• chasmin

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Snoppan skrev 2010-08-25 19:53:05 följande:
    Om mitt barn ligger och snurrar runt o sprattlar, ska jag lägga handen på tills hon ligger stilla? Eller ska hon bara få sprattla omkring?
    Kan jag "killa" henne i pannan eller hur stor mängd beröring "får" man ha? :)
    Är hon tyst? Jag "lämnar" ofta min son sprattlandes och snurrandes i sängen på kvällen och går ur rummet. Han brukar fara runt en hel i sängen i typ 10 minuter innan han somnar Om han är ledsen så fortsätter jag dock att hålla handen på (och tar upp honom om han är alltför ledsen förstås)

I vårt fall så har vi hållt oss till att tassa på ryggen/magen. Vi har dessutom märkt att det varit viktigt att inte få ögonkontakt utan bara finnas där och ge närhet genom "Tassen" eller famnen.
  • chasmin
    asalundqvist84 skrev 2010-09-25 15:04:00 följande:
    Jag tycker tassmetoden låter jättebra och kommer nog testa om ungefär en månad då sonen är 6 månader, dvs. om BVC anser att han går upp bra i vikt och om vi inte fått ordning på sömnen tills dess...

Men jag undrar en sak (har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon frågat förut); får man prata lugnande med bebisen eller ska man vara helt tyst när man nattar och vid nattliga uppvaknanden?
    Vi har kört helt tyst i ett par månader. Nu har dock sonen hamnat i seperationsfasen och kan ibland vara lätt hysterisk när han vaknar till efter en mardröm eller så. Då brukar jag nynna "trollmor" om och om igen så han blir trygg av min röst. Generellt så tror jag att det är bra att försöka vara tyst och bara finnas där med sin närhet.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola