~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Vi försöker använda den här metoden efter att ha läst det som står här och det jag kunnat hitta på nätet. Men jag tycker inte att det går så bra. Jag vet inte om det beror på att jag fortfarande ammar henne på natten? Det kan jag inte sluta med hur som helst, eftersom hon inte äter så bra dagtid och inte går upp i vikt som hon ska. Hon vägrar gröt och tar inte flaska, så jag är lite begränsad.
Anledningen att vi ville börja styra upp hennes sömn, är att hon tidigare vägrat att sova om hon inte fick ligga tätt intill mig och dessutom gärna snutta på mig nätterna igenom. Det funkar inte i längden och nu när hon är drygt sex månader är jag så trött att jag knappt funkar längre. Dessutom blir det ju inget vettigt med hennes mat om hon fortsätter ligga och snutta hela nätterna. Hon behöver äta på bestämda tider, men relativt ofta tills hon börjar gå upp i vikt som hon ska.
Det vi har gjort är att lägga henne i hennes egen säng på kvällen när hon ska sova och tassa. Sedan gör vi det vid varje uppvak, utom om det är dags för mat och hon får inte mat oftare än var tredje timme. Så jag ammar innan läggning, vid elva, vid två och när det är dags för morgonmat vid fem-sex så får hon komma över till min säng och äta och sedan ligga kvar där tills vi går upp (vi brukar inte sova mer då iallafall, eftersom storasyster ska upp och gå till dagis).
Men jag upplever att det har blivit värre och värre med uppvaken och gråtandet för varje kväll och natt. I kväll var fjärde kvällen och hon var helt hysterisk och otröstlig i säkert en timme innan vi fick henne att sova. Natten som gick var också jobbigare än de två tidigare, så jag ser inte direkt fram emot natten som kommer.
Vad gör man när de inte lugnar sig när man tar upp enligt steg fyra? Det finns ju inget steg fem, så jag antar man ska hålla henne tills hon lugnar sig oavsett hur lång tid det tar?
Är det verkligen som några av er skriver här ovan, att allt är förstört om man får bakslag? Eftersom dottern har varit väldigt mycket sjuk, så skulle det ju innebära att allt vi gör nu är ogjort isåfall? För jag kan inte gärna framhärda med tassning om hon är ledsen för att hon har hög feber och öroninflammation t ex (hon har haft det flera gånger i rad).