• Ericha

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Intressant läsning och metod!

Har påbörjat en sova-hela-natten kur utan mat med AW, men tyckte inte riktigt det var en bra metod då man inte ska röra vid barnet utan gå över till att ramsa. Fortsatte kuren (sova hela natten utan mat), men med tass-metoden i stället och tycker nog efter första natten att han svarar bättre på det! Vaknade 5ggr mellan 03.00 och 07.00 (somnar vid 19) några ggr räckte det att bara lägga på handen så blev han lugn! Ska fortsätta med detta i stället.

• Ericha

Helenajoanna: Appropå fem-månaders och sova hela natten utan mat. Vår son är fem månader och han får ingen mat på natten, äter nattslurk kl 18.30 och läggs ca 19.00 och sover till ca 07(om han inte är sjuk eller liknande). Vaknar han på natten söver jag om honom. Börjar med tass-metoden enl ovan, men att ta upp honom på natten funkar inte utan att ge honom mat, så då brukar jag buffa honom i stället. Sätter handen på rumpan (han ligger på sidan eller magen) och buffar ryttmiskt (i riktning mot huvudet). Var fjärde buff (ca) stryker jag honom över ryggen.

Nilwa: Gällande att bli av med nattamning/matning så är det nog bara att bestämma sig. Går de upp som de ska i vikt osv så är det nog bara så att man får sluta. Det gjorde i alla fall jag. Det tar ett antal nätter när de vaknar MASSOR av ggr eftersom de är vana att få mat. Gäller bara att vara ihärdig. I början gjorde jag så att jag gick upp och sövde om och bara om det kändes helt omöjligt (eller jag var helt slut) så matade jag honom.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola