville eg amma kl 03 men jag fick honom att somna om igen då, inte med bara handen utan fick ta upp honom i famnen och lugna. Tyvärr blev jag vaken och somnade själv inte om förrän 03.45, suck...) Han vaknade morgon ca 05.30-06. Frukost får han inte förrän 08.30 oftast, så han kan ju klara sig nästan 5 timmar utan mat när han är vaken. Problemet är väl att han inte klarar så länge då han sover, för han är van att vakna av lite kurr i magen och få amma då. :-/ Hoppas metoden hjälper mot detta.
  • x karin76
    Jiiipppiii skrev 2008-02-23 14:55:09 följande:
    Här har vi haft en natt med mycket tassande, tösen vaknade vid 22.30, då tassade pappa henne men sen när hon vaknade igen strax efter 12 väckte han mig (jag sov i rummet bredvid med öronproppar). Jag fick henne lugn och hon somnade, vaknade 2.30 och somande o vaknade 3 gånger fram till kl.4. Då trodde jag inte hon skulle sova så länge, hon brukar ju äta vid den tiden, men lilla dockan sov till efter 8. Jag som trodde hon inte skulle klara en hel natt utan mat!!! Tänk så fel, nu ska vi bara få till att hon sover hela långa natten utan att vakna...
    Vad skönt att det gick bra att hoppa över målen trots många uppvakningar, det ger hopp till oss med.
    Hoppas det går åt rätt håll kommande nätter också.
  • x karin76

Var hon jätteledsen då hon vaknade förresten eller var det mest gnyende?

• x karin76

Hm ja det kanske är bäst ändå, iaf mest konsekvent, att göra morgon då han äntligen får amma efter natten, om han nu klarar sig ända fram till 06.

Kl 06 är ju ok att ha som morgon för mig, för då går min sambo upp för att åka till jobbet. Om jag skulle (vilket jag hoppas någon gång sker...) få sova på natten fram till dess, så skulle jag antagligen vara jätteutvilad och kunna gå upp utan problem. Hellre sova-natt med uppstigning 06, än vakna/amma-natt som det är idag.

• x karin76

Ser fram emot tills vi ska börja prova!

• x karin76

Vad kul att det gått bra för många!

Jag hade en svag fundering på att börja tassa i natt, men gav upp..!

Jag har kommit fram till att han antagligen är riktigt hungrig då han vaknar och vill amma de två första gångerna, och jag har helt enkelt inte hjärta att låta honom skrika av hunger.

Han vaknade i natt kl 00.15 och jag tyckte det var lite tidigt att amma, oftast brukar det vara första gången runt kl 01. Så jag tassade. Till en början var det mest små gnyenden, men de avtog aldrig utan tilltog både i styrka och antal. Till slut grätskrek han, då hade vi tassat i över en timme. Gav upp och ammade och han var jättehungrig och åt sig med nöd och näppe mätt på det jag hade.

När han vaknade nästa gång för att amma, runt 03-04 (har förträngt tiden nu) tassade jag ingenting utan bara ammade och så var det bra med det.

Framåt 05.30 började han göra morgon, men han ammar aldrig nåt vidare då utan snuttar mest så jag lät honom ligga och smågnälla och försökte sova ändå.

Jag skulle nog försöka mig på att tassa på natten om han var bara orolig eller övertrött eller allmänt gnällig. När han vaknar ibland på kvällarna funkar det att tassa, elker ibland om han vaknar "mellan" amningstillfällena. Men då det är dags för nattamning blir jag nog tvungen att fortsätta tills han själv väljer att sluta eller tills mjölken sinat helt.

Alltså, det är ju inte det att han inte överlever utan mat på natten, för det gör han ju vid 7,5 månaders ålder, men hungerskrik det klarar jag inte att att stå emot.

Känns så trist, hade verkligen tänt på idén att prova tassning för att slippa nattamning, men tydligen funkar det inte för oss.

• x karin76

Vi har blivit sjuka bägge två (förkylning) så att börja prova metoder är det inte direkt läge för. (Jag tror ju dessutom att vi skjuter på det hela tills han verkar börja ge upp nattamningen av sig själv lite grann (om någonsin).)

En undran dock..

En sak jag inte riktigt begriper dock är hur ni lyckas få bebisen att lugna sig av handen. Det verkar ju funka så bra för alla här??

Oftast när jag lägger handen på min pojke så börjar han ganska snart försöka puffa bort den. Och stoppar jag in nappen plockar han ut den. Och fingrar på och griper om mina fingrar. Och hela tiden gnäll-gnäll-gnäll... Enda gångerna det verkar fungera med en hand är om han är jättetrött och jättemätt, i annat fall blir han bara mer och mer uppstressad verkar det som.

• x karin76
    Sousafon skrev 2008-02-26 19:32:15 följande:
    Didilej - tack för ditt svar. Jo, han befinner sig nog i åttamånaderstrasslet, men det är svårt att veta för han har alltid varit närhetskrävande och svår att få att somna. Känns mest bara som att det blivit mer så nu. Plus då att mjölken ínte tycks räcka på natten. Men du har nog rätt, det är nog bäst att vänta lite. Är bara sååå trött!!! Men vi gör något liknande tassning ibland när han vaknar mellan målen, lite som någon annan beskrev, så kanske är det som en liten mjukstart.Han är en stor och matglad kille, så jag försöker att få i honom mer på dagen, men det är inte så lätt. Svårt att bryta vanor som sagt...
    Samma här, försöker använda det lite grann MELLAN nattmålen (som jag försöker begränsa till kl 01, 03 och ev 05). Lite mjukstart kanske som du säger.

Tyvärr är min kille inte alls matglad, utan väldigt liten i maten, så jag har jättesvårt för att få honom att öka portionerna.
  • x karin76
    aok skrev 2008-02-26 12:09:30 följande:
    Vi tog bort nattmålet när S inte längre var hungrig när hon vaknade på morgonen. Då hade vi tassat ca en vecka övriga gånger hon vaknade på natten.Vi har slutat att bara lägga handen på - det gav nästan aldrig nån effekt. Vi går direkt på steg 2, och släpper direkt när hon är lugn. Fast oftast så somnar hon om utan att vi behöver göra nåt. Så jag tror att hon vaknar lika ofta nu som förut, men nu klara hon sig själv.
    Hur ofta vaknar hon och du behöver ta upp henne?
  • x karin76

Här verkar frukostaptiten ha försvunnit.. Kanske ska överväga det där om att ta fajt om nattamningen ändå, får se framöver om det håller i sig.

Min mamma bor här i 3 nätter nästa vecka och man kanske skulle passa på och låta henne ta honom de första matfria nätterna? Undrar just om det skulle fungera bättre eller sämre än om jag skulle göra det själv, med tanke på att jag antagligen påminner honom om amning. Får nog fundera på det.

• x karin76
    sassa76 skrev 2008-02-27 11:47:37 följande:
    Tack för en bra tråd. Har följt er i ca 2 veckor och bestämde mig förra måndagen för att börja tassa. Jag har en tjej på 13 månader som tidigare vaknade ca 3-4 gånger varje natt för att snutta(samsover). Första vecka har varit ömsom ett helvete och lugna nätter.Men jag måste säga att om man håller ut så funkar det. Min tjej åt väldigt lite på dagarna tidigare, men nu sen jag slutade nattamma så äter hon mer och mer för varje dag.Inatt provade jag för första gången att lägga henne i sin egen säng och hon sov då från kl 20-06 Jag har inte kännt mig så utvilad sen hon kom.
    Å vilken lyx! Låter härligt.
  • x karin76

Philips mamma: Spännande att flytta till nytt! Hoppas det går smidigt med den lille och så.

villrådig: Ibland när jag funderat om han haft ont har jag tänkt att det kan ju vara drömmar nu när dom börjar bli lite grann äldre (7-8 mån)? Skönt att han äter bättre, önskar min lillplutt ville göra det med. Vid vägningen då han var 7 mån hade han inte gått upp någonting sedan han var 6 mån (+50 g). Hoppas det bara är en fas.

• x karin76
    Elinen skrev 2008-02-29 09:55:40 följande:
    Mollysmamma: Hur gammal är din lille pilt och äter han bra på dagen? Jag har så svårt att helt sluta amma på natten eftersom han äter så dåligt på dagen. När man vaknar på natten och hör hans kurrande mage är det så lätt att tänka, "men lille gubben nu är du ju faktiskt hungrig då är det klart att du ska få mat." Vet inte hur jag ska kunna motivera mig själv till att låta bli amning helt. De senaste nätterna har jag bara ammat 1-2 ggr och har egentligen inga problem med det men jag vill ju inte förvirra honom genom att han ibland får bröstet och ibland inte när han vaknar. Svårt dilemma!
    Låter precis likadant som för oss, så jag har inte tagit bort nattamningen heller. Speciellt de senaste dagarna har lilleman varit jättedålig på att äta, jag hoppas det bara beror på förkylningen. Hans nattamning är dock rätt så regelbunden (kl 01 och kl 03.30 cirka), så då funkar det att amma och sen lägga tillbaka honom. Alla andra tider han vaknar så försöker jag få honom att somna om.

Tack och lov har det blivit mindre prat och gnäll på nätterna på sistone och han ammar 2 ggr/natt och somnar sen, det står jag ut med än så länge. Men senare i vår när jag ska vänja honom av med det så blir det nog TASSNING som gäller.
  • x karin76
    didilej skrev 2008-03-07 12:51:35 följande:
    Då behöver bebisen aldrig vakna och kolla ifall mjölkbaren råkar vara öppen
    Så gulligt sagt!
  • x karin76

zorika: Följer med stort intresse hur det går för er. Vi nattammar ca 2 ggr per natt så jag är nyfiken på hur det går för er med de nya rutinerna.

Tror våra små är ungefär lika gamla också, min pojk är född 5 juli.

• x karin76

D S skrev 2008-03-19 10:55:53 följande:

Imorgon skall vi ta bort nattamningen...bävar lite. Det kommer bli sömnbrist och skrik.
    Hoppas det går bra, lycka till!
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola