• Mollanna

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej!
    Jag har just kommit i kontakt med denna metod och tycker att den verkar vara jättebra! Jag har nu tassat i tre nätter då jag vill lära vår 7 månaders att somna om själv (utan bröstet) eftersom hon vaknar X antal gånger per natt. På dagarna är det dock också svårt att få henne att somna. Hon snurrar runt, kastar nappar ur spjälsängen och vill sätta sig upp. Ska man hålla fast (!!??) barnen när man tassar eller ska man inte tassa när barnen är så aktiva? Det är jättesvårt att tassa eftersom hon drar i och sparkar på min hand och far runt som en skottspole. Hur gör ni andra?

• Mollanna
    ModestyBlaze skrev 2011-01-04 15:58:54 följande:
    Man tassar bara LEDSNA barn. Barn som bökar, krånglar eller på annat sätt inte är ledsna låter man vara. Gå ut ur rummet och återkomm när/om det blir ledsamt. DÅ tassar man.
    Tack för svaret ModestyBlaze. Då är min följdfråga hur man gör de gånger när barnet är både gnälligt/ledset OCH bökar? Och tack TS för en fantastiskt bra tråd!
  • Mollanna
    Lilla skrev 2011-01-05 21:50:59 följande:
    ...15 min tog det innan han somnade i kväll. Tyvärr vaknar han 4-5 ggr på natten, men till slut hoppas jag han kan somna om utan min hjälp då. Men det ÄR svårt att vara konsekvent där vid 4-tiden på natten när jag står vid spjälsängen för tredje-fjärde gången samma natt.

Hur går det för er andra som nyligen börjat tassa?
    Jag är så trött och fövirrad att jag inte minns om vi har tassat i 4 eller 5 nätter. Dessutom har jag, liksom du Lilla T, svårt att vara konsekvent eftersom jag nästan gör VAD SOM HELST bara jag får sova ett par timmar till. Så det har nog tassats mer regelrätt de två sista nätterna efterom mannen har tagit över. Men då har det verkligen fungerat över förväntan. Antagligen för att han är mer utsövd och orkar tassa mer istället för att ge vår 7 månaders bebis välling i tid och otid. I natt vaknade hon inte förrän klockan 2 (!!!) första gången. Det har ALDRIG hänt innan. Ska tilläggas att hon går och lägger sig klockan 18 vilket ju innebär att hon sovit i 8 timmar Skrattande. Därefter sov hon till klockan kvart i fem då hon (och jag) steg upp.

Själv är jag tyvärr ändå inte helt utsövd eftersom vår 4åring är inne i en mardrömsperiod, men det känns ändå fantastiskt bra att det har gått så bra med lillan.

Fler som just har börjat tassa?
  • Mollanna

moster helen: vad jag har förstått är det just det som är grejen - att man ska avvakta tills barnet blir ledset och sedan tassa eller eventuellt ta upp beroende på hur ledset barnet är och hur väl det låter sig lugnas.

Nu är våra nätter otroligt mycket bättre (vi har tassat i 6 dagar). Snart tror jag att vi helt har fasat ut nattmålen. Dagarna har vi fortfarande lite kvar att jobba på Flört

• Mollanna

Lilla T: Håll ut och lycka till!!!

Själv trodde jag ju att vi hade kommit över det värsta med vår lilla skruttunge efter mer än en veckans tassning som har gått väldigt bra. Det kanske vi har också om natten bara var ett tillfälligt bakslag med 4 uppvak och uppstigning klockan 04:00. Jag hoppas, hoppas på det!

Men i natt visade det sig också att min man inte körde tassmetoden, som jag trodde att han gjorde, utan han håller tassen utan att hon är riktigt ledsen. Dessutom tog han tillslut tog upp henne och bar omkring henne när hon inte ville komma till ro, för att vår fyraåring inte skulle vakna... Så svårt att vara konsekvent när man har fler lättväckta barn att ta hänsyn till. Hur gör ni andra för att inte bebisen ska skrika så att de andra barnen vaknar?

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola