• Tant C

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej alla tappra tassare! Vilken fantastisk tråd, jag har följt den ända sen starten och nu känner jag att det är vår tur här hemma med en flicka på 6,5 månader!

Nätterna blir bättre och bättre, men trots att vi numera söver om henne utan mat om hon vaknar innan 04.00 så fortsätter hon ändå att vakna natt efter natt. Jag fattar inte vad vi gör för fel! För när hon somnar så har hon flera nätter sovit flera timmar till så hungrig borde hon inte vara. Äter dessutom bra på dagarna.

Försöker vara konsekvent, men kanske är det där jag gör fel. Säger först schhhhhhhhhhh, om det inte hjälper lägger jag till snuttefilten lite över ansiket och stryker henne på huvudet. Slutar ALLTID innan hon somnar. Och ändå vaknar hon igen.

Jag har gjort som man inte ska och "testat lite" med att lägga tassen på, men hon blir rosenrasande. Har dock tänkt på det, kanske gäller det att härda ut, eller vad tror ni? Alltså fortsätta lägga tassen på och hoppas att hon lär sig efter ett tag, eftersom nuvarande metod inte verkar fungera.

En sista fundering, är det fel tror ni att lägga snutten lite över pannan eller framför ansiktet (hon sover med huvudet åt sidan)? Är det den hon saknar när hon vaknar? Ungefär som med nappen?

Idag hände nåt vid kvällsgröten och hon blev hysterisk, så jag vet inte om jag vågar inatt då hon inte ätit som hon brukar. Men imorgon natt smäller det!

Nån som har tips angående det jag skrivit?

• Tant C

Godmorgon!

En första avrapportering! Bestämde mig för att tassa i natt i alla fall, och amma om jag upplevde att hon verkligen måste vara hungrig. Måste säga att det gick över förväntan!

17:45 somnar
    19.30 vaknar, somnar efter en minut då jag lagt till snutten
    21:55 vaknar, somnar efter en minut då jag lagt tassen på och lagt till täcket och snutten
    01:25 gnyr, somnar om av sig själv
    01:35 vaknar, arg! Får snabbt ta upp och stryka över ryggen. 3 nedläggningar, den sista upptagningen tog lång tid, men efter 20 minuter sover hon igen
    05:20 vaknar för morgonen, suck... Ammar i hopp om att hon ska somna om, men icke.

Egentligen vaknade hon väl bara lite mindre än hon brukar, men det gick betydligt lättare att söva henne. Trodde hon skulle bli vansinnig av tassen, men det blev hon inte!

Vi har precis införskaffat mörkläggningsgardin till hennes rum, så jag hoppas att jag tog bort tassen INNAN hon somnade, men jag tyckte att det var lite svårt att se när hon sov.

Nu ska jag duscha, tassar igen inatt så ser vi hur det går. Känner mig hoppfull!

Kram på er!

• Tant C

Avvakta, avvakta, avvakta... Det ska bli mitt mantra inatt! Tidigare har jag kört tvärtom, så det gäller att tänka lite extra nu (hur bra det nu går på natten). Jag har inte velat att hon ska "skrika upp sig" för då blir hon så svår att söva, men till slut blir det ju en ond cirkel. Kanske är det där vi hamnat? Alltså att hon behövt vårat "schhhhhhhhhhh" för att kunna somna om.

Didilej - jag vet inte om du förstår vilken insats du gör genom denna tråd och dina bra råd!!!!! Att du orkar, säger bara det. Känner igen det där med den motoriska utvecklingen. Vi har haft några enormt jobbiga veckor på natten när hon liksom vänt sig i sömnen, hamnat på tvären i spjälsängen och blivit JÄTTEARG för "så här ska jag ju inte ligga när jag sover!". Så in och vända henne tillbaka och söva, och så 20 minuter senare skriker hon och man hittar henne med fötterna på huvudkudden och täcket över ansiktet. Lilla snuttan... Man vet inte om man ska skratta eller bli förtvivlad. Det verkar dock ha lagt sig nu, peppar, peppar!

• Tant C

Här kommer avrapportering efter natt nr 2 med tassande!

18.00 somnar
    19.00 vaknar. Tassar, men hon blir snart jättearg och jätteledsen. Hon låter annorlunda och det går upp för mig att hon måste ha ont i magen, för hon spände sig som en både och kröp sen ihop som en boll om vartannat och skrek så luften tog slut, alldeles illröd i ansiktet... Så tassningen gick åt skogen, jag gick runt i lägenheten och bar henne i 30 minuter innan hon slutligen däckade av utmattning...
    21.00 gnyr till, men vaknar inte.
    01.10 vaknar. Magont verkar ha gått över, hon gråter ganska lugnt, verkar mest trött och inte arg. Försöker somna, men det går liksom inte. Tog upp en gång, men lyckades annars hålla mig till steg 3. Det som var svårt var VAR jag skulle lägga tassen, för hon blev irriterad och tog bort handen från bröstkorgen hela tiden. Jag har också gjort som så att jag som steg 3 hållit en hand på bröstkorgen och med andra handen strukit över huvudet (för det har jag gjort förut och då blev inte allt nytt på en gång tänkte jag). Men nu försökte hon också fäkta bort handen på huvudet, så jag fick liksom prova mig fram. Till sist accepterade hon att jag hade handen på låret/höften, så det fick bli så. Kändes dumt att experimentera mitt i natten, det är ju då man ska vara lugn och trygg och veta vad man gör, men så blev det och det verkade funka. Denna gång vet jag att jag tog bort handen innan hon somnade, vilket kändes som ett framsteg!
    04:40 vaknar. Har satt amningsgräns till 04.00 så jag ammar henne sittandes 10 minuter och lägger tillbaka. Stolt över att jag inte tog enklaste vägen och bara lade mig ner och ammade!
    06:30 vaknar. Pigg och glad, ammas.

Känns som en helt ok natt faktiskt! Framsteg att hon inte blev så ARG , att jag lyckades ta bort tassen innan hon somnade samt att jag tog mig i kragen och satte mig och ammade. Tog ju faktiskt bara 10 minuter. Och på sikt så ska väl den amningen bort också.

Oj, vad långt detta blev... Är dålig på att fatta mig kort! Idag ska lillan vaccineras, vilket hon reagerade starkt på förra gången, så vi får se hur det går ikväll... Målet är dock att fortsätta tassa. Sista natten innan maken kommer hem och får ta över, så skönt!

• Tant C

Vilken natt! Jag är imponerad! Förstår inte på vilket sätt detta är så väsensskilt från det vi gjorde tidigare, men det verkar i alla fall fungera mycket bättre!

18.30 somnar
    19.15 vaknar. Lägger tass och stryker samt lägger till snutten. Somnar på 1 minut.
    23.30 vaknar och gnäller, men mamma AVVAKTAR! Så stolt över mig själv , och tror ni inte.... hon somnar om alldeles SJÄLV!!!!! Så stolt över henne också, trots att det lät lite jobbigt så klarade hon det!
    00.15 vaknar igen och denna gång måste jag gå in, men... jag lägger först på täcket och sen tassen och SÅ FORT tassen kommer på lägger hon huvudet åt sidan och somnar! Jag tror inte ens jag hann ta bort tassen! Helt otroligt

Och ännu mer otroligt: sen sov hon utan uppvak till 06.10. Och då var mamma både utvilad och sprängfylld och mer än glad att amma lite.

Fantastiskt, jag hoppas att det håller i sig och ska sprida denna metod till alla föräldrar jag känner!

Kram på er!

• Tant C

Hej igen... Har inte haft några möjligheter att ta mig till datorn i helgen. Här har även vi råkat ut för ett rejält bakslag inatt... Maken tog över efter mig och har tassat ända sedan i torsdags natt, vilket har gått bra. Hon har oftast vaknat lika ofta som förut, men varit betydligt lättare att söva. Alla nätter har hon klarat sig helt utan mat fram till 06!

Så inatt blev det min tur igen att tassa och cirkusen satte igång redan kl. 10. Jag vet inte hur många gånger jag var uppe och kl. 02.00, när jag var så trött att jag såg i kors, gav jag upp! Är så arg på mig själv idag! Missen var väl att utgå ifrån att natten skulle bli lugn, så jag hade inte stålsatt mig för så enorma protester. Hon blev lugn så fort jag tog upp henne, men betedde sig annars precis som Newatthis dotter. Tog bara någon sekund sedan jag lagt ner henne VARJE GÅNG så gallskrek hon och låg på tvären i sängen med benen utanför spjälorna ovanför spjälskyddet. Jag tassade i 45 minuter, gav sedan upp och testade allt jag kunde komma på (helt fel, jag vet!) och ammade slutligen i vår säng. Då blev hon lugn, och sov sen där resten av natten.

Newatthis - jag håller med dig, blir också orolig att hon ska göra sig illa! Om inte annat så vet jag att hon kommer vakna snart igen om hon mot all förmodan somnar tvärs över sängen sådär också, så det känns inte bra. Jag funderade inatt på om hon skulle få sova på en madrass på golvet i stället så får hon böka runt bäst hon vill, men jag vet inte... Hon är ju jättetrött, men det känns ju som att man bara väcker henne när man måste lägga till henne i sängen hela tiden.

Det som gör mig osäker på hur jag ska bete mig är att hon håller på att lära sig krypa, och hon betedde sig på samma sätt när hon lärde sig vända på sig och röra sig på golvet. Jag blir rädd att hon behöver närheten för att allt är så nytt för henne och att det skrämmer henne. Hon har också börjat skrika när främlingar pratar med henne. Måste bestämma mig för om jag ska fortsätta tassa eller om jag ska börja igen om några veckor när det lugnat ner sig. Fast med henne känns det som att det alltid är nåt!

Ska fundera under dagen! Kram på er alla tassare!

• Tant C

Didilej - tack för värmande ord. Faktum är att denna natt gått MYCKET bättre, så det kanske är som för er! Fyra uppvak totalt, varav ett där hon somnade om själv, men jag behövde aldrig ta upp och det gick ganska fort att söva om henne. Jag har upptäckt att jag ska (återigen) AVVAKTA, även innan jag tar upp henne. Om jag låter henne skrika i 10 sekunder till så lugnar hon oftast ner sig, åtminstone inatt. Jag räknade helt enkelt till 10 varje gång. Håller också med om att livet kan vara underbart kl. 6 på morgonen, åtminstone såhär på våren! Man har ju definitivt lillan att tacka för att man tar sig upp samma tid varje morgon, vilket lär ska vara bra för oss! Fast en liten sovmorgon skulle ju inte sitta helt fel, det måste jag ju ändå medge!

• Tant C

dollheart - min dotter gjorde likadant. Tillslut lade jag handen på hennes ena höft/lår, vilket hon accepterade, men så kanske det också hjälpte att hon inte riktigt når dit ner på samma sätt... Så mitt råd är att prova dig fram, om du inte redan gjort det, man måste ju inte ha handen på magen/bröstkorgen. Lycka till!

• Tant C

Newatthis - du har redan fått några svar, men jag hakar på... Våra barn låter identiska... Du skrev tidigare om hur hon far runt i sängen och får benen mellan spjälorna osv. Och nu sen två kvällar tillbaka helt otröstlig vid läggning - vi har EXAKT likadant just nu, så grymt jobbigt! Dottern närmar sig 7 månader så hon är lite äldre än din, men håller på att lära sig krypa och har precis så smått börjat inse att jag kan försvinna. Hon gnäller när hon är ensam och när hon ser mig ser det ut som att hon inte vet om hon ska skratta eller gråta, sötnosen!

Man blir verkligen tokig när de skriker så! När inget hjälper och hon skriker så hon inte har nån luft kvar. Nästan lite läskigt. Hos oss funkar det lite bättre om pappan tar nattningen, jag vet inte hur ni brukar göra?

För övrigt har natten faktiskt varit bra, när vi väl tagit oss igenom de första två timmarna efter läggdags med jag-vet-inte-hur-många uppvak. Sen vaknade hon inte förrän vid 3-tiden och somnade då om ganska lätt.

Hoppas det går över snart, för oss båda! Vi kan ju tänka på varandra när vi står där med en skrikande unge och veta att man i alla fall inte är ensam!

• Tant C

Newatthis - he, he... Tror du våra ungar har kontakt med varandra eller...? Det gick hur lugnt som helst för oss igår också. Faktum är att vi bara var in till henne EN endaste gång på hela natten och det var kl. 02.30. Hon sov alltså från 06.30-02.30 och sen till 05.45. Vaknade och gnällde flera gånger, men somnade om själv.

Nu återstår att se hur de håller i sig följande vecka när vi ska ut och resa. Jag återkommer om en vecka och rapporterar!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola