• Caila

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

marla333 skrev 2011-04-23 21:23:46 följande:
    har en 8månaders som nu är i en jobbig fas. för att somna på kvällarna måste man hålla handen eller ha en hand på. råkar man släppa så blir hon hysterisk...
    i alla fall äter hon också på nätterna fortfarande, fast bvs sagt att hon inte behöver. men eftersom hon är i en svår period så ger vi välling ändå på nätterna, fast det kanske inte behövs. självklart provar vi alltid med nappen först och handen på,  men den räcker inte alltid. ibland äter hon två gånger, iband bara en gång. är säkert gammal vana, men svårt att vänja av det smidigt eller?

brukar inte bebisar vänja av med att sluta äta på natten själv eller ska man hjälpa till med att vänja av? 
    Min sjumånaders har sovit över sina nattamningar ett par gånger, och det har jag tolkat som att det egentlgien inte behövs. Därför har jag vägrat henne nattmat i en vecka, och hon köper det helt och somnar om utan, även om hon vill bli upptagen ur sängen när hon vaknar på natten, men istället för tio minuters amning är det två minuters omsomningströst. Jag hoppas att hon så småningom ska komma förbi det med.

Jag tycker att du ska försöka trösta utan mat och se hur det går, även om det kan bli längre och jobbigare för dig. Om hon verkligen är hungrig kommer hon ju att vakna en halvtimme senare eller så. Men om hon inte var hungrig sover hon vidare som vanligt. Det blir kanske några riktigt jobbiga nätter, men det kan det ju vara värt i det långa loppet.
  • Caila
    rusinapulla skrev 2011-05-29 11:49:21 följande:
    Jag har en fråga:

När ni körde igång med tassmetoden, hade ni redan slutat nattamma då?
    Jag vill funderar på att prova, men min bebis vill alltid amma när han vaknar på natten. Slutade ni bara rakt av med det? Hur reagerade era barn? Vet inte om jag kan tåla så mycket skrik. Borde pappan ta första nätterna?
    Är det nån som kört nån variant där amning ingår och där man succesivt tar bort det? Min sexmånaders baby vaknar som en klocka efter exakt tre timmar efter han somnat in för natten, sen kanske ett till tretimmarpass och sen kanske två tvåtimmarspass.

Tips?
    Jag har bara kört en lightvariant av tassningen, men jag började med det redan tidigt, vid ca tre månader när lillan skulle börja följa en kvällsrutin. Då nattammade jag fortfarande, men efter ca sex månader började jag dra ner på det. Om du ammar flera gånger per natt tror jag inte på att sluta helt, utan försöka senarelägga det. Kanske natta om bebin med din variant av tassmetoden. Funkar det så kanske amningen flyttas fram en timme, och nästa natt kanske han sover över det. Min lilla minskade nästan själv nattamningen, plötsligt någon gång mellan sex och sju månader började hon sova förbi, alternativt krångla och inte riktigt vilja äta. Sen vaknade hon bara utan att äta, och nu vid åtta månader sover hon ofta hela eller nästan hela nätter, med kanske ett nappinstopp.
  • Caila
    mammaMuuh skrev 2011-08-10 14:02:25 följande:
    Hejhej!
    Jag håller på med tassmetoden för min 6-månaders som alltid gråter och enbart vill bli vaggad till sömns. Jag har inte läst igenom hela tråden då det är väääääldigt mycket att läsa :) Min fråga är: ska jag stanna i rummet brevid sängen eller ska jag gå utom synhåll när han ska lägga sig?

Grejen är att jag följer de 4 stegen och tar upp honom och stryker honom över ryggen när han blir ledsen, och då blir han lugn, men så fort jag l'gger ner honom igen början han storgråta. då måste jag ju ta upp honom igen, så egentligen blir det ju bara gråt av alltihopa? Ska det vara så? Tacksam för svar!
    Jag är ingen expert, men när jag gjorde min version av tassmetoden var halva grejen att kunna gå ut. Min tjej var precis som din son, hon bara grät och jag fick ta upp och stryka. Jag gjorde så att jag lade ner och fortsatte att stryka. Hon började gråta igen, jag tog upp igen osv tills det funkade och hon somnade (ibland i mina armar även om det inte var meningen). Jag höll på så i några dagar till en vecka (minns inte exakt), men sen funkade det. Numera (hon är 10½ månad) lägger jag henne, går ut, och hon fnissar lite, sen somnar hon.

Rusta dig med en hel hög tålamod så ska du se att det funkar
    Lycka till!
  • Caila
    mammaMuuh skrev 2011-08-12 09:26:13 följande:
    Tack för tipsen! så du menar med andra ord att jag ska lägga honom i sängen när han är trött, gå ut och låta honom "leka av sig" där inne och vänta till gråten kommer och då gå in och börja med de olika stegen?
    Ja, precis
  • Caila
    mammaMuuh skrev 2011-08-17 21:04:10 följande:
    Aj då, att nappen var "förbjuden" visste jag inte. Har du något annat sätt du kan rekommendera?
    Min tjej använder napp, och jag har bara försökt hålla nappen i munnen på henne så mycket som möjligt, och sen tassat på det. Det har funkat helt okej, men hon är förstås nappberoende och vaknar ibland och skriker efter nappen. Lyckas hon hitta den snabbt somnar hon om, annars blir det att gå upp och stoppa in den. Men det är för det mesta lindrigt och snabbt. Jag försöker se till att det finns minst två nappar i sängen till henne, och flera på hyllan bredvid så att de är lätta att ta och stoppa in även om det är mörkt.
  • Caila
    Elsasmama skrev 2011-08-24 13:58:47 följande:
    Åh, hoppas denna tråd fortfarande är aktiv om 3 månader! Håller på att läsa igenom den som tidsfördriv när dottern sover på dagen! Det verkar vara en super bra och snäll metod! Vi har en tjej på 3 mån som bara ska bli buren och buren på kvällen tills hon somnar. Det är helt ok och jag förstår att det är det hon behöver just nu. Problemet är sen att lägga ner henne. Det gick bättre förut men nu vaknar hon nästan alltid även fast jag tycker att jag väntar tills hon sover djupt. Nu har jag börjat lägga henne precis när hon somnat och försöker lugna henne på plats. Alltså typ tassning fast jag är snabb att ta upp henne om hon blir ledsen. Det funkar ibland och ibland inte... Någon som har något annat bra tips som funkat på så små?
    Jag hade precis som du. Jag satt fast i soffan med sovande bebis i timmar, men plötsligt en dag började det funka att lägga ner henne. Jag tror att det kommar med tiden.
  • Caila
    Elsasmama skrev 2011-08-25 12:04:07 följande:
    Åh, skönt att höra att jag inte är ensam. =-) Sen är det ju första barnet oxå så man e lite vilsen. Började du lägga ner henne när hon var på väg att somna då?
    Inte på dagen, men på kvällen gjorde jag redan vid 3-4 månader. På dagen satt jag och höll tills hon somnade, sen la jag ner försiktigt. Och det funkar fortfarande om hon vill somna i min famn (det är ju så mysigt )
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola