• newatthis

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej!

Skulle också ville höra era funderingar på min dotters insomnande på kvällen:

Vårt kvällschema ser ut så här:
    18.00: gröt
    18.15-19: mys i vardagsrummet
    19.00: pyjamas på, ammning
    ca 19.15 lägger Stella i sin säng
    kring 20.00 Stella sover.

Det sista steget, när Stella ska somna i sin säng tar ganska lång tid, ofta kring 45-60 min. Dessa min är visserligen väldans harmoniska, hon ligger glad och nöjd i sin säng och pillar med sin snuttefilt, ingen gråt alls.

Skulle iof kunna lägga henne senare men problemet är att hon visar på alla sätt att hon vill gå och lägga sig redan från ca 18.30, hon gäspar, gnuggar sig i ögonen och blir efter en stund enormt arg och gnällig.

Vad skulle ni ha gjort?

• newatthis

De gånger jag testat har hon blivit superarg, när jag sedan går in igen flinar hon superlyckligt och återgår sedan till att mixtra med sin lilla trasa...

Borde jag kasnke ta ett par kvällar då jag fortsätter att gå ut om och om igen?

• newatthis

Får bli morgondagens projekt :)

Alvi skrev 2008-04-14 20:51:23 följande:
    newatthis: Jaa, för hon blir ju lugn bara du är där, va? Testa det du!
  • newatthis

Hej!

Skulle behöva lite klok hjälp med min lilla dotters insomnande:

Jga har skrivit tidigare i tråden om hur hon somnar in utan gråt och gnäll men att det tar en faslig tid, idag tog det nästan 45 min från att jag la henne i sängen tills hon somnade.

Började alltså med att amma, hon somnade under ammningen, till synes väldigt trött alltså. Efter det lyfte jag över henne till hennes säng och då börjar cirkusen. Hon sparkar med benen, fäktar med armarna, pratar och mixtrar. När hon inte får någon respons börjar hon vrida och vända sig tills hon ligger tvärs över sängen med fötterna ut genom spjälorna (lyfter ovanför spjälskyddet)

I det här läget brukar jag lyfta henne på plat igen och bädd om, är rädd att hon ska göra illa sig. Efter det börjar allt om igen tills hon tillsut bara tippar huvudet år sidan och somnar.

Blir såååå frustrerad.....

Min man tycker att jag ska gå ut ur runmmet och bara låta henne vara, han är inte alls orolig att hon ska skada sig. Jga håller inte riktigt med honom men tycker heller ite att nattningarna fungerar riktigt bra som det är nu så jag vill ha råd!!!!!

• newatthis

Hej!

Vill bara gnälla av mig lite, känner mig så nedstämnd och ledsen :(
    Nattningen har varit fruktansvärd två dagar i rad nu, jag som varit så glad över att Stella inte är ledsen i samband med nattningen, de här två dagarna har varit precis tvärt om.

Hon har gråtit helt otröstligt, spelar ingen roll vad jag har gjort. Mår skit verkligen, hatar att inte veta vad man ska göra, min vanligen så glada tjej helt rödgråten och snorig :(

• newatthis

DS

Du ger mig lite hopp, hon är i en riktig utvecklingsfas just nu (5½ månad), har precis lärt sig att sitta utan stöd, rullar runt hela tiden och föröker ta sig frammåt på golvet, har lärt sig att styra gåstolen dit hon vill osv...

Det är kanske som du säger allt det nya som ställer till det....

Funkar tyvärr inte att ha henne hos mig i sängen, varken hon eller jag sover speciellt bra då, som tur är så sover hon gott när vi väl tagit oss igenom den hemska nattningen...

• newatthis

Tant C skrev 2008-04-24 09:21:04 följande:

Man blir verkligen tokig när de skriker så! När inget hjälper och hon skriker så hon inte har nån luft kvar. Nästan lite läskigt. Hos oss funkar det lite bättre om pappan tar nattningen, jag vet inte hur ni brukar göra?För övrigt har natten faktiskt varit bra, när vi väl tagit oss igenom de första två timmarna efter läggdags med jag-vet-inte-hur-många uppvak. Sen vaknade hon inte förrän vid 3-tiden och somnade då om ganska lätt.Hoppas det går över snart, för oss båda! Vi kan ju tänka på varandra när vi står där med en skrikande unge och veta att man i alla fall inte är ensam!
    Skönt att höra att det finns fler där ute, tanken på att det finns någon fler som går runt och tröstar på kvällen ger faktiskt lite styrka :)

Ska kanske testa att låta pappa natta, det är alltid jag som gör det nu efterssom dottern ammar precis innan hon ska sova, men man kan ju byta efter ammnningen...

En sak som har varit bra för oss när det gäller sömnen är att överrrakande nog så har Stella skippat det första nattmålet (förut kring 12-1-tiden på natten)de två senaste nätterna. Jag hoppas bara att skippat nattmål kräver tröstlös gråt när man ska somna (håller tummarna hårt). Det har verkligen varit superskönt att få sova fram till 4 på morgonen utan att bli störd, förutom att mina stackars bröst inte alls hänger med i svängarna, hade ett pärlband av mjölkstopp i morse = ajaj

Hoppas att ni har en bra dag ute is solen, kan behövas inför kvällens aktiviteter :)
  • newatthis

Hej allihopa!

Nu är jag glad igen :)

Hade förberätt mig på ännu en kväll av gråt men så blev det inte, la ner Stella i sängen (vaken) och sen tog det 15 min när hon låg och sög på sin snuttefilt och sen somnade hon :)

Inget gnäll, ingen gråt, blev så glad att jag riktigt skuttade ut ur rummet :)

Hur har det gått för dig Tant C?

• newatthis

Min dotter ammar också två gånger på natten, kring 12-tiden och sen vid 4-tiden, har försökt att tassa bort den senare av målen men ingen ide, hon är verkligen superhungrig och behöver mat för att somna om...

Nu är iof min dotter en månad yngre än din son men kan det inte vara så enkelt att han är hungrig och behöver mat. Jag skulle sitta lugnt i båten och testa att skippa något av målen om ett par veckor igen..

Lottetottan skrev 2008-04-27 19:04:39 följande:
    Bakslag! I snart 2 veckor har vi kört tassmetoden här hemma. Det gick vansinnigt bra de första dagarna. Den 4:e natten hade vi inte en nattamning! Men nu, nästan 2 veckor senare har vi märkt ett mönster. Elton vaknar varje natt runt 1 och runt 4. Min sambo har nu kämpat på och tassat framgångsrikt emellan just dessa klockslag, men vid dessa tider är Elton helt otröstlig. Min sambo har ändå stått ut och kämpat med en skrikandes bebis ungefär 1/2 timme varje natt vid 1 snåret, och vid 4 så ammar vi... Nu står vi inte ut med att behöva vara vakna och lyssna på honom illvrålandes så länge. Det känns som den enda utvägen är att införa 2 nattamningar igen. (vi har även testat att amma vid 1 istället, men vid 4 har han inte somnat om då heller... 1,5 timme skrek han tills jag tillslut gav honom bröstet) Eller är det någon som har något annat råd? Vi vill ju egentligen inte bryta det vi påbörjat här, men han slutar ju inte skrika! Snälla, hjälp!!!
  • newatthis

Tänkte höra om det är fler som varit med om att deras vanligen så kvällströtta bebis plötsligt blivit en riktig liten nattsudd?

Sitter här och tittar uppgivet på Stella som håller pratar leker och rullar allt vad hon kan, ser inte ut som hon har tänkt sova på länge än....

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola