Inlägg från: Mamma till Philip Nova Elliot |Visa alla inlägg
  • Mamma till Philip Nova Elliot

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Jiiipppiii skrev 2008-02-23 14:55:09 följande:
    Här har vi haft en natt med mycket tassande, tösen vaknade vid 22.30, då tassade pappa henne men sen när hon vaknade igen strax efter 12 väckte han mig (jag sov i rummet bredvid med öronproppar). Jag fick henne lugn och hon somnade, vaknade 2.30 och somande o vaknade 3 gånger fram till kl.4. Då trodde jag inte hon skulle sova så länge, hon brukar ju äta vid den tiden, men lilla dockan sov till efter 8. Jag som trodde hon inte skulle klara en hel natt utan mat!!! Tänk så fel, nu ska vi bara få till att hon sover hela långa natten utan att vakna...
    Låter som vår natt inatt Hoppas denna kommer bli lite bättre men vet inte ifall Nova "kommer ihåg" att det är lika bra att somna om eftersom det ändå inte blir nån mat. Natten var hemsk, fy vad vi är trötta idag. Återkommer imorron efter natt nr 2 med denna metod

Jag höll på och tassade mellan 21-01 typ sen mannen 01-6 ca. Då ammade jag eftersom ena tutten var stenhård och Nova somnat från gröten igår.

Nu ska hon få gröt vid 19,sen läggning med amning runt 20. Vad tror ni om det?

Är det ok att buffa?? (ganska hårt i början) För Nova blev helt hysterisk så smekningar hjälpte inte...

Bra tråd!!
    Stolt mamma till PHILIP 021128 och NOVA 070810
    mollysmamma skrev 2008-02-22 20:36:33 följande:
    Hej hej,Inatt är det dags att tassa hela natten här! Jag velar om ifall jag ska amma honom en gång runt 2 eller köra utan mat hela natten. Jag är säker på att han får i sig tillräckligt dagtid och inte behöver äta men känner mig lite blödig...känns liksom lite lättare om jag vet att han får snutta en gång men det kanske är att göra sig själv en otjänst....Har upplevt de sista nätterna att lillen verkar störd av att sova bredvid mig och att han har svårt att somna om fastän han får tutte. Så det känns som att det kommer bli jätte bra att han börjar sova i spjälisen hela nätterna. Hoppas bara att det inte blir alltför jobbiga nätter innan han förstår det själv
    Velade oxå så men bestämde mig för att efter 5 eftersom hon inte åt efter 18.30 kvällen innan. Och så blev det, 5.50 ammade jag. Hade bestämt mig för att INTE somna utan lägga tillbaka henne i sin säng efteråt och det gjorde jag. Till 8 sov hon sen. Hur gick det för er??

Fan här sitter jag....nu e det JAG som inte kan somna! Det började helt ok och vi var inte så trötta. 19.45 somnade lillan efter gröt och att jag ammade henne. Mannen tyckte att det nog var en bra idé om vi liksom gjorde henne uppmärksam på att vi flyttade över henne, innan hon somnade liksom. Låter det bra? Sen vaknade hon 22 och 00, var då lätt att tassa, buffa (för det gillar hon ) om. Kl 3 däremot var det svårare, somnade bara omi nån minut...kändes oroligt så 3.45 ammade jag henne.....helfel förstår jag nu. Inte ett ljud sedan dess iofs men ändå. Hmmm.....undra när jag kommer kunna somna om?

Jo det låter helt förståeligt att det ska vara så stor skillnad mellan natt och dag, allt för att det ska bli så tydligt för bebis. Det kan inte vara så svårt för de små att veta vad vi menar ju.

OAVSETT om jag sitter här vaken så har det INTE varit hysteriskt inatt Väldigt positivt!

Skoj att vi är några stycken, glöm inte att skriva sen hur er natt varit. Jag återkommer igen. Ska surfa vidare här på FL, dricka mitt kaffe och äta min äppelkaka

Kram

Mamasnest skrev 2008-02-23 20:26:51 följande:
    Här går det inte att skippa någon nattamning eftersom lillan knappt äter på dagen. Är det fler än jag som är super laddade att tassa när man går och läger sig, men sedan när kl  är 3 och man står där yr av trötthet så tänker man "det är väl inte så farligt att amma hela natten".
    Haha du är inte ensam men denna natten var helt ok, inget hysteriskt gråt/skrik från lilla dramaqueen Vår lilla käkar bra under dagen, dessutom är hon snart 7 mån så jag VET att hon klarar sig utan mat på natten. Hon är bara van vid att få som hon vill

Så NU är det morgon! Inte 4 och nånting Nova vaknade sen 6.40 men jag tassade om, maken erbjöd sig men jag var ju närmst och hon känner tydligen skillnad. Jag ville bara inte vakna till och inte kunna somna igen. Det måste vara det värsta som finns. Man SKA ju sova när bebis sover på natten Sen var det dags igen 7.40 så då började dagen för oss.

Jag ska iväg och simma kl 10 sen in till Malmö tänkte jag....SJÄLV! Behöver lite egentid. (Varit hemma utan dagis i 2 veckor med båda barnen, tror inte ens jag åkt typ till affärene själv!) Sen ska jag hämta sonen ikväll som varit hos sin pappa

SÅ om man bortser från min insomnia så var natten helt ok eftersom det inte var det hysteriska!

Hej på er!

Vi har hoppat av tassmetoden tills vidare, lilla Nova har fått vattenkoppor! Storebror som smittat trots allt. Saken är den dock att så fort maken flyttat ut på soffan (pga maginfluensa) så vaknade Nova bara en gång/natt.....Vad tror ni om det? För en gång per natt är HELT OK för mig, det är varannan timme jag inte är så glad för. Gav henne tutten då på natten så somade hon om direkt

Min egentid var najs! Jag simmade 700 meter eftersom det var ett tag sen förra gången sen solade jag efter

Hoppas ni har det bra och att det går framåt.

Kram

Hehe ja det är det som är frågan Får se hur natten blir då maken ska sova i sovrummet igen. Nova nattades "redan" 19.30, tidigt här men kanske inte hos andra. Sedan dess inte ett ljud från sovrummet. Hon har lite feber, 38.3 så fått alvedon. Nu är jag jättetrött, skulle plugga men satt till 22.30 igår så det får räcka.

Imorgon kommer mäklaren och ska fota huset, vi ska ju flytta till större i april/maj *städa städa imorgon*

Ska in och se till så att Philip somnat sen är det läggdags för mig med.

Tack, vi vill alla bli friska igen Natten har inneburit många uppvak men med feber är det ju förståeligt. Nova har legat hos mig i stora sängen och maken började må dåligt igen så det blev soffan.

Ja ska bli väldigt skoj och spännande med nytt och större

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola