Inlägg från: moster helen |Visa alla inlägg
  • moster helen

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Vi började tassa med våran dotter igår fm, hon är bara 4 månader (rekommenderas ju från 6 mån) men vi prövar ändå. Har tidigare vaggat henne till sömns, men hon börjar bli lite tung för de! Gick jätte bra de ggr hon skulle sova middag i går under dagen, men på kvällen blev de rätt mkt skrik! Nu har hon precis vaknat efter att ha sovit sin första tupplur, gick smidigt denna gång! Får väl se hur de fortsätter...de svåra är på nätterna, hon äter fortfarande två ggr/natt och om hon vaknar fler ggr så bökar hon mest, har istort sett aldrig varit ledsen på natten. Hur ska man göra när hon bara bökar? om jag låter henne vara så kan hon ligga över en timme o vrida på sig.. 

• moster helen

tack för svaret mollanna! får testa inatt, har mest fokuserat på dagen nu för de är då de känns som vi verkligen vill få henne att somna själv. hur gammal är ditt barn?
    Har gått hyfsat hittills men är svårt när hon blir jätte ledsen och vi tar upp henne, ibland kan hon somna direkt vi tar upp henne och då blir de ju fel..men hinner liksom inte lägga ner henne alla ggr, ibland börjar hon inte lugna ner sig utan somnar direkt, och tar vi inte upp henne så lugnar hon sig inte alls...

• moster helen

kom på en till fråga..hur ska man göra om man är borta?? har sett till att vi ska vara hemma nu några dagar sen vi börjat med tassmetoden, men som sagt hur gör man om man är borta och hon ska sova innan man riktigt fått rutin på de hela..är ju lätt att man gör som innan då, alltså bär omkring..
    hur lång tid har det tagit för er innan metoden har fungerat för era barn?

• moster helen
    ModestyBlaze skrev 2011-01-07 18:54:26 följande:
    Beroende på hur gammalt barnet är, hur snabbt man själv jobbar osv... så tar det allt från 10 dagar till 10 veckor.

Jag hade hållit mig till Tassmetoden även borta så ingen förvirring uppstår.

Barn under 1 år tar 3 dagar att införa något nytt och ca 7 dagar för de "Nya" rutinerna att sätta sig. Så beroende på hur snabbt ni jobbar desto snabbare kommer det att gå. Men har man inte bråttom så varför skynda tänker andra.

Sen nöjer sig ju vissa med att kunna lugna sitt barn i sängen andra vill att barnet skall kunna somna och somna om själva. Alltså vad är målet med tassningen och hur fort jobbar ni?
    Hon är fyra månader idag! Vårat mål är att hon ska kunna somna själv på dagarna då jag tycker det har blivit för tungt att bära henne och vagga tills hon somnar. Nätterna är egentligen inget problem, hon ammar fortfarande på natten och somnar för de mesta om direkt. Ibland somnar hon när hon ammar på kvällen och de gör mig heller inte så mkt. Det är just på dagarna jag vill slippa bära. Har prövat tassmetoden i 3 dygn snart, på dagarna har det gått hyfsat men på kvällen blir hon så övertrött så hon skriker hela tiden och det är svårt att lugna henne..Tänker att nu när vi väl har börjat är det lika bra att jobba på och inte dra ut på det hela..
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola