• santanas

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Det här är en metod som verkar väl värd att prova. Har läst boken "Sova utan gråt" av Elisabeth Pantley och jag vill hitta något bra sätt att söva sonen (6 m) utan att behöva amma och fungera som napp, då han också kan vakna många gånger per natt.

• santanas

Elinen:
    Jag har samma problem som du med att sonen (6m)vaknar tidigt men han är så kvällstrött. Han somnar runt 18-tiden. Ibland får jag lov att låta honom sova mellan 16.30-17 för att orka äta gröt och bada osv, läggningen går lika bra i alla fall men de gånger han inte sover där när han behöver så vägrar han äta pga trötthet.
    Tyvärr bajsar han ofta så där tidigt på morgonen och då är han ju klarvaken efter blöjbytet.

Vi provade också att senarelägga nattningen men det resulterade bara i en ännu tidigare morgon dagen efter och ett trött och grinigt barn. Hans biologiska sovklocka är helt enkelt tidig säng- tidigt uppe.

Den här veckan började jag arbeta (natt) och pappa har tassat och gett mammamjölk i flaska för vi är inte av med maten helt men vi har i alla fall skjutit på den flera timmar. När jag kom hem 7.35 på morgonen hade de inte gått upp än!
    Har aldrig hänt förr. Däremot sov han bara två korta pass den dagen för han behövde väl inte mer. Han brukar sova 4-5 korta pass annars.

• santanas

Vårt problem är att sonen (6,5 m) fortfarande vill ha mat på natten, vi har i och för sig förskjutit 21-målet till 23-24 tiden. Han har något/några uppvak inna midnatt men då går det att söva om honom, speciellt om det är pappa som gör det (värre för mamma)
    Men om han vaknar till och är hungrig/trött/ledsen (vet inte riktigt i vilken ordning) så kan han bli som blockerad och skriker nästan värre om jag tar upp honom, vi når liksom inte fram förrän han har sansat sig och då går det att gå vidare.
    Ska jag då ha honom kvar i famnen tills han lugnat sig helt oavsett hur lång tid det tar eller ska jag lägga ner honom igen och vänta ut tills han lugnat sig?
    Många gånger blir det inte lugnt förrän han har fått att äta om han inte är så övertrött att han ratar flaskan/bröstet också och bara skriker.
    I övrigt äter han bra på dagarna och borde inte behöva nattamningen. Han använder inte napp utan mig istället ( och snuttefilt) men jag tar ut bröstet innan han somnar och lägger honom i spjälsängen då han fortfarande är lite vaken (eller  så vaknar han till då jag förflyttar honom)

• santanas

Har en nattammande son som jag tassar med. Det jag inte gör enligt tassmetoden är att ta upp honom då han skriker för genom erfarenhet så vet jag att det blir mycket värre..Fundersam
    Däremot får han skrika/gnälla ett tag och sen blir han helt lugn.

Han är jättetrött tidig och lägger sig redan vid 17.30-17.45 och i går vaknade han första gången strax efter nio men somnade snart om med tassning. Vaknade igen efter 10 min (sov nog inte helt innan) och då tog det 20 minuter att söva honom. Han vaknade sen inte förrän 01.40 och då fick han amma första gången.
    Så länge har jag inte kunnat skjuta på det förut!
    Sen vaknade och ammade jag honom 03.30, då bajsade han med så då var han nog vaken över en timma men sov då i stället till 06.45. Vaknar annars runt 05.30-06.00.

Det går sakta men säkert framåt
    Tack för en bra metod!

• santanas

Här har vi provat att nattassa och det går bättre och bättre men det vi främst försöker göra är att förskjuta nattamningen längre och längre fram på natten.
    I natt vaknade sonen strax före midnatt och jag höll på i fem kvart med gråt och skrik, dock inte ledset utan snarare frusrerat och argt. Sen sov han till 03.40 då jag tog upp honom och ammade. Han fick vara kvar i min säng sen.
    Så länge har han aldrig varit utan mat!!!!!!!!!
    Inatt provar vi igen och sen jobbar jag tre nätter så då är det pappas tur och det brukar gå bättre.

• santanas

Kan tillägga att det är ingen idé att ta upp sonen för han skriker än värre då så jag sitter bredvid sängen och tassar i min säng

• santanas

Bubbilub:

Precis så gör min son så jag tar inte upp honom längre utan tassar tills han lugnat sig. Det går att höra skillnaden på ledsenhet och ilska/frustration och nu är han inte ledsen längre så då får han vara tills han tystnar. Det tar kortare och kortare stund för varje gång.

• santanas

Nu har maken tassat i tre nätter då jag arbetat min natthelg. Sonen har haft ett eller några uppvak runt 23-tiden men sen somnat om och fått flaska vid 04-tiden.
    Det är ett enormt framsteg.
    Nu är jag ledig två nätter så det ska bli intressant att se hur det blir med mamma närmst spjälsängen Glad om det går lika bra.
    Jag hade ju en snurrnatt med fem kvart av gråt i förra veckan men jag stod på mig och tänkte att han får amma nästa gång han vaknar oavsett om han bara sover 10 min. (vilket han inte gjorde utan ca 2,5 timma till 03.40) och det har jag/vi haft jättenytta av.

Jag tar inte upp honom då han gråter för han blir etter värre utan jag väntar ut frustrationen och allt sjavande i sängen. Han börjar vända sig runt på mage nu och tvärs över sängen osv

Tack för tråden med en bra metod i alla fall

• santanas

Ännu en natt med framsteg!!!!!! Trodde det skulle bli kaos.....
    I går kväll drabbades jag av magsjuka, kom som från himlen 2 timmar efter middagen. När middan väl var förkastad så började andra änden Fundersam och jag löpte gång efter gång på toa men Jesper vaknade inte trots det. Han sov från 18.40 utan ett enda uppvak fram till 03.15! Jag var så trött att jag inte orkade gå upp och pumpa så jag låg och nästan längtade till att han skulle vakna, det är ju inte klokt Skrattande
    Han ammade i ca 15 minuter och sov sen till 05.15 då det var morgon.

• santanas

Låter som jag har samma problem som newhattis och Tant C med att barnen är inne i utvecklingsfaser.

Jesper har precis lärt sig att medvetet vända sig från rygg till mage. Han var nog sen med det eller också bara smart och lat för han visste att om han gnällde så fixade morsan det Glad
    Nu har detta moment följt med in i sängkammaren. I förrgår så började han svänga runt helt från rygg till mage (tidigare har han bara sovit på sidan) och blev jätteledsen då han inte visste hur han skulle sova på det sättet.
    Alltså fick han hjälp tillbaks och han knövlar med fötterna och sparkar och drar i spjälskyddet. I går var det samma visa men han somnade runt 18-tiden och i natt när maken kom in (jag arbetade)så låg han på mage och sov. Förutom ett litet uppvak så sov han ända till 05 i morse då han fick en liten flaska med bröstmjölk.
    Det är rekord.
    I kväll har han somnat på mage och sover så fortfarande......ska bli intressant att se hur det går i natt

Kram från oss

• santanas

Idag har jag sövt Jesper flera gånger + i kväll på mage. Det går så otroligt lätt och jag lyckades t.o.m söva om honom en gång i dag så 30 min blev till 80 min!
    Det är bara att stryka lite på ryggen så tystnar han och sen kan jag bara vänta en stund så sover han.
    Helt otroligt!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola