~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Jag lämnar ett avtryck för att få ta del av era erfarenheter och tips Vi har en 11½ månaders som vaknar ofta på natten, mest för att få närhet. Grejen är att hon blir så arg och sparkar i sängen så vi måste ta upp henne i famnen för att lugna (vi hör ju på gråten/skrik, ibland kan det gå att lägga en hand på henne och buffarumpan) och det känns i min rygg nu. Uppvak fixar jag även om sömnbrist gör sig påmint ibland men så attans trött är jag inte ändå. Men min rygg ... Hon väger ändå sina 11 kg och även om jag sätter mig i fotölj så känns det.
Jag vill vända detta, vi behöver dessutom få sova allihop. Maken och jag turas om men oftast får maken ta då hon strular mer med mig. Jag slutade nattamma för ca 3 veckor sedan och det gick över förväntan. Jag skrev om det på min blogg men nu vill jag ha bort uppvaken. Förra veckan, självklart när maken var bortrest i jobbet, vaknade hon 12 gånger! Sista gången 4.30 och jag fick henne att somna om 5.40. 6.10 vaknade hon och ansåg det var morgon Jag var en dålig mamma humörsmässigt den dagen ...
Tassmetoden tilltalar mig. Lite har jag ju kört den omedvetet märker jag när jag läste i TS men jag får väl gå på lite "hårdare"? Allt beroende på hur pass hon skriker. Jag vill inte ha förtvivlat gråt men går det att sluta nattamma så ska väl detta gå också?
Däremot har hon aldrig velat ha någon snuttefilt. Hon tar inte heller napp. I sin säng har hon en snuttefilt och en mjukisfilt men de brukar hon mest kasta omkring med när hon vaknar. Det är inga hon tar för att söka tröst med. Funkar det utan snuttefilt?