~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Hej hej hallå!
Här har vi nog tassat omedvetet. Lite i omgångar, för att succesivt flytta nattmålen. Skillnaden för oss jämfört med metoden som den står beskriven i trådstarten är att vissa nätter har vi helt enkelt gett upp och plockat upp och lagt oss i sängen. Dock har vi satt en "deadline" för när detta fått ske. Första etappen var inte tidigare än 2 och då var det OK med amning samt att samsovning här inte har varit något problem egentligen. I nästa steg blev det kl4, ingen amning eller komma över till vår säng före det. Då när han blev ledsen för att han inte fick amma så fick han komma och ligga hos oss och att vi höll om när han var ledsen. Nu är nattamningen borta (ammar kl6 på morgonen) och nästa logiska steg för oss vore om lilla klumpen kunde börja sova hela nätter också.
Vissa nätter funkar det bra med tassning. Jag går inte till hans säng förrän jag märkt att han inte somnar till själv, eller att det bara är sömngnyenden. Sen lägger jag ner honom eftersom han alltid ställer sig upp och oftast får jag klappa/stryka med handen först för att han ska lugna ner sig, dock händer det emellanåt att han bara somnat direkt jag lagt honom. Han brukar liksom småstöna/gny när man lägger ner honom. När han slutar brukar jag bara låta handen ligga på honom och sen försiktigt ta bort den, för att lägga dit igen om han börjar skruva på sig och om möjligt inte klappa/stryka utan bara låta den ligga på. Snuttefilt har vi som jag brukar lägga vid ansiktet på honom, han använder på eget initiativ inte någon napp sedan flera månader. Är det tidigt på natten somnar han oftast rätt fort men ju senare på natten det är desto längre tid brukar det ta.
Det som är sååå svårt att veta med vår pojk är när han somnat om ordentligt. Och vissa nätter verkar det helt kört. För när man suttit vid sängen (alternativt hunnit tillbaka till sin egen säng och lagt över sig täcket bara för att direkt kliva upp igen) 1,5 timma utan att han riktigt kunnat somna så är men rätt slut i huvudet. Det är vid sånna tillfällen han har hamnat i vår säng tillslut även sen vi slutat amma och då somnar han ofta snabbt och sover bra. Men vi vill bort från det här nu. Egen säng fram till morgonamningen vore toppen.
Han har inte någon direkt regelbundenhet i hur han vaknar på natten. Inatt vaknade han inte alls förrän strax efter 03, somnade då ordentligt på drygt 10min och vaknade igen strax efter 5 och även då gick det rätt fort till min stora förvåning, vaknade igen strax för 6 och fick då amma och sova sista stunden i vår säng. Ibland somnar han en liten stund efter amning, ibland är det bara att kliva upp.
Andra nätter börjar cirkusen vid 00.30 och han kan vakna varje halvtimma och det går fort att söva om, alternativt vaknar han lite mer sällan med att det tar tid att söva om och sen är det de här nätterna som han inte somnar om riktigt alls trots att man gör på samma vis, eller i alla fall tycker det, men han verkar ibland nästan bara bli piggare.
Dagtid ligger han nog i något slags skifte mellan att sova ett och två pass, oftast två, men ibland bara ett pass. Kvällstid har vi samma rutin och själva läggningen börjar vid 19.30 bra precis och går nästan alltid fort. Och har han somnat vid amningen så vaknar han ändå alltid till så han vet att han är i spjälsängen.
Problemet är ju just de här gångerna han inte somnar om ordentligt. Är det OK att flytta spjälsängen intill vår säng så att det är lättare att tassa? Eller bör sängen stå där den alltid stått?
Någon annan som haft problem med lång vakenhet på natten, eller halvvakenhet är kanske bättre att kalla det? Fick ni bort det med tassandet? Om det inte går att få bort med tassande eller något annat milt sätt så får han nämligen sova kvar i vår säng dessa nätter för här ska inte skrikas till sömns a´la 5mm sålänge det finns en annan lösning då får mognaden komma när den kommer för jag lider inte något av samsovningen eftersom det inte är hela nätter eller varje natt heller för den delen, jag har ju början av natten att gosa så mycket jag vill med sambon.