• fillie

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

hejsan!
    tycker helt klart att tassmetoden verkar vara en bra och snäll metod, den enda jag skulle kunna tänka mig i nuläget.. av det jag har läst här hoppas jag att nån har ngt bra råd att ge oss...har en 6,5 månaders som vaknar upp till 20 gånger per natt och har gjort i 3 månader nu. det börjar bli riktig tröttsamt men har trott och hoppats på att det ska gå över. Nu när vi har försökt allt så kanske det är dags att ta ett steg till, fråga om hjälp! på BVC har vi inte fått så mkt hjälp...ska försöka hålla det kort;
    somnar kl 19.00 i sin spjälis efter ett bad och välling (aldrig några problem vid läggning) utan det börjar efter 30-60 min.innan 12 så kan han ha 10, 11 uppvak. Han vaknar och bökar och kommer man inte och stoppar in nappen eller vänder på honom vaknar han och blir ledsen. (han vaknar aldrig och grinar förutom vid mardröm) är nästan aldrig ledsen han äter inget på natten längre. vad gör man när han vaknar och "pratar" som han kan göra emellanåt? då han nästan är klarvaken flera gånger per natt....kan ju nämna oxå att han sover 3 pass på vardera 30 min under dagen..
    önskar bara att få några tips och råd!

~Neos mamma~
  • fillie
    didilej skrev 2008-04-12 07:11:47 följande:
    lola0626 - egentligen är det inget speciellt du behöver tänka på annat än att vara luuugn och trygg med vad du gör så att du överför den känslan till lillen Sisu - wow fillie - jag kom också till ett skede då det kändes som om jag "gjort allt" utom att be om hjälp. Eller jag försökte på vårt bvc men de sa bara "jaha" då jag berättade hur ofta sonen vaknade. "Jaha"? Inte mycket hjälp där inte. Egentligen kom brytpunkten först då en kompis sa till mig "Nu får du skärpa dig och få någon ordning på nätterna, märker du inte själv hur trött du är? Konstigt att du har orkat så här länge". Då tog jag kontakt med Mannerheims barnskyddsförbund och fick kontakt med en kvinna där som jobbar just med små sömntrasslare och hon lärde mig tassmetoden som jag ju nu då försöker lära vidare då jag tyckte att den var så bra Jag skall försöka svara på dina frågor/kommenera ditt inlägg; jag tror att jag börjar från slutet...Vår lille sov också 3 gånger per dag då han var 6 månader, och vaknade också alltid efter en halvtimme. Fast oftast var han riktigt SUR om man tog upp honom efter en halvtimme så jag sprang ut och drog vagnen fram och tillbaka 1000 gånger per sovpass (kändes det som) tills han såg glad ut då jag kikade in i vagnen. Då visste jag att han hade sovit färdigt Efter att vi tassat på nätterna började också sovpassen dagtid att bli lugnare men det tog nog tills han var kanske 8 månader innnan han började sova sig igenom sömnskarvarna också dagtid... Ungefär 14 h per dygn ser man ofta som ett medeltal på sömnbehovet hos 6 månaders älsklingar så det kan man ju ha i bakhuvudet då man jämför med sin egen bebis...Om han inte är ledsen då han vaknar skulle jag inte göra någonting. Liksom lära honom att på natten är det tråååkigt och det enda som händer är att man blir tröstad/tassad eller ligger i sin säng. För så är det ju - det är tråkigt på natten så då kan man lika gärna sova Det verkar ju lite som om det är nappen som spökar här och då vet jag aldrig riktigt vad jag skall svara då vi inte hade någon napp. Jag fick själv som tips att IFALL man har napp skall man försöka lirka ut den precis då bebisen somnar så att bebisen lär sig att sova utan napp men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. En annan möjlighet är ju att ta bort nappen helt eller att sy fast den med ett kort snöre i pyjamasen så att bebisen själv lär sig att hitta nappen. Som vanligt efterlyser jag mera erfarna nappföräldrar näps. nu meddelar lillen att det är dags för morgongröt men jag hoppas att jag hann svara tillräckligt utförligt på dina frågor. I annat fall får jag återkomma
    tack för ditt svar! ja det låter nästan som om vi gör det där.. nappen spottar han ut när han somnat och det är bara när han vaknar igen senare som han vill ha den, använder den aldrig under dagtid..så det är klart..kanske ska ta bort den helt enkelt!
    varje gång han vaknar så lyssnar jag om han kan somna om själv först, det är när han börjar låta mer och när jag hör att han blir ledsen om ingen går dit som jag går och då räcker det med en hand eller vändning eller napp, han har ju snuttefilt så den kanske borde räcka...?
    Neo är alltid tokglad efter sina korta sovpass på dagen...han är nöjd och det går inte att få han att sova längre..det är prövat många gånger då jag själv önskar en sovpaus och alltid glad annars! han är en sån nöjd bebis så det är svårt att förstå att han sover dåligt! men samtidigt så kanske han vaknar "utan att vakna" riktigt och mycket det för att jag hinner dit och söva om...frågan är ju ändå- varför allt bök? igår testade vi sempers nya kvällsvälling och han drack 270 ml....sov jättebra första halvan förutom en mardröm vid 20..sen vaknat varje timme och vid 2.30 ett uppvak på ca 1 timme....då ligger han kvar i sängen och babblar tills han somnar om..med nån av oss brevid.. vi gör alllt i mörkret och det är knäpptyst och tråkigt. det är bara att kämpa vidare!
    ~Neos mamma~
  • fillie
    didilej skrev 2008-04-12 11:40:50 följande:
    fillie - ja, det låter ju som om ni är på god väg redan Det verkar ju nog onekligen som nappen skulle vara en del av problemet... han har den i munnen då han somnar men sedan då han kommer upp till "ytan" efter ungefär en timmes sömn märker han att den är borta och vaknar till ordentligt. Får hjälp med att få nappen i munnen och kan somna om igen... Kanske ni kunde försöka ta ut den just _före_ han somnar så att han inte vaknar då han märker att den inte är på plats mera? Eller så skippa den helt förstås... För så länge han tror att han behöver hjälp varje gång han vaknar till lite så kommer han ju att fortsätta ropa på er. Om allt är precis som då han somnade (=ingen napp) aktiveras inte hjärnan av någon förändring då han kommer upp i ytlig sömn och han kanske kan somna om utan att ens vakna till ordentligt. Nappen gör ju också att han inte är "självförsörjande" på natten utan behöver hjälp med att få den i munnen. På så sätt är ju en snuttefilt bättre då den inte kräver något precisionsmanövrerande (vilket ord !) Bara lite tankar, får återkomma men nu är det maken som är hungrig så jag måste väl igen slita mig från datorn...
    ja..det är väl bara att ta tjuren vid hornen och ta bort nappen...blir väl kanske ett par jobbiga nätter- dock inget ovanligt   mn som tur är så vänjer sig ju de små rätt fort vid nya rutiner...
    ~Neos mamma~
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola