Inlägg från: Smultronbaby |Visa alla inlägg
  • Smultronbaby

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Jag har en tös på 4 ½ månad och har gjort denna tassmetoden, vet att det var lite tidiga laget men eftersom hon hade kolik nästan från början så var hon van att man vaggade henne till sömns. Blev för tungt och sedan hade hon en förmåga att vakna efter 30 min när man satt med henne eller la henne för tidigt.

Jag började med att låta henne vänja sig vid sin säng genom att ligga och små mysa där när hon var på gott humör. Sedan bestämde jag mig för att hon skulle lära sig att somna i sin säng på dagarna genom att lägga handen på och stryka henne på ryggen (hon sover på sidan).

Tog henne 2 dagar att lära sig, första tiden sov hon som mest 30 min men nu när vi kört detta i några veckor så blir det oftast 1-2 tim den första sovpasset på dagen. Sedan 0.45 min-1 tim andra passet sedan ev 1-2 pass på ca 30 min.

När vi fick in den rutinen så prövade vi även med kvällen, funkar kanon. Visst så tog det henne dryga 2-3 kvällar innan hon fattade galoppen. Nu kan hon nästan bli lite små irriterad innan hon kommer i sängen (sjunger  en vaggvisa och vaggar henne i famnen innan)

Nu är det 4 kvällen i rad som hon läggs och det blir tyst på en gång. Kvällarna innan kunde hon smågnälla men inget skrik då jag tror hon hade blivit så trygg med sängen ( innan avskydde hon sin spjälsäng) vi samsov för det mesta den första tiden. 

Den första kvällen vaknade hon efter 30 min, andra 50 min (fick ammas för att somna om) nu är det sällan man hör henne förränns hon ska äta första nattmålet.
    Ska försöka framöver att få henne att äta mindre på natten men än får det va då hon somnar om direkt eller tja hon är knappt vaken då hon äter.

Hon äter redan 2 mål på dagen med gröt visserligen halva portioner då hon äter smått och ofta och sedan smakisar med aptit. Men hon äter med ca 3 tim mellanrum, så likadant på natten,
    men är så glad över att kvällsläggningen funkar så fint så nattamning får funka en tid framöver. 

Emil 030128 & Molly 100728
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola