• zorika

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

kanske man skulle prova det här..

Min minsta är snart 8 månader..och vaknar ofta på natten bra för att få flaskan. Ibland så duger inget annat än bröstet heller. Jag vet inte hur jag ska bryta den dåliga cirkeln som startat - kanske man kan prova denna metod i samband med att ta bort alla nattmål utan 1? ngn som provat ?

• zorika

Måste bara fråga..vad gör man om han blir hysterisk och vägrar tystna? ska man överge det då och ge honom välling ändå.

• zorika

Min första natt är över- pust !

20.00 Han somnade som vanligt.
    21.30 Vaknade
    23.00 Somnade han om efter att ha burit honom.
    00.00 Vaknade och fick nattmålet jag valt att behålla-somnade om.
    03.30 Vaknade
    04.40 Somnade efter att ha burit honom.
    05.40 Vaknade och fick morgonmål och somnade om.
    08.00 Vaknade han då storebror väckte honom för att åka till dagis.

Mycket tider blev det nu...men det är lite för att jag själv ska se oxå. Du får se hur det blir i natt. Jag har ju valt att behålla ett nattmål till att börja med iaf..sen kanske jag plocker bort det med.

• zorika

jo jag la tassen på först och sedan smekte jag bestämt när det inte fungerade. Och sen tog jag upp i famnen...men jag lyckades faktiskt att lägga ner honom innan han somnat ordentligt ( vilket jag aldrig trodde skulle gå)

Kanske borde jag ta bort nattmålet heltoch hållet..fast jag känner att han har ätit så mycket innan på natten att han kanske är hungrig då - han letade som en tok båda gångerna som han vaknade och inte fick ngt alls - dumma morsa !

• zorika

jag ammar inte alls längre - det är flaska han får...men jag har tyvärr fortfarande lite mjölk kvar så jag luktar säkert kalasgott ...

• zorika

Det låter ju jättebra ! det kommer jag nog att köra med om någon vecka när jag fåt in lite rutiner. tack för tipset

• zorika

Natt 2 är över - gick lättare nu. Fast han vaknade lite oftare så somnade han om efter bara 5-10 min. första natten fick man ju gå i 1½ timma inna han somnade om

20.45 somnade
    23.15 vaknade
    23.20 somnade (5min)
    00.15 vaknade,nattmål,somade
    03.38 vaknade (7min)
    03.45 somnade
    o3.48 vaknade (7min)
    04.05 somnade
    05.00 vaknade (6min)
    05.06 somnade
    06.15 vaknade,morgonmål,somnade
    08.00 vaken, go och glad

• zorika

x karin76 - Ja Tristan ör född den 14/7 Innan jag började nu så åt han ju var och varannan timma..eller snuttade. så det ska bli intresant hur detta slutar. undrar hur det kommer att gå i natt. Det var ju faktiskt STORA framsteg bara efter första natten.

• zorika

Natt 3 är över- jag gjorde dock en tabbe och glömde kvarlaskan efter nattmålet som han hittade och snuttade på. så vi får väl se hur nästa natt blir...

20.00 somnade
    22.50 vakade och somnade några ggr på raken.
    00.30 vaknade fick nattmål och somnade
    04.15 vaknade
    04.25 somnade
    05.30 vaknade och fick morognmål.
    08.00 vaknade för dagen

• zorika

Widmarkarna-  första natten blev han näst intill hysterisk när han inte fick snutta. Men jag hade ju bestämt mig för att detta ska gå. Så jag började med tassen..sen smekte jag...jag blev bara värre så jag fick helt enkelt bära på honom i ca 1½ timma. 12 så fick han nattmålet och nästa ggn fick jag bära 1½ timma igen. Men nästa natt så gav han sig ju fort, men vaknade oftare. 

Nu så somnar han ju faktiskt om av sig själv..om inte så har det räckt med att hålla handen på honom...jag brukar nynna lite med. I natt så var det ett litet bakslag då jag fick gå med honom i en timma av och till eftersom hanvaknade varje ggn som jag la ner honom. ( glömde ta bort flaskan i går på natten så det var väl mitt fel - eftersom han då snuttade på den) så jag räknade med att han skulle testa mig i natt

Men ser ljus på det hela och han verkar inte alls otrygg i sin säng eller så. Han är glad när han vaknar på morgonen

såhär såg varan 4de natt ut:

20.00 samnade
    23.00 vaknade - somnade eftter 5 min
    01.30  vaknade fick nattmål, somnade
    03.15 vaknade och somnade om vartannat, bar på honom.
    04.30 somnade han
    06.00 vaknade och fick morgonmål,somnade
    08.00 vaknade för dagen

Som sagt ett litet bakslag men känns ändå som vi ärpåväg åt rätt håll.

Vad kul att det bara skiljer en dag på våra klimpar

• zorika

Widmarkarna - Jo men visst mår man dåligt när ens bebis skriker..men man vetju att han bara är förbannad och envis. Jag har faktiskt inte fått tid att vila på dagen. i helgen så han man ju haft storebror hemma hela tiden och det har varit full fart. Och typiskt nog så har han sin lediga dag från dagis på måndagar och i morgon är det stängt. Men SEN på Onsdag så får jag sova lite `skrattar ´ Och nu så får man ju sova ganska många timmar-det var första natten somva värst.

• zorika

altså...jut nu börjar jag vacka lite. Ska jag ta bort 12 målet med? jag kände som att jag ville vara säker på att han inte var hungrig... men han verkar att ha svårare att komma till ro vid halv 4 och frammåt. Antagligen för att han fårlaskan vid 12 och jag somnar om innan han hunnit äta upp. och du har han ju flaskan att snutta lite på och när han vaknar så blir han väl lite förvirrad. i natt så vaknade han halv4, halv5 och halv6 då han fick sitt morgon mål. Det tar bara  5-10 min för honom att somna om om jag tar upp honom i famnen....men borde han inte kommit över det där småvaknandet nu? ohhh.....jag vet inte är trött och börjat tappa tron på migsjälv och att jag gör rätt

• zorika

Tack det är väl bara att köra på ett tag till. I morgon får jag iaf möjligheten att sova en stund på förmiddagen. 

• zorika

jaha mina vänner

I natt vid halv3 så gick jag i det närmaste sömn man kan komma - hämtade upp lilleman ur sängen och så fick han bröstet i våran säng....

Börjar om i natt och hoppas att han tror att han drömt `skrattar`

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen
  • zorika

Nu blev det så att han somnade om själv efter att vaknat till. han fick mat vid 12 som vanligt. sen vaknade han vid halv 4 och hade svårt att komma till och fick då komma över till våran säng och somnade om igen.

• zorika

hahahaaaa....svårt att komma till skrev jag...jag menar somna till.  Generad

• zorika

Lika natt som den förra. Han fick komma över till våran säng vd halv 5...så han vaknade en timma senare.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola