• Lilla

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Är det någon som provat tassmetoden när barnet varit yngre än 6 månader eller är det inte att rekommendera? Min son är 2 månader.

• Lilla
    ModestyBlaze skrev 2010-07-29 19:18:31 följande:
    Jag vet flera som kört liknande tassmetoden för ganska små barn, MEN man får då inte ingnorera "mat ljud" som betyder att barnet är hungrigt.

En 2 mån låter väldigt speciellt just när de vill äta. Ett speciellt HÖHÖHÖ hört, typ lite likt hostningar. Om man hör detta skall man mata tycker jag och sen kan man "tassa" lugn efter maten eller vid korta uppvak.
    Tack för svaret! En light-tassmetod alltså. Jag ska nog prova det, men väntar ett tag till.
  • Lilla

Jag är nu inne på andra kvällen/natten av tassande. Verkar hoppfullt, men vi får se. Idag är andra kvällen som min 7 månaders bebis somnat i egen säng med hjälp av tassning. Tidigare har han somnat i famnen eller vid amning på kvällarna och vid alla sjuttioelva uppvak på nätterna. På dagtid somnar han i vagnen, ofta utan att man behöver gå ut på promenad, så jag vet att om han kan känna sig trygg där borde han kunna lära sig att känna sig trygg i sin spjälsäng. Vår snart 4-åring sov i vår säng tills hon var 1,5 år och snuttade på nätterna till strax över året. Hon behöver fortfarande att vi sitter i hennes rum när hon ska somna.

• Lilla

Ska man tassa bebisar som inte gråter men gnäller väldigt högljutt? Eller är det bara vid "riktig" gråt man ska tassa?

• Lilla
    ModestyBlaze skrev 2011-01-05 19:24:07 följande:
    MEN; har man inget emot att hålla på barnet när det sover, på natten osv... och att fortsätta göra detta. Tassa er blåa. Dock är chansen stor att de kommer KRÄVA tassning för allt och bli skitarga när ni inte fortsätter.
    Det är skitarg han är när han protesterar med höga skrik, ej gråt. Jag tassade mindre idag  trots det och ska ha dina ord i huvudet nu framöver. Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. 15 min tog det innan han somnade i kväll. Tyvärr vaknar han 4-5 ggr på natten, men till slut hoppas jag han kan somna om utan min hjälp då. Men det ÄR svårt att vara konsekvent där vid 4-tiden på natten när jag står vid spjälsängen för tredje-fjärde gången samma natt.

Hur går det för er andra som nyligen börjat tassa?
  • Lilla

För oss funkar läggningen på kvällen bra med tassande, men på natten funkar det inte alls och vår 7 månaders vaknar lika ofta som vanligt, dvs 4-5 ggr per natt. Jobbigt.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola