• sok

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

hej.
    funderar nu på att prova tassmetoden.
    vi ska ge det ett helhjärtat försök, vi ger det en vecka. funkar det inte då så får jag väl amma tills dottern själv vill det om några år.
    just nu ammar hon i regel "bara" varannan timme, elelr 1,5 emellan, men grejjen är dne att jag är den levande nappen. hon måste amma/drick ur flaska (funakr nästan lika bra men det orkar man ju inte fixa iordning flera ggr/natt heller) för att somna om.

Hon har kunnat somna själv i egen säng i perioder men nu funkar det inte alls.
    och sen när hon vaknar varannan timme typ. i utv faserna varje timme (extremt), och om 2 månader ska jag börja jobba.

ammar ingenting på dagarna, eller 1-2 gånger tilläggsammar, så känns ju lite dumt att amma på nätterna enbart?

vad ska jag tänka på nu då vi börjar med tassmetoden?
    funkar den för ALLA om man gör "som man ska"?
    vad är ev negativt med tassmetoden?

• sok

kan tillägga att dottern är snart 7 månader gammal.

• sok
    snoozen skrev 2010-04-29 19:56:51 följande:
    Hej hopp, hänger här jag me Lika barn leka bäst va ?
    absolut!!!

hördu, har ni testat tassmetoden eller?
  • sok
    Åsa A skrev 2010-04-29 18:07:38 följande:
    Hej! Vi använde tassmetoden på vår dotter när hon var 8 månader gammal. Fungerade toppen! Det är nu ca ett år sedan och vi har behövt göra om metoden en gång efter lång tids sjukdom bara. Min dotter åt inte på natten när vi tassade och jag hade slutat amma redan så om någon tycker att detta låter galet så får ni gärna säga till men jag skulle göra så här: Bestäm dig för att hon inte ska amma mer på natten, om det är det som är målet att inte amma alls, och så gör du istället precis vad som helst annat för att få henne lugn. MEN om det inte fungerar, ni lyckas inte få henne lugn på något annat sätt så så skulle jag som sista utväg amma ändå men se till att hon inte somnar av ammningen utan bara blir lugn så du lägger ner henne i sängen vaken. Något negativt kan jag inte komma på faktiskt. Jag tror inte att den fungerar för alla, finns ju inga garantier men alla jag känner som har provat har det fungerat för.
    har provat att inte amma de senaste 3 dygnen. och man KAN vagga henne till sömns istället för att vagga. så alltså skulle man då kunna göra så, istället för att "hålla tight emot kroppen" som det står i TS så kan man vagga henne...så hon blir lugn, och precis innan hon somnar lägga i sängen? = gråt igen. samma procedur, igen och igen...hur länge tar det innan hon somnar själv då? olika förstår jag men brukar det ta max 1 timme elelr 2 eller?
    och är det så du menar jag skulle kunna göra?
  • sok
    snoozen skrev 2010-04-29 20:10:46 följande:
    Nix, men vi (eller jag då) börjar känna oss despereta då han vaknar x massor varje natt Körde en liknande variant som tassmetoden med storebror (tog lite av varje av olika sorter som vi tyckte fungerade.) Googlade igår och hamnade här Men i natt som var vaknade han endast 1 gång(!!!!) för amning. Har varit i lyckorus under dagen. Hur gick det med storasyster, körde ni någon sömnmetod då?
    nej ingen sömnmetod med storasyster, men hon tog nappen iaf. så hon vaknade/grät ca 2-8 ggr/natt (mkt olika) och vi satte in nappen bara efter 6 månaders ålder.
    svårare nu med hilda som vägrar napp.

men peppar peppar så länge hon int eär i ngn utv fas så vaknar hon ju bara 2 ggr typ kl 3 o 5 och det kan jag absolut leva med.
    men direkt det är ngn fa s är det ju värre..
  • sok
    Åsa A skrev 2010-04-29 20:37:08 följande:
    ja, precis! När det inte fungerade för mig att håller henne tight mot kroppen för att lugna så gjorde jag vad fasen som helst som fungerade. Däremot ska du inte lägga ner henne precis innan hon somnat utan direkt när hon blivit lugn, mest för att inte riskera att hon somnar i famnen. För oss tog det 30min första nätterna men det var kort tid mot vad andra har haft första natten. En timme är inget ovanligt att det tar första natten tex och då upp och ner och upp och ner och upp och ner hela tiden.
    ok tack för svaret.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola