• nom

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

hej! jag har smugit in o läst här lite då o då o tyckt att detta verkar va en bra metod, just för att man får göra nåt konkret för att hjälpa lillan att komma till ro. Har en liten tjej som snart är nio månader o hon har vaknat ca tio gånger varje natt o bara nöjt sig med napp eller bröst för att kunna somna om. Har samlat motivation för att börja tassa, så vi började igår kväll. Hon brukar alltid somna med napp men vi bestämde oss för att ta bort den helt, då jag tror att det är den som försvårar för henne att somna om. Vi tassade cirka trettio minuter på kvällen innan hon somnade, och sen sov hon sex timmar i ett streck!! Det har aldrig hänt förut! I alla fall så vaknade hon ca kl 2.30 och blev mäkta förbannad när hon inte fick nåt o suga på, men jag tog upp o la ner i säkert en timme tills hon somnade o sen sov vi båda två till klockan 6.30, utan mat! Jag undrar om detta bara är tur eller har att göra med att hon kände sig trygg med att mamma visste vad hon gjorde. (Jag sov alltså åtta timmar i natt, känner mej sjukt utvilad). Ville bara dela med mej av detta o kanske få lite feedback. Väntar med spänning på nästa natt :)

• nom

Jag kom på en undran till er erfarna tassare angående sömnen på dagen. Dagsömnen har aldrig varit nåt problem utan C har somnat i vagnen med nappen och sovit bra. Nu undrar jag om jag ska satsa på nattsömnen i första hand och sen ta itu med att få bort nappen på dagen, eller borde jag göra det redan nu för att inte förvirra henne. Men risken är ju då att dagsömnen blir sämre. Detta låter rörigt, men jag hoppas nån fattar. Hur har ni gjort?

• nom

Tack för ditt stöd didilej! Även om det nu bara var en tur-natt så har jag fått nya krafter och motivation till att fortsätta tassa.
    Är det någon som har slutat med nappen i samband med att ni började tassa?

• nom

Detta är en så skön tråd, där alla peppar varandra, å så många kloka råd!

Vi hade vår andra tass-natt i natt å vi fick tassa tre gånger, klockan ett, klockan tre och klockan fem. Visserligen bara ca 10-15 minuter varje gång (första natten tassade vi ju bara en gång men då höll vi på nästan en timme), men man vaknar ju till varje gång o det är svårt att somna om fast lillan sover gott. I alla fall så är tre uppvak ett stort framsteg om man jämför med våra vanliga tio.

Angående nappfrågan så gör vi så att hon får ha nappen i vagnen dagtid till att börja med o så jobbar vi därifrån. Innan vi började tassa så har vi hållt på i två veckor o försökt dra ut nappen precis innan hon somnar, men det har inte blivit färre uppvak pga. det, så nu tar vi bort den helt på nätterna.

Kämpa på nu allihopa :)

• nom

Nu har vi tassat i fem nätter och det går sakta framåt. Vi har inte behövt gå till steg fyra de senaste nätterna och det känns ju bra, men det har varit några uppvak varje natt. Men nätterna är sjukt mycket bättre än innan vi började tassa så vi kämpar vidare.

Mamasnest: Angående att det är väldigt lätt att tappa motivationen framåt morronen o ta fram bröstet, ett tips som jag hittade nånstans i tråden är att sova med långt nattlinne. Funkade för mej :)

Jiiipiii: Bra tips det där med "mantrat", det är ganska lätt att stressa upp sej när skrikandet eskalerar framåt morronen.

Didilej: Bra inlägg! Gör mej nog lite för tillgänglig ibland. Ska testa ikväll att gå ut ur rummet när jag lagt lillan.

Kämpa på allihop!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola