• Mammuten8

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej alla tassare!
    Jag har en dotter på 10,5 månad som jag samsover med och ammar nätterna igenom. Hon vaknar typ varannan timme, oftare framåt morgonen. Hon tar inte napp och är inte van att sova i sin spjälsäng. Vaknar om jag försöker lyfta över henne när hon somnat vid bröstet i dubbelsängen. Även på dagvilorna tuttar jag till henne i dubbelsängen om vi är hemma. I vagnen har hon lärt sig att somna (mkt protester till en början), men sover oftast bara en halvtimme då, max 1 h.
    Jag är rådvill om hur jag ska komma igång med tassandet. Börjar man med dag eller nattvilorna? Hon äter ganska dåligt med vanlig mat, men ökar bra i vikt så jag antar att hon får i sig ganska mkt från mig i samband med att hon ska vila eller under nattsnuttandet. Skulle helst bara vilja amma morgon och kväll och däremellan ge henne riktig mat. Har ni några tips? Längtar efter lite mera sammanhängan de sömn....zzzz....

• Mammuten8

Hej!

Jag tänkte göra så att jag börjar tassa på dagen när det är dags för dagvila. Min dotter som i dagarna blir 11 månader är nämligen van att somna vid bröstet - dag som natt - vilket gör att hon inte är speciellt intresserad av vanlig mat, eftersom hon vet att hon snart ändå ska få mat från mig i samband med vilan. Hon kan äta några skedar och sen pekar hon på mina bröst och gnäller. Hon äääääälksar att tutta och ligga vid bröstet och jag känner nu att det börjar bli ohållbart!

Min fråga är, när man tassar dagtid och det är ljust, ska man ha ögonkontakt med barnet då?
    Jag provade lite att lägga henne i sin säng härom dagen (samsover i vanliga fall) och fick lägga henne ner en massa ggr. Om jag la handen på henne blev hon galen och försökte slita bort den...tyvärr fick jag ge upp försöket eftersom min kille satt hemma och jobbade och fick ingen arbetsro. Illa valt tillfälle av mig, men ibland får man kortslutning p g a all sömnbrist....

Är det dumt att börja dagtid endast? Mitt problem är att hon äter så dåligt dagtid att det känns inte som att det går att köra gång med natten eftersom hon är van att käka på mig nattid...

• Mammuten8

Okej, tack snälla ni för era tips!

Problemet för mig dagtid är att hon dels inte har så lätt för att somna i vagnen. Hon är seeeeegdragen och det tar gärna minst 40 minuter innan hon somnar. Dessvärre sover hon oftast max en halvtimme i vagnen, ibland en timme (hon vaknar till varje halvtimme och då gäller det att vagnen rör sig lite extra för att hon ska sjunka tillbaka ner i sömnen igen). Dessutom är det så att vi bor på femte våningen utan hiss, så när hon väl somnat i vagnen så måste jag stanna kvar ute och kan aldrig passa på att få "nåt gjort" medan hon sover. Därför skulle jag så gärna vilja få henne att somna hemma i sin säng utan att amma henne.

Jag FATTAR INTE hur jag överhuvudtaget ska kunna få henne att på sikt sluta amma. Hon bara ÄÄÄÄÄLSKAR att få tutta!! I morse var en typisk morgon. Hon vaknar kl 7 efter att ha tuttat på mig natten igenom. Ca en gång i timmen sedan kl 2. Är uppe med sin pappa till kl 8. Får lite gröt - äter bara några fåtal skedar- och kommer på att hon ju faktiskt hellre vill ha tutte! Så då lämnade han in henne till mig och hon hoppar och tjuter av glädje när hon ser mig (läs tuttarna). Så snaskar hon lite på mig tills hon är nöjd. Jag går upp och äter frukost och lite efter 10 är hon trött igen (och snuttsugen) så då tuttar jag till henne i vår säng och nu ligger hon och sover där. Oftast sover hon även där bara i ca 30 min så måste jag in och tutta till henne så hon ska somna om. Läste i "Somna utan gråt-boken" att om man bara tuttade till dem snabbt nog så de inte hann vakna så skulle de sova vidare och allt under 1h är att räkna som att hon inte tillgodogjort sig någon sömn alls.... så det har blivit att jag gjort så, och så har det varit nu i över ett halvår. Efter en vecka utlovades det att barnet skulle lära sig att sova vidare...men inte i detta fall alltså... Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra för det eviga tuttandet förstör verkligen hennes aptit hela tiden!

I helgen skulle vi gå promenad och hon skulle få sova i vagnen. På lunchen åt hon bara några skedar mat och jag tog med en banan att ge om det skulle krisa i vagnen, men den räckte inte. Hon gallskrek i vagnen och pekade på mina bröst där hon låg och eftersom jag var osäker på om hon var tillräckligt mätt så ville jag inte tvinga henne att somna i vagnen hungrig.... så det blir liksom en ond cirkel.

Lite mera tips skulle behövas, tack! :)

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola