~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Familj Lo skrev 2008-02-20 10:20:33 följande:
Kan tilläggas att min son är 7,5 mån och ammar ca 3-5 ggr/natt. (Oftast är 1-2 ggr amning och övriga mer "snuttning".) Han sover i egen säng bredvid min.
Familj Lo skrev 2008-02-20 10:20:33 följande:
Har läst lite om hur det funkar för er andra i tråden och jag tror jag kanske kommer att prova denna metod framöver, men det får nog vänta ett par dagar för jag är förkyld och antagligen kommer ju inte orken att räcka till då. Jobbigt nog som det är med snuvan, behöver inte nattliga strider också.
Provade lite grann igår kväll då han vaknade kl 23, lade på handen och det hjälpte inte, sen buffade jag honom lite grann och stoppade in nappen 5 ggr, till slut somnade han igen. HAn vaknade iofs 1 timme senare och då funkade ingenting så då fick han amma. Jag är nog inte konsekvent i hur han bemöts då han vaknar, får tänka på det då vi börjar "på riktigt". Kanske i nästa vecka.
Funderar på hur länge jag ska ha "amningsuppehållet". I vanliga fall ammar han knappt något på dagarna, kanske 1 ggn som mellanmål eller så. Äter i övrigt mat & gröt. Han läggs kl 19 och vaknar och äter gröt vid kl 21 och somnar om igen sen. (Hade gärna gett välling som ju sägs vara mättande, men han vägrar ta flaska så det funkar inte. Men gröt ska väl funka det med tycker man.) Funderar på att ha "amningsförbud" mellan kl 23-05, så dessförinnan och efter får han amma så mycket han vill. Ni som provat något liknande, har det funkat?
didilej: Det stämmer nog, tror nog inte egentligen att han blir uttorkad, tänkte mest att han kanske har extra svårt att sova om han är verkligen törstig. Ska nog ändå försöka få i honom extra vätska under dagen om det går.
Jiiipppiii: Nej det har vi kvar att prova, det får jag ta och testa. Hade du ett sånt smalt sugrör som tetradrickorna eller tjockt som på McD?
Var hon jätteledsen då hon vaknade förresten eller var det mest gnyende?
Hm ja det kanske är bäst ändå, iaf mest konsekvent, att göra morgon då han äntligen får amma efter natten, om han nu klarar sig ända fram till 06.
Kl 06 är ju ok att ha som morgon för mig, för då går min sambo upp för att åka till jobbet. Om jag skulle (vilket jag hoppas någon gång sker...) få sova på natten fram till dess, så skulle jag antagligen vara jätteutvilad och kunna gå upp utan problem. Hellre sova-natt med uppstigning 06, än vakna/amma-natt som det är idag.
Ser fram emot tills vi ska börja prova!
Vad kul att det gått bra för många!
Jag hade en svag fundering på att börja tassa i natt, men gav upp..!
Jag har kommit fram till att han antagligen är riktigt hungrig då han vaknar och vill amma de två första gångerna, och jag har helt enkelt inte hjärta att låta honom skrika av hunger.
Han vaknade i natt kl 00.15 och jag tyckte det var lite tidigt att amma, oftast brukar det vara första gången runt kl 01. Så jag tassade. Till en början var det mest små gnyenden, men de avtog aldrig utan tilltog både i styrka och antal. Till slut grätskrek han, då hade vi tassat i över en timme. Gav upp och ammade och han var jättehungrig och åt sig med nöd och näppe mätt på det jag hade.
När han vaknade nästa gång för att amma, runt 03-04 (har förträngt tiden nu) tassade jag ingenting utan bara ammade och så var det bra med det.
Framåt 05.30 började han göra morgon, men han ammar aldrig nåt vidare då utan snuttar mest så jag lät honom ligga och smågnälla och försökte sova ändå.
Jag skulle nog försöka mig på att tassa på natten om han var bara orolig eller övertrött eller allmänt gnällig. När han vaknar ibland på kvällarna funkar det att tassa, elker ibland om han vaknar "mellan" amningstillfällena. Men då det är dags för nattamning blir jag nog tvungen att fortsätta tills han själv väljer att sluta eller tills mjölken sinat helt.
Alltså, det är ju inte det att han inte överlever utan mat på natten, för det gör han ju vid 7,5 månaders ålder, men hungerskrik det klarar jag inte att att stå emot.
Känns så trist, hade verkligen tänt på idén att prova tassning för att slippa nattamning, men tydligen funkar det inte för oss.
Vi har blivit sjuka bägge två (förkylning) så att börja prova metoder är det inte direkt läge för. (Jag tror ju dessutom att vi skjuter på det hela tills han verkar börja ge upp nattamningen av sig själv lite grann (om någonsin).)
En undran dock..
En sak jag inte riktigt begriper dock är hur ni lyckas få bebisen att lugna sig av handen. Det verkar ju funka så bra för alla här??
Oftast när jag lägger handen på min pojke så börjar han ganska snart försöka puffa bort den. Och stoppar jag in nappen plockar han ut den. Och fingrar på och griper om mina fingrar. Och hela tiden gnäll-gnäll-gnäll... Enda gångerna det verkar fungera med en hand är om han är jättetrött och jättemätt, i annat fall blir han bara mer och mer uppstressad verkar det som.
Här verkar frukostaptiten ha försvunnit.. Kanske ska överväga det där om att ta fajt om nattamningen ändå, får se framöver om det håller i sig.
Min mamma bor här i 3 nätter nästa vecka och man kanske skulle passa på och låta henne ta honom de första matfria nätterna? Undrar just om det skulle fungera bättre eller sämre än om jag skulle göra det själv, med tanke på att jag antagligen påminner honom om amning. Får nog fundera på det.
Philips mamma: Spännande att flytta till nytt! Hoppas det går smidigt med den lille och så.
villrådig: Ibland när jag funderat om han haft ont har jag tänkt att det kan ju vara drömmar nu när dom börjar bli lite grann äldre (7-8 mån)? Skönt att han äter bättre, önskar min lillplutt ville göra det med. Vid vägningen då han var 7 mån hade han inte gått upp någonting sedan han var 6 mån (+50 g). Hoppas det bara är en fas.
zorika: Följer med stort intresse hur det går för er. Vi nattammar ca 2 ggr per natt så jag är nyfiken på hur det går för er med de nya rutinerna.
Tror våra små är ungefär lika gamla också, min pojk är född 5 juli.
D S skrev 2008-03-19 10:55:53 följande: