~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Är det någon som provat tassmetoden när barnet varit yngre än 6 månader eller är det inte att rekommendera? Min son är 2 månader.
Är det någon som provat tassmetoden när barnet varit yngre än 6 månader eller är det inte att rekommendera? Min son är 2 månader.
Jag är nu inne på andra kvällen/natten av tassande. Verkar hoppfullt, men vi får se. Idag är andra kvällen som min 7 månaders bebis somnat i egen säng med hjälp av tassning. Tidigare har han somnat i famnen eller vid amning på kvällarna och vid alla sjuttioelva uppvak på nätterna. På dagtid somnar han i vagnen, ofta utan att man behöver gå ut på promenad, så jag vet att om han kan känna sig trygg där borde han kunna lära sig att känna sig trygg i sin spjälsäng. Vår snart 4-åring sov i vår säng tills hon var 1,5 år och snuttade på nätterna till strax över året. Hon behöver fortfarande att vi sitter i hennes rum när hon ska somna.
Ska man tassa bebisar som inte gråter men gnäller väldigt högljutt? Eller är det bara vid "riktig" gråt man ska tassa?
För oss funkar läggningen på kvällen bra med tassande, men på natten funkar det inte alls och vår 7 månaders vaknar lika ofta som vanligt, dvs 4-5 ggr per natt. Jobbigt.