stor grön drake skrev 2011-04-23 10:15:19 följande:
Ja, tänkte mest att "mjölken" kanske skulle bli som en mjukare övergång, att inte vara så drastiskt som vatten, och dessutom vara en bekant smak (som han är van vid på natten)
har provat nu lite med metoden här inne och han tokskriker men lugnar sig efter en stund och somnar om. får se hur många nätter det kommer hålla på...
ModestyBlaze skrev 2011-04-23 14:39:07 följande:
Vad är det för ålder på barnet? Vad äts på dagen?
För att sova gott om natten måste man vara proppmätt på dagen. Det är mängden mat över dygnet som spelar in här, inte "När" man äter.
Så Mer gröt, pure och efterjaga med ersättning/välling om ni vill. Men MER MAT på dagen! 4 mål och en kvällsslurk skall man ha.
helene306 skrev 2011-04-23 16:08:32 följande:
Hur äter han på dagen och innan läggning? Matintaget under dagen splar stor roll hur de sover på natten. Igår somnade dottern och hade ätit lite dåligt innan hon somnade18.30 så när hon vaknade vid 00.30 gav jag henne äggmjölk och hon somnade om på stört och sov till 7. Hur gammal är han? De har ju olika faser som kan påverka. Dottern hade en period hon vaknade flera gånger och skrek hysteriskt, nattskräck. Då funkade inte så mycket, hur vi än gjorde skrek hon och vi kunde bara lugna. När detta la sig körde vi på med samma rutiner som innan igen.
Han kan också vakna just för att han vill ha något att äta. Vår son gjorde det. Han vaknade alltid och skulle ha välling på natten trots att han drack ca 2 flaskor välling vid läggning. Vi var fast i ett vällingträsk. Han var inte hungrig, det var bara vana. När jag tröttnade sa jag förklarade jag att när vällingen är slut köper vi inget mer (han var ju typ 3 år) och den dagen det var slut fick han vatten. Han drack en gång sen sov han. (nu vaknade han iofs ändå för att knata in till oss)
Är han hungrig så håll er till välling men skippa att erbjuda vatten. Somnar han gott och sover bra när han har fått välling på natten?
Min lillkille äter ordentligt dagtid.
ca kl 8.00 frukost. (en tallrik gröt)
runt 10 mellanmål (frukt)
12-13 lunch (1 burk mat för 8 månaders bebisar)
ca kl 15 mellanmål (antingen frukt eller lite kall ersättning)
17-18 Middag (1 burk för 8 månaders barn eller mat som vi äter)
19-20 kvällsmat (1 talrik gröt)
21-22 1 flaska välling..
Tycker inte han kan äta mycket mer..
ag börjar misstänka att det blivit en vana med vällingen.
Nu under påskhelgen har vi försökt traggla den här tassmetoden ochinatt småbråkade han i 30 minuter och gallskrek i 15 minuter sen somnade han och sov resterande delen av natten så det är kanske på rätt väg iaf..
marla333 skrev 2011-04-23 21:23:46 följande:
har en 8månaders som nu är i en jobbig fas. för att somna på kvällarna måste man hålla handen eller ha en hand på. råkar man släppa så blir hon hysterisk...
i alla fall äter hon också på nätterna fortfarande, fast bvs sagt att hon inte behöver. men eftersom hon är i en svår period så ger vi välling ändå på nätterna, fast det kanske inte behövs. självklart provar vi alltid med nappen först och handen på, men den räcker inte alltid. ibland äter hon två gånger, iband bara en gång. är säkert gammal vana, men svårt att vänja av det smidigt eller?
brukar inte bebisar vänja av med att sluta äta på natten själv eller ska man hjälpa till med att vänja av?
Vad jag har förstått så får man ofta vänja dem av med det..
Men inte alltid.. Min bror behövde inte göra det med deras tös..
fast hon har ALDRIG ätit välling på natten.. ammade första 2 månaderna på natten sen sov hon så de har haft tur...