• Elsans

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Nu när alla trådar återuppstått tar jag och puffar upp denna braiga tråd.

• Elsans

Hej!
    Vi använde tassmetoden på vår dotter när hon var 8 månader gammal. Fungerade toppen! Det är nu ca ett år sedan och vi har behövt göra om metoden en gång efter lång tids sjukdom bara.

Min dotter åt inte på natten när vi tassade och jag hade slutat amma redan så om någon tycker att detta låter galet så får ni gärna säga till men jag skulle göra så här:

Bestäm dig för att hon inte ska amma mer på natten, om det är det som är målet att inte amma alls, och så gör du istället precis vad som helst annat för att få henne lugn. MEN om det inte fungerar, ni lyckas inte få henne lugn på något annat sätt så så skulle jag som sista utväg amma ändå men se till att hon inte somnar av ammningen utan bara blir lugn så du lägger ner henne i sängen vaken.

Något negativt kan jag inte komma på faktiskt. Jag tror inte att den fungerar för alla, finns ju inga garantier men alla jag känner som har provat har det fungerat för.

• Elsans
    sok skrev 2010-04-29 20:07:36 följande:
    har provat att inte amma de senaste 3 dygnen. och man KAN vagga henne till sömns istället för att vagga. så alltså skulle man då kunna göra så, istället för att "hålla tight emot kroppen" som det står i TS så kan man vagga henne...så hon blir lugn, och precis innan hon somnar lägga i sängen? = gråt igen. samma procedur, igen och igen...hur länge tar det innan hon somnar själv då? olika förstår jag men brukar det ta max 1 timme elelr 2 eller? och är det så du menar jag skulle kunna göra?
    ja, precis! När det inte fungerade för mig att håller henne tight mot kroppen för att lugna så gjorde jag vad fasen som helst som fungerade. Däremot ska du inte lägga ner henne precis innan hon somnat utan direkt när hon blivit lugn, mest för att inte riskera att hon somnar i famnen. För oss tog det 30min första nätterna men det var kort tid mot vad andra har haft första natten. En timme är inget ovanligt att det tar första natten tex och då upp och ner och upp och ner och upp och ner hela tiden.
  • Elsans
    Lilla skrev 2010-07-29 11:45:04 följande:
    Är det någon som provat tassmetoden när barnet varit yngre än 6 månader eller är det inte att rekommendera? Min son är 2 månader.
    det rekomenderas inte innan 6 månader.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola