Inlägg från: Squeezetoy |Visa alla inlägg
  • Squeezetoy

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej hej hallå!

Här har vi nog tassat omedvetet. Lite i omgångar, för att succesivt flytta nattmålen. Skillnaden för oss jämfört med metoden som den står beskriven i trådstarten är att vissa nätter har vi helt enkelt gett upp och plockat upp och lagt oss i sängen. Dock har vi satt en "deadline" för när detta fått ske. Första etappen var inte tidigare än 2 och då var det OK med amning samt att samsovning här inte har varit något problem egentligen. I nästa steg blev det kl4, ingen amning eller komma över till vår säng före det. Då när han blev ledsen för att han inte fick amma så fick han komma och ligga hos oss och att vi höll om när han var ledsen. Nu är nattamningen borta (ammar kl6 på morgonen) och nästa logiska steg för oss vore om lilla klumpen kunde börja sova hela nätter också.

Vissa nätter funkar det bra med tassning. Jag går inte till hans säng förrän jag märkt att han inte somnar till själv, eller att det bara är sömngnyenden. Sen lägger jag ner honom eftersom han alltid ställer sig upp och oftast får jag klappa/stryka med handen först för att han ska lugna ner sig, dock händer det emellanåt att han bara somnat direkt jag lagt honom. Han brukar liksom småstöna/gny när man lägger ner honom. När han slutar brukar jag bara låta handen ligga på honom och sen försiktigt ta bort den, för att lägga dit igen om han börjar skruva på sig och om möjligt inte klappa/stryka utan bara låta den ligga på. Snuttefilt har vi som jag brukar lägga vid ansiktet på honom, han använder på eget initiativ inte någon napp sedan flera månader. Är det tidigt på natten somnar han oftast rätt fort men ju senare på natten det är desto längre tid brukar det ta.

Det som är sååå svårt att veta med vår pojk är när han somnat om ordentligt. Och vissa nätter verkar det helt kört. För när man suttit vid sängen (alternativt hunnit tillbaka till sin egen säng och lagt över sig täcket bara för att direkt kliva upp igen) 1,5 timma utan att han riktigt kunnat somna så är men rätt slut i huvudet. Det är vid sånna tillfällen han har hamnat i vår säng tillslut även sen vi slutat amma och då somnar han ofta snabbt och sover bra. Men vi vill bort från det här nu. Egen säng fram till morgonamningen vore toppen.

Han har inte någon direkt regelbundenhet i hur han vaknar på natten. Inatt vaknade han inte alls förrän strax efter 03, somnade då ordentligt på drygt 10min och vaknade igen strax efter 5 och även då gick det rätt fort till min stora förvåning, vaknade igen strax för 6 och fick då amma och sova sista stunden i vår säng. Ibland somnar han en liten stund efter amning, ibland är det bara att kliva upp.
    Andra nätter börjar cirkusen vid 00.30 och han kan vakna varje halvtimma och det går fort att söva om, alternativt vaknar han lite mer sällan med att det tar tid att söva om och sen är det de här nätterna som han inte somnar om riktigt alls trots att man gör på samma vis, eller i alla fall tycker det, men han verkar ibland nästan bara bli piggare.

Dagtid ligger han nog i något slags skifte mellan att sova ett och två pass, oftast två, men ibland bara ett pass. Kvällstid har vi samma rutin och själva läggningen börjar vid 19.30 bra precis och går nästan alltid fort. Och har han somnat vid amningen så vaknar han ändå alltid till så han vet att han är i spjälsängen.

Problemet är ju just de här gångerna han inte somnar om ordentligt. Är det OK att flytta spjälsängen intill vår säng så att det är lättare att tassa? Eller bör sängen stå där den alltid stått?
    Någon annan som haft problem med lång vakenhet på natten, eller halvvakenhet är kanske bättre att kalla det? Fick ni bort det med tassandet? Om det inte går att få bort med tassande eller något annat milt sätt så får han nämligen sova kvar i vår säng dessa nätter för här ska inte skrikas till sömns a´la 5mm sålänge det finns en annan lösning då får mognaden komma när den kommer för jag lider inte något av samsovningen eftersom det inte är hela nätter eller varje natt heller för den delen, jag har ju början av natten att gosa så mycket jag vill med sambon.

• Squeezetoy

zorika, jag vet hur det är... har vaknat mer en än gång med sonen i sängen utan att veta hur i h*vete han kom dit Eller då han mer eller mindre sov hela nätter hos oss så vaknade jag med ungen på "fel" sida om mig, så då har jag alltså helt glömt att jag ammat på den sidan.

Inatt vete sjutton vad som hände, för inte gjorde jag mycket annorlunda när jag la sonen igår. La honom i sängen, där reste han sig om vartannat och gav sig inte riktigt, det var ju bara kul ju, enligt honom som flinade och skrattade. Det brukar han inte göra, han har alltid gett sig när man lagt honom ett antal ggr. Så då satte jag mig på vår säng, utan att prata med eller titta på honom, så fick han stå tills han började smågnälla. Då la jag ner honom, första gångerna hoppade han upp lika snabbt igen, men jag satte mig på vår säng och han fick stå tills han gnällde. Efter några ggr gav han sig och gick med på att ligga ner, fast vaken. Först skruvade han en massa på sig men jag använde tassen så lite som möjligt, först bara lite lätt klappande och sen bara handen på. Så testade jag att gå till vår säng igen och det gick bra, det har det aldrig gjort tidigare, då har han flugit upp. Men det var lite som att han konstaterat att jag nog bara var där på sängen. Jag provade att gå ut och sen, medan han fortfarande var vaken men då reste han sig kvickt och gnällde, men då kom jag tillbaka direkt och la honom och det accepterade han. Blev lugn bara av att bli nerlagd och omstoppad igen och jag fick gå tillbaka till vår säng. Där satt jag tills han somnade helt av sig själv.

Under natten har han vaknat till och stönat och gnytt flera ggr, MEN han har inte ställt sig upp som han alltid gjort tidigare. Och i och med att han inte ställt sig så har han somnat om själv också! Han vaknade för 5.25 och ställde sig upp, då la jag honom ner och med handen på en liten stund och sen tog jag bort den så somnade han om utan stök. Sov iofs bara i en kvart, men då var hon typ 5.45 och jag tyckte att den kvarten kunde jag bjussa på så då fick han amma.

Får se om det håller i sig.

• Squeezetoy

När det gäller sömnen dagtid så är det så att vår pojk vägrar sova inne, så jag går ut och går två gånger per dag. Han behöver som tur är inte att man går hela tiden. Förmiddagen sover han längst, ca 2-2,5h men jag går bara tills han somnar och sen får han sova ute på altanen.
    På eftermiddagen går jag oftast en promenad på dryga timman, oftast har jag då sonen i selen och han sover ca 40-45 minuter av promenaden. Han somnar och vaknar av sig själv under promenadens gång, oavsett om han ligger i vagnen eller sitter i selen på min rygg. Alternativt somnar han i bilen när jag varit inne i stan och gjort något ärende.

Jag tycker det är mycket smidigare att lösa dagsömnen på detta vis än att krångla med sängen eller så inomhus. Regnar det, då finns det regnkläder samt regnskydd till vagnen, värre än då är det inte tycker i alla fall jag. Om han ska sova ca 14h/dygn så blir det ju ca 3h på dagen och sen 11 på natten, det stämmer riktigt bra med hur han sover.

• Squeezetoy

Vi gjorde ju så att vi tog bort ett nattmål i taget. Först 24-målet, sen 02 och 04, samt att det tidigare oftast blev så att han blev kvar i vår säng vid 02 (vid 24 var jag oftast så pigg att jag bar tillbaka honom) och när han låg kvar i sängen blev det ibland en enda lång nattsnuttning av det.

Vi ville inte göra någon drastisk förändring därav ett mål i taget.

Tassar inte dagtid, jag är väl för lat men det är så smidigt att bara stoppa ner honom i vagnen och så sover han, nästan i alla fall.

Vi var bortresta förra helgen, samt att pojken är förkyld, så han har haft några stökiga nätter sen vi kom hem igen. Men så inatt vaknade jag till 3.20 och konstaterade att han inte ens gnytt så vi vaknat av det Innan jag somnade till igen så gnydde han lite men det räckte att hyscha lite försiktigt så han visste att vi fanns där. Sen vaknade han 4.05 och reste sig upp, men han somnade nästan direkt då jag la honom och tassade lite försiktigt. Sen vaknade han vid 5 igen, lite mer krångel men somnade ändå om rätt enkelt, 6.05 vaknade han igen, som en liten solstråle stod han då och skrattade i sängen. Men då fick han amma och vägrade sen att somna om. Men då skulle ju ändå pappan upp till jobbet och då brukar han ta med sonen ner medan jag får en halvtimmas lugn och ro innan han åker till jobbet.

• Squeezetoy

Jag skulle nog också rekommendera att försvinna för en kväll. Min pojk tog inte vällingflaskan av mig, herregud, det fanns ju "äkta vara" i brösten juh. Då vore man ju rent dum om man tog flaska istället. Det var i alla fall vad han tyckte.
    Så jag åkte iväg en kväll, innan själva läggningsrutinen skulle börja. Och vips, då tog han flaskan, utan att knota speciellt.
    Sen tog han flaskan även om jag var hemma och pappan skötte nattningen och nu tar han flaskan om jag ger honom också. Men vi fick ta det steg för steg. Nu älskar han vällingen och får det vid läggning eftersom det mättar bättre än min mjölk gör vid det här laget.
    Jag ammar morgon i sängen och eftermiddag som mellis. Det tycker jag är jättebra för eftermiddagsamningen är ändå oftast mycket mysigare än det var på kvällen då han bara skulle hålla på och stöka medan han ammade.

Vissa barn är ju senare med mat än andra, men om du nu börjar tycka att det är för jobbigt att amma måste du kanske sätta lite hårt mot hårt. När jag vande bort amningen så började jag med lunchen, innan åt han typ halv portion och fick sen amma. Men sen gjorde jag så att han fick äta så mycket han ville, ibland blev det inte mycket, men ingen amning direkt på maten för den skull, blev han ledsen och hungrig innan det var dags för mellanmålsamning så försökte jag med andra alternativ först, oftast lite fruktpuré eller majskrokar, lite smörgåsrån eller så. Han började nu inte storskrika eller grina och fattade rätt snabbt att man skulle äta mat till lunch, gjorde sen samma sak med middag och då fattade han i princip direkt att man åt mat den tiden.
    Du får kanske första tiden sätta en tidsgräns för dig själv, att inte amma inom en viss tid från att ni försökt äta lunch. Du får ju själv avgöra vilket tidsintervall som kan passa att börja med. Alternativt får du göra på dagen vad många brukar göra när det är dags att sluta nattamma, dvs låta någon anna ta barnet. Åk iväg för några timmar över lunchdags t ex och låt pappan ta henne. Barn är ju inte dumma och förstår att från pappan får man ju ingen bröstmjölk, då kanske hon automatiskt förstår att äta lite bättre, eller i varje fall ta emot någon annan form av mellis. Och om du inte är för långt bort så kan du snabbt komma hem om situationen blir bara gråt och tårar.

• Squeezetoy

carolinacarolina, det är nog lite väl hårt att ta bort all nattamning. Jag ammade varannan timma på natten och tog bort en amning i taget, gick vidare till nästa då det funkade bra med den första.

Jag tycker gott att du kan tassa när han vaknar igen efter en kortare stund. Sätt en tidsgräns för dig själv, när nästa amning ska bli. Vaknar han innan dess så tassa. Det tankesättet funkade för oss.

• Squeezetoy

carolinacarolina, ja, det är ju brösten också

Här är det lite varannan natt, en bra, en dålig, men de dåliga är ändå bra mycket bättre jämfört med nätterna förut. Jag hoppas så att den här förkylningen går över snart för han blir så täppt frammåt efternatten och blir orolig av det. Kan ju inte just ge honom näsdroppar då heller, då är ju all sömn garanterat slut, för hela familjen för näsdroppar är verkligen inte poppis.

Men nattningstassningen går jättebra, igår hade det nog gått på en gång att lägga ner, tassa tills han var lugn och sen sätta sig på vår säng och vänta. Tyvärr började han hicka efter en liten stund och hur lätt är det då att försöka somna? Nej, inte alls så han var helt klart ursäktad. Det gick trots hickan jättebra, några hopp upp och ner bara, sen låg han ner och accepterade hickan och när den gav med sig somnade han helt själv i sin säng. Dutti pojke
    Det funkar också riktigt bra att tassa när han vaknar på natten, inga långa nattvak längre. Men det är fortfarande så att han efter 4.30 blir svårare och svårare att få att somna om. Och han vill knappt längre somna om efter amning vid 6-snåret, trots att vi har mörklagt sovrummet.

• Squeezetoy

Innan vi började så var det rätt normalt att han vaknade 1 gång i timman från 00-01 någon gång, fram tills den tiden sov han oftast utan avbrott. Sen var väl vårt största problem de nätter som han bara låg vaken och inte somnade om, men blev ledsen om man inte satt bredvid sängen. Att sitta vaken 1,5-2 timmar som det ibland vart håller liksom inte om man ska fungera på dagen. Efter några nätter av sånt är man rätt bruten, och efter veckor, ja, då är man inte mycket till människa.

Nu är vi av med de långa nattvaken, tar bara någon minut så somnar han om, och tidigt på natten behöver jag oftast inte kliva upp heller bara han hör att vi finns där så somnar han om själv.

Min pojk fyller 1år nästa vecka och vi har väl egentligen tassat lite av och till från 8-9 månaders ålder då vi började plocka bort nattmål. Men vi har gått långsamt fram. Då var det för att han skulle somna om istället för att äta. Först senare har vi börjat vid läggningen eftersom han somnade så enkelt antingen när jag ammade eller väldigt fort efter det. Och den amningen ville jag inte ta bort just då. Men jag skulle väl påstå att just tassandet vid läggning är det som gjort resten av natten mycket enklare. Eftersom han nu lyckas somna själv i sängen på kvällen så känns det lite som att han vågar ligga kvar och somna om även på natten istället för att hoppa upp direkt som tidigare.

Nu ammar jag inte på kvällen längre, dels för att det är mysigare att ta en av amningstunderna på eftermiddagen istället, samt att själva läggningen då blir lika oavsett om det är jag eller sambon som lägger. Nu tar han ju dessutom vällingflaskan från mig också, det gjorde han inte förr.

• Squeezetoy

carolinacarolina, vad skönt att det gick så mycket över förväntan!

kojelli, jag tycker inte heller att du behöver köra hela natten på en gång. Det verkar vara många som har satt upp en tidsgräns och det har funkat bra. Vi gjorde det och flyttade den tiden sen när vi kände att det funkade bra helt enkelt. Sen tror jag att mycket av vinsten ligger i själva nattningen, att barnet då somnar i sin säng lugnt och tryggt.

Dagtid är vagnen ett vinnande koncept även för oss så den slutar jag inte med. Igår levde sonen runt runt här på förmiddagen och när han väl gäspade en gång så passade jag på och jag han faktiskt knappt ut genom dörren, det vara bara att ställa vagnen på altanen

• Squeezetoy

Här har natten varit jättelugn. Vid 4.15 vaknade jag av mycket gnyende som inte lugnades av att jag hyschade försiktigt. Så jag gick upp och han gnydde i sömnen, men jag la handen på och strök lite lätt och då blev han tyst, jag stoppade om lite försiktigt och sen var det lugn till 5.45 då han vaknade och fick amma. Sen var det förståss morgon enligt honom och det var bara att kliva upp...

Däremot var nattningen lite stökig igår, men det var förhoppningsvis en engångsföreteelse. För dom brukar inte vara något egentligt problem.

• Squeezetoy
    mamma till tre kottar. Som jag ser det ska det ju räcka med att barnet är mätt, vi började ju tassa rätt sent och vår pojk har ätit rejält med vanligt mat (oftast i alla fall, han har sina små nycker då han på flera dagar inte äter mycket alls förutom gröten). Men vi har grundat för kvällen med en rejäl portion gröt, det har han alltid gillat och kan äta nästan dubbel portion Sen ammade jag innan natten och det funkade jättebra, nu ger vi vällning inför natten (fast fortfarande gröt lite tidigare på kvällen) men att vi ger vällning har faktiskt inte förändrat hans nattbeteende. Det var mest för att det skulle bli likadan nattningsrutin för både mig och sambon som vi bytte.

Men om hon äter gröt, så "grunda" med det inför kvällen, och amma ovanpå det så borde det ge en bra mättnad att sova på.
  • Squeezetoy

Enklaste läggningen EVER igår!

Fast det berodde nog mer på enorm trötthet än någon tassning. Sonen fyllde ett igår, samt att sambon som varit borta ett par dagar kom hem igår, så sonen var helt till sig igår. Nästan en timma efter normal läggningstid gnussade han lite lätt i ögonen så då passade jag på. Ordnade välling och la honom i sängen. Där åkte ögonen igen om och om igen, precis sådär som när man vill försöka vara vaken. Han tappade nappflaskan så jag fick hålla den åt honom, och han somnade med nappflaskan i munnen. Eller, han släppte den faktikt och puttade undan innan han somnade helt.
    Han hade inte visat något på trötthet innan ögongnusset, att man kan kämpa på så egentligen, ren vilja liksom. Hade det varit en vanlig kväll hade jag försökt tidigare för jag vill inte skjuta på läggningstiden så mycket. Men man fyller bara 1 år en enda gång.

Sen sov han till 3.15 då han gnydde en hel massa i sängen och jag gick upp och la handen på en kort sväng och stoppade om så sov han vidare. Han var inte ens vaken då, fortfarande kvar i någon jobbig dröm gissar jag. Sen vaknade han 5.05 och tyckte det var morgon... Bara skratt och bus.

• Squeezetoy

lola, vi har fått mycket mindre uppvak nu när vi börjat tassa, vi började vid ca 11mån.

Nattningen funkar väl sisådär egentligen, han vill gärna hoppa upp och ner några gånger innan han accepterar att det är liggläge och sova som gäller och det tar fortfarande upp till en halvtimma emellanåt, oftast ca 15min inklusive vällingätande, men det känns ändå OK. Han somnar själv i sin säng även om någon av oss behöver finnas i rummet. Men alla har ju olika krav, varken sambon eller jag känner att det är något krav att han ska somna helt ensam.

Ja, uppvaken, från uppvak alltifrån varje halvtimma till numera oftast bara en gång. Nu har vi iofs lite mardrömsproblem, men då vaknar han inte riktigt, men det är ändå bara att lägga handen på lite lätt så försvinner mardrömmen och han sover tryggt igen.

• Squeezetoy
    majsan801 skrev 2008-04-14 21:04:42 följande:
    Innebär den här metoden att man inte får ge nån mat på natten?Vi måste göra nått för vårt lilla monster vill inte sova. Somnar bra på kvällen men från kl 01 så blir han pigg och vill inte sova alls. Försöker visa att det är tråkigt men utan någon vidare framgång. Det är för många uppvak har letat efter nån metod som kan funka då jag inte vill 5 min och att han ska få skrika sig hes. Ska testa denna metod har samma sömn problem som fillie. Vi borde nog också försöka ta bort nappen gissar att den är roten till flera uppvak tyvärr.
    Klart du kan ge mat på natten om du vill det. Och sen använda tassande när det är dags att somna om. Barnet bör inte somna med bröstet/nappflaskan i munnen däremot.
  • Squeezetoy

Här turas vi om att lägga, så att det blir ca 50/50. Just nu går det lite "sämre" än tidigare, det tar längre tid helt enkelt, men överhuvud taget så har han rätt svårt med att skiljas just nu och att somna lär ju vara att skiljas för barn så det är helt OK för oss. Det är en fas i utvecklingen. Han somnar ju ändå själv i sängen lugnt och tryggt utan skrik och grin, so what om det tar 30min (inklusive vällingätande) eller 15min. Vi har ingen brådska och skyndar långsamt. Jag har iheller nget krav på att min ettåring ska somna själv i ett eget rum, det finns tid för det när han blir större. För nu tycker vi det funkar bra att han somnar med oss i rummet. Vi fortsätter tassa och när fasen är över somnar han förhoppningsvis mycket snabbare.

Just nu när vi lägger honom är han trött, när vällingen är slut ser det ut som att han skulle somna vilken sekund som helst. Bara för att han ska poppa upp som gubben i lådan 45sek senare. Då börjar man få lägga ner honom igen, det ska då bökas runt med kudde, lekas med fötterna mm. När han håller på som värst är det ingen idé att försöka tassa. Får oftast lägga ner honom 4-5ggr innan han fattar att det nog är sovdags och då är han mottaglig för en tass. Tar bort den när han är lugn och så sätter jag mig i vår säng och läser. Man får ofta lägga ner honom någon gång till, men han har ett annat beteende då. Mer att han bara ställer sig på alla fyra för att kolla var man är. Han kan poppa upp helt också, men då är det oftast sista rycket innan han somnar.
    Tidigare accepterade han oftast direkt att det var sovdags. Kunde väl poppa upp någon gång eller så, men inte böka runt och ha sig som nu.

• Squeezetoy

Här har vi lite sämre nätter igen. Sonen står sig inte längre på den gröt/vällning han får på kvällen. Han är hungrig på efternatten vilket leder till lite stök och tidigare amning änförut samt att det lätt blivit fortsatt snuttande då efter amningen.

I vilket fall så testade vi ju nästa steg, 12mån på gröt/välling, men då blir han så dålig i magen att det inte är värt det. 6-8 kletiga bajsblöjor om dagen som gör rumpan illröd. Nej, då sover jag hellre lite sämre. Det är ju en övergångsperiod som det inte funkar. Nu är det 8mån som gäller på gröten/vällningen till kvällen. Vi provade även att bara blanda i lite 12mån, 1/3, i kvällsvällningen (i övrigt ren 8mån) men till och med det lilla gjorde att det blev fart på magen

• Squeezetoy

Om sonen ligger på rygg blir det en hand på bröstkorgen, ligger han på mage blir handen på ryggen. Rumpan får det bli när det behövs stryka handen lite, då är lite lätta buffar på rumpan allra bäst, sen strycker jag lite lätt över ryggen eller magen för att till sist lägga handen där det passar beroende på hur han ligger.

Ligger han på rygg går det jättebra att buffa på rumpan genom att sticka in handen mellan benen så att det ena benet lyfts upp och vilar på armen. Då kommer man åt rumpan och kan buffa lite lätt.

Ligger han på sidan kommer man ju åt överallt liksom.

Här funkar tassandet bra, våra nätter är myyycket bättre än förr. Han vaknar fortfarande till, men det går så smidigt att får honom att somna om. Förutom bakslaget med att inte 12-månaders gröten/vällingen inte funkar för lilla magen så är det ändå mycket bättre än innan. Känns bara lite dumt att gå tillbaka till sämre nätter när de funkade så bra och han var mätt ända till morgonen med 12-månaders produkterna. Men hellre lite dålig sömn än lösbajs och illröd rumpa.

• Squeezetoy
    newatthis skrev 2008-04-28 20:19:56 följande:
    Tänkte höra om det är fler som varit med om att deras vanligen så kvällströtta bebis plötsligt blivit en riktig liten nattsudd?Sitter här och tittar uppgivet på Stella som håller pratar leker och rullar allt vad hon kan, ser inte ut som hon har tänkt sova på länge än....
    Vår son har vissa dagar då han av någon anledning är vaken mycket längre än vanligt. Kan det vara en dag i veckan som blir så, oftast går det då bra att lägga honom även om han inte visat så jättemycket trötthetstecken. Brukar ha som tumregel att han får vara vaken ca en timma längre än vanligt som mest. Ibland verkar det helt enkelt vara så att han är så inne i någon lek att han glömmer av att vara trött.

Efter några riktiga krångelnätter som vi tror beror på nya tänder hade vi en rätt lugn natt till idag. Sonen vaknade inte förrän vid 4, då somnade han först inte om, bara låg och tittade. Tillslut verkade han i alla fall ha somnat och jag gick tillbaka till sängen bara för att få hämta honom 5 minuter senare då han poppade upp alldeles strålande glad i sängen.
    Men han fick då kommer över i vår säng och amma lite, men han somnade inte om vilket han brukar. Istället bökade han runt en massa. Han har kommit på att han ska ligga på tvären i sängen uppe vid huvudgaveln för då kan han ligga och pilla på tapeten som har lite struktur. Bara det att mamman och pappan inte vill ha tapeten sönderpillad av nyfiken ettåring.
    Så det blev lite av en kamp, men mamman vann Efter mycket om och men somnade han nämligen om, i en väldigt knasig ställning, och så sov han till 7.40. Rena rama sovmorgonen.
    Även igår natt hade varit liknande (då jobbade jag och sambon tog allt jobbet) och även då sov han till 7.30. Så kanske kanske vi får lite skönare tider, 6 eller 7.30, jag vet vad jag föredrar i alla fall.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola