Inlägg från: Mamma till tre kottar |Visa alla inlägg
  • Mamma till tre kottar

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Tråden är så lång att jag bara läst några inlägg här och där. Jag försöker ta reda på om Tassning är något för oss. Vår tjej (6 månader) har sedan 2 veckor tillbaka bra dagliga rutiner med vila och lek. Nätterna är däremot sämre. Hon somnar bra, men vaknar sedan och är pigg. När jag tittar på stegen i TS så hamnar vi på steg 4 direkt. Igår vaknade hon redan efter någon timme och höll igång i 3 timmar (pappa bar, jag bar). Tillslut somnar hon (när hon blivit så trött att det gick att amma igen) och vaknar igen efter 3 timmar och det hela börjar om.

En fråga, måste barnet äta rikligt med riktig mat innan det fungerar?

• Mamma till tre kottar
    Squeezetoy skrev 2008-04-01 09:51:12 följande:
    Men om hon äter gröt, så "grunda" med det inför kvällen, och amma ovanpå det så borde det ge en bra mättnad att sova på.
    Hon äter 3-4 teskedar mat (gröt, eller puré) per dag, så det handlar bara om smakisar ett bra tag till. Jag vill absolut inte äventyra amnngen på något sätt och mängden amning styr ju produktionen...
  • Mamma till tre kottar
    didilej skrev 2008-04-01 09:54:29 följande:
    Gråter hon annars då hon är vaken eller är hon "bara" vaken? Nyttan med en sömnmetod (oavsett om det gäller Tassmetoden eller någon annan motsvarande metod) är väl främst att man lär barnet att på natten händer _ingenting_ annat än att man ligger i sin säng eller så tröstas man (på ett förutsägbart och därmed för barnet tryggt sätt) tills man är så lugn att man kan somna.
    Hon är bara vaken. Vi låter henne inte leka eller fara omkring utan hon ska vara lugn, sitta still i famnen. Klappar henne lugnt. Men än så länge betyder det bara att vi sitter och väntar på att hon ska bli trött och det tar 1-2 timmar. OM hon sovit hela natten (eller bara vaknat, ammat och somnat om) så hade hon fått sina sovtimmar per dygn, men nu fattas det 3-4 timmar eftersom hon är vaken på natten.

Det känns ju som vi redan gjort det som föreslås. Kanske är vi för otåliga? Vi har varit konsekventa med sovtider och nattlugn i lite över 2 veckor.
  • Mamma till tre kottar
    didilej skrev 2008-04-01 10:37:08 följande:
    Sedan angående att hon vaknar/är vaken på natten. Ifall hon bara är vaken och inte gråter, kan ni inte då bara låta henne vara vaken i sin säng och visa hur tråååkigt det är på natten? Eller börjar hon gråta om ni inte tar upp henne?
    Det finns två varianter:

Först ligger hon bara och "sjunger", sen börjar hon sno runt och när hon tröttnat "ropar" hon för att sen bli ledsen om man inte kommer.

Andra varianten är hon först hungrig och ammar (ingen snutt utan tydligt hungrig) och efter "maten" hur pigg som helst.

Jag funderar och modifierar... kommer att hålla koll på tråden framöver (det finns inget mer överskådligt forum PÅ SVENSKA i detta?)
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola