Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

nattlampa skrev 2011-01-02 19:06:06 följande:
    Har någon erfarenhet av att tassa ett lite äldre barn? Vår son är 12 månader. Metoden känns vettig och mild. Men vi är inte helt övertygade än om att detta funkar på ett så stort barn som är mycket mer medvetet. Det känns som att vi måste lämna rummet, annars finns ingen chans. Men tips mottages tacksamt!
    jag gör en variant av tassning på min kille, snart 14 månader, men just nu har vi bakslag pga familjesituationen, så det är inga enkla läggningar längre, i dag/kväll somnade han i famnen igen.
    En strikt tassning skulle inte passa honom, men vår variant funkar. Oftast räcker en hand på tills han lugnat sig, men just nu när pappa är borta på praktik i 2 månader och sonen varit mycket hos farmor/farfar/mormor när dde varit lediga i mellandagarna, men jag måstat jobba, så märker jag att han behöver mer trygghet än så, han vill ha mig nära, han vill somna i famnen. Hos de andra har han somnat utan åthävor, så detta är bara en mammighets grej
  • stor grön drake
    Jumbopolly skrev 2011-04-22 21:57:02 följande:
    Vi har provat typ denna metod för ett tag sedan MEN..
    Det verkar som våran son faktiskt ÄR hungrig på nätterna.
    Våran dietist sa att vi kunde ge han lite vatten istället för välling. Men då sover han ca 15 minuter och sen gallskriker igen. Han ger sig inte förräns han blitt mätt.
    Behöver han natt målet måntro eller inbillar ja mig bara det?
    är knäckt av alla vakna nätter. Är det inte välling så är det vatten annars mardrömmar, för varmt i rummet, osv osv..
    hmm
    Men vad tror ni är det hunger och ett behov av mat eller inbillning från våran sida?
    Har ni testat varm mjölk istället för välling/vatten? Vi ger 3:ans ersättning istället för välling, den ska ju vara typ samma som vanlig mjölk, bara mer berikad (vi har aldrig mjölk hemma, annars hade han fått vanlig) det är ju mer mättande än vatten, men inte lika mycket "mat" som välling.

Jag hann bara testa tassningen "på riktigt" två kvällar, sen somnade sonen så fort han fick napp och trasa över huvudet (då 16 månader) och det har hållt i sig utom i undantagsfall som sjukdom eller att man varit borta sent på kvällen o dyl.
    Nätter stiger vi upp pga blöjbyte, han kissar så mycket att det blir läckage frammåt morgonen annars (och då måste jag ju endå upp med honom och byta) men han somnar om direkt i egen säng efteråt. Underbart
  • stor grön drake
    Jumbopolly skrev 2011-04-23 10:07:49 följande:
    Han äter ju välling gjord på ersättning.
    Och på dagtid dricker han kall ersättning enbart (utan att göra den till välling) istället för mjölk eftersom han är mjölkproteinallergiker.
    Vill ju komma ifrån det här med att gå upp på natten.. frågan är om det kanske kan funka så han minskar sitt matintag nattetid?
    Ja, tänkte mest att "mjölken" kanske skulle bli som en mjukare övergång, att inte vara så drastiskt som vatten, och dessutom vara en bekant smak (som han är van vid på natten)
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola