Inlägg från: Lottetottan |Visa alla inlägg
  • Lottetottan

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Herreguuuuud, vad glad jag är att jag fann denna tråd!!!!!!!! Stor puss Kyss till TS, för detta fantastiska initiativ!!!!!

Andra natten inatt som vi provade denna tassmetod, (jag sov i gästrummet, sambon har kämpat med tassmetoden...) vilket resulterade i att jag fick sova från ca 10 igår kväll, (vaknade iofs av att jag hörde E skrika vid 12, men lyckades somna om) blev väckt för amning 02,30, och sen blev jag väckt för morgon klockan 7!!!!!  Inatt lyckades sambon att söva om E med tassen 2 ggr efter 02,30 utan att behöva ta upp honom!!! Revolution i vårt hem!!!

Nu håller vi tummarna att detta fortsätter i samma riktning, men oavsett vad är jag SÅÅÅÅÅÅ lycklig för dessa timmars sömn!! Har inte fått det på över ett halvår, så jag känner mig värd dem!

Tack alla, för alla råd i denna tråd!

ღღღღ Stolt mamma till en liten Elton den 10/10-07!! ღღღღ
  • Lottetottan

Måste bara berätta att vår 3:e natt, vilket var natten som gick, resulterade i följande:

Elton somnade vid 9, hade sen ca 4 uppvak utan att sambon behövde ta upp honom ur sängen, vaknade för amning 05,45, somnade om och sov till 8!!!

Vi är förberedda på bakslag, men hoppas inte... Så länge har E inte sovit någonsin!!

• Lottetottan
    Jiiipppiii skrev 2008-04-19 08:38:14 följande:
    Fjärde natten utan mat har varit fantastisk, lillan somnade strax efter 20 och jag vaknade till 4.30 utan att ha hört ett knyst från henne - jag var tvungen att höra att hon andades. Kl. 5.45 var det matdags och morgon vid 7.30. Hoppas hoppas att är såhär våra nätter kommer vara framöver!!!Ha en skön helg och bra nätter allihopa!
    Samma här!!! 4:e natten var grym!!! Somnade vid 9, vaknade vid 00,30 somnade om 00,45. Sen stoppades nappen in vid 4-tiden, och vid 7 vaknade Elton för amning!!! Så, jag fick gå upp och pumpa vid 04,30.... Brösten hänger ju inte riktigt med i de här snabba svängarna! Men, DET är en smäll jag GÄRNA tar!!!!
  • Lottetottan

majsan, gumman!!! Skall det ALDRIG bli lättare för er?!?! Stå på dig i dina tankar om mjölkallergi, trots bvc´s tvekan!!! Precis så hade min kusin med sin lilla, vilket senare visade sig vara mjölkallergi (hon har även trott det var samma problem här, men jag har inte upplevt det som att min E haft ont i magen). Men din intuition skall du lita på! Du har ju inget att förlora på att testa lite mjölkfria produkter ett tag, menar jag!

För oss har det gått bra med tassmetoden. Inatt har vi kört metoden i en vecka. De tre senaste nätterna har det dock blivit en nattamning, men jag tror den kommer försvinna snart igen. (har varit tacksam för den iofs, då jag inte kunnat sova för brösten sprängt så, och vissa nätter har jag varit tvungen att gå upp och pumpa!)

Nu känner vi att vi vill ha lite råd om hur man går vidare, så att säga... Som det är nu så är det min sambo som "tassar", vilket ju går jätte bra. Dock går han upp och tassar så fort E låter. Hur har ni gjort/vad gör man för att "slippa" tassa? (för att E skall bli lugn direkt och inte gråta upp sig...) Hur lång tid har det tagit för era barn att lära sig somna om av sig själva utan tass?

• Lottetottan

Bakslag! I snart 2 veckor har vi kört tassmetoden här hemma. Det gick vansinnigt bra de första dagarna. Den 4:e natten hade vi inte en nattamning! Men nu, nästan 2 veckor senare har vi märkt ett mönster. Elton vaknar varje natt runt 1 och runt 4. Min sambo har nu kämpat på och tassat framgångsrikt emellan just dessa klockslag, men vid dessa tider är Elton helt otröstlig. Min sambo har ändå stått ut och kämpat med en skrikandes bebis ungefär 1/2 timme varje natt vid 1 snåret, och vid 4 så ammar vi... Nu står vi inte ut med att behöva vara vakna och lyssna på honom illvrålandes så länge. Det känns som den enda utvägen är att införa 2 nattamningar igen. (vi har även testat att amma vid 1 istället, men vid 4 har han inte somnat om då heller... 1,5 timme skrek han tills jag tillslut gav honom bröstet) Eller är det någon som har något annat råd? Vi vill ju egentligen inte bryta det vi påbörjat här, men han slutar ju inte skrika! Snälla, hjälp!!!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola