~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
hej! jag har smugit in o läst här lite då o då o tyckt att detta verkar va en bra metod, just för att man får göra nåt konkret för att hjälpa lillan att komma till ro. Har en liten tjej som snart är nio månader o hon har vaknat ca tio gånger varje natt o bara nöjt sig med napp eller bröst för att kunna somna om. Har samlat motivation för att börja tassa, så vi började igår kväll. Hon brukar alltid somna med napp men vi bestämde oss för att ta bort den helt, då jag tror att det är den som försvårar för henne att somna om. Vi tassade cirka trettio minuter på kvällen innan hon somnade, och sen sov hon sex timmar i ett streck!! Det har aldrig hänt förut! I alla fall så vaknade hon ca kl 2.30 och blev mäkta förbannad när hon inte fick nåt o suga på, men jag tog upp o la ner i säkert en timme tills hon somnade o sen sov vi båda två till klockan 6.30, utan mat! Jag undrar om detta bara är tur eller har att göra med att hon kände sig trygg med att mamma visste vad hon gjorde. (Jag sov alltså åtta timmar i natt, känner mej sjukt utvilad). Ville bara dela med mej av detta o kanske få lite feedback. Väntar med spänning på nästa natt :)