• Dianthus

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Mamuten: Kanske kan du pumpa ur lite mjölk och ge i flaska. OM hon tar flaskan dvs. Då kanske din man kan avlasta dig lite också. Bara en tanke. Läste i en sömn-bok som "Vi föräldrar" gett ut om ett par som hade problemet att dottern bara sov med tutten i munnen. Det hade vänt för dem en kväll när mamman gick ut och gick på bio och pappan var hemma med dottern och flaskan. Det hade blivit mycket protester, men hon hade till slut somnat utan bröstet. Jag har också samma problem, men min dotter är bara 4 mån så jag hoppas att det blir bättre senare. Tänkte börja tassa när hon är 6 mån.

• Dianthus

Är lite nyfiken på hur många nätter de har tagit för er som lyckats få hela sov-nätter mha tassmetoden? Hur har nätterna sett ut innan, hur såg de ut under tass-invänjningen och hur ser de ut nu?

• Dianthus

Är lite nyfiken på hur det har gått för er som testat detta? Funderar själv på att börja tassa snart. Vår dotter är snart 7 månader.

• Dianthus

Vi ska resa bort i morgon, men om en vecka kanske jag också börjar. Hade varit underbart att få sova!!! Är det lättare/svårare att börja med detta beroende på hur gamla de är? Min lilla är snart 7 månader.

• Dianthus

Hur har ni andra gjort med nappen? Lillan vaknar ofta om hon spottar ut nappen, men det känns taskigt att ta bort den...

• Dianthus

Hej!

Detta är nu tredje natten vi tassar. Det går ganska bra. Första natten tog det cirka 30 min på kvällen innan hon somnade. Sedan vaknade hon 3 gånger på natten och var vaken 30-45 minuter per gång. Ammade henne en gång vid tolv, men hon somnade sedan efter tassning i sin säng. På morgonen fick jag väcka henne kvart över åtta! Natt nummer två hade ungefär lika många uppvak som första natten, men hon var lugnare och det tog cirka 20 min per gång. Vid halv sju vaknade hon och då lyfte jag över henne till mig i sängen och ammade. Sedan låg vi och myste i en timme innan vi gick upp. Så det känns som om vi är på rätt väg! Hade tänkt skippa nappen helt med vid uppvak nummer två första natten var hon så ledsen under så lång tid att jag stoppade in nappen så hon lugnade sig. Nu stoppar jag in den ibland om hon inte lugnar sig. Ibland somnar hon med napp, ibland utan. Får se hur det går framöver om vi har kvar den eller inte. Känner att det primära just nu har varit att ta oss igenom nätterna utan att amma och det går ju framåt ett steg i taget :).

• Dianthus

Totalt misslyckande denna natt. Var tillbaka i gamla vanor. Vet inte hur jag går vidare nu och det känns som om jag tagit mig igenom de andra 2 nätterna i onödan. Får väl jobba på det där med att bestämma mig... Men svårt när man är så trött!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola