Inlägg från: Jumbopolly |Visa alla inlägg
  • Jumbopolly

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Vi har provat typ denna metod för ett tag sedan MEN..
    Det verkar som våran son faktiskt ÄR hungrig på nätterna.
    Våran dietist sa att vi kunde ge han lite vatten istället för välling. Men då sover han ca 15 minuter och sen gallskriker igen. Han ger sig inte förräns han blitt mätt.
    Behöver han natt målet måntro eller inbillar ja mig bara det?
    är knäckt av alla vakna nätter. Är det inte välling så är det vatten annars mardrömmar, för varmt i rummet, osv osv..
    hmm
    Men vad tror ni är det hunger och ett behov av mat eller inbillning från våran sida?

• Jumbopolly
    stor grön drake skrev 2011-04-23 09:31:50 följande:
    Har ni testat varm mjölk istället för välling/vatten? Vi ger 3:ans ersättning istället för välling, den ska ju vara typ samma som vanlig mjölk, bara mer berikad (vi har aldrig mjölk hemma, annars hade han fått vanlig) det är ju mer mättande än vatten, men inte lika mycket "mat" som välling.

Jag hann bara testa tassningen "på riktigt" två kvällar, sen somnade sonen så fort han fick napp och trasa över huvudet (då 16 månader) och det har hållt i sig utom i undantagsfall som sjukdom eller att man varit borta sent på kvällen o dyl.
    Nätter stiger vi upp pga blöjbyte, han kissar så mycket att det blir läckage frammåt morgonen annars (och då måste jag ju endå upp med honom och byta) men han somnar om direkt i egen säng efteråt. Underbart
    Han äter ju välling gjord på ersättning.
    Och på dagtid dricker han kall ersättning enbart (utan att göra den till välling) istället för mjölk eftersom han är mjölkproteinallergiker.
    Vill ju komma ifrån det här med att gå upp på natten.. frågan är om det kanske kan funka så han minskar sitt matintag nattetid?
  • Jumbopolly
    stor grön drake skrev 2011-04-23 10:15:19 följande:
    Ja, tänkte mest att "mjölken" kanske skulle bli som en mjukare övergång, att inte vara så drastiskt som vatten, och dessutom vara en bekant smak (som han är van vid på natten)
    har provat nu lite med metoden här inne och han tokskriker men lugnar sig efter en stund och somnar om. får se hur många nätter det kommer hålla på...
    ModestyBlaze skrev 2011-04-23 14:39:07 följande:

Vad är det för ålder på barnet? Vad äts på dagen?

För att sova gott om natten måste man vara proppmätt på dagen. Det är mängden mat över dygnet som spelar in här, inte "När" man äter.

Så Mer gröt, pure och efterjaga med ersättning/välling om ni vill. Men MER MAT på dagen! 4 mål och en kvällsslurk skall man ha.

helene306 skrev 2011-04-23 16:08:32 följande:
    Hur äter han på dagen och innan läggning? Matintaget under dagen splar stor roll hur de sover på natten. Igår somnade dottern och hade ätit lite dåligt innan hon somnade18.30 så när hon vaknade vid 00.30 gav jag henne äggmjölk och hon somnade om på stört och sov till 7. Hur gammal är han? De har ju olika faser som kan påverka. Dottern hade en period hon vaknade flera gånger och skrek hysteriskt, nattskräck. Då funkade inte så mycket, hur vi än gjorde skrek hon och vi kunde bara lugna. När detta la sig körde vi på med samma rutiner som innan igen.

Han kan också vakna just för att han vill ha något att äta. Vår son gjorde det. Han vaknade alltid och skulle ha välling på natten trots att han drack ca 2 flaskor välling vid läggning. Vi var fast i ett vällingträsk. Han var inte hungrig, det var bara vana. När jag tröttnade sa jag förklarade jag att när vällingen är slut köper vi inget mer (han var ju typ 3 år) och den dagen det var slut fick han vatten. Han drack en gång sen sov han. (nu vaknade han iofs ändå för att knata in till oss)

Är han hungrig så håll er till välling men skippa att erbjuda vatten. Somnar han gott och sover bra när han har fått välling på natten?
    Min lillkille äter ordentligt dagtid.
    ca kl 8.00 frukost. (en tallrik gröt)
    runt 10 mellanmål (frukt)
    12-13 lunch (1 burk mat för 8 månaders bebisar)
    ca kl 15 mellanmål (antingen frukt eller lite kall ersättning)
    17-18 Middag (1 burk för 8 månaders barn eller mat som vi äter)
    19-20 kvällsmat (1 talrik gröt)
    21-22 1 flaska välling..

Tycker inte han kan äta mycket mer..

ag börjar misstänka att det blivit en vana med vällingen.
    Nu under påskhelgen har vi försökt traggla den här tassmetoden ochinatt småbråkade han i 30 minuter och gallskrek i 15 minuter sen somnade han och sov resterande delen av natten så det är kanske på rätt väg iaf..
    marla333 skrev 2011-04-23 21:23:46 följande:
    har en 8månaders som nu är i en jobbig fas. för att somna på kvällarna måste man hålla handen eller ha en hand på. råkar man släppa så blir hon hysterisk...
    i alla fall äter hon också på nätterna fortfarande, fast bvs sagt att hon inte behöver. men eftersom hon är i en svår period så ger vi välling ändå på nätterna, fast det kanske inte behövs. självklart provar vi alltid med nappen först och handen på,  men den räcker inte alltid. ibland äter hon två gånger, iband bara en gång. är säkert gammal vana, men svårt att vänja av det smidigt eller?

brukar inte bebisar vänja av med att sluta äta på natten själv eller ska man hjälpa till med att vänja av? 
    Vad jag har förstått så får man ofta vänja dem av med det..
    Men inte alltid.. Min bror behövde inte göra det med deras tös..
    fast hon har ALDRIG ätit välling på natten.. ammade första 2 månaderna på natten sen sov hon så de har haft tur...
  • Jumbopolly

Nu var vi inne på 4de natten och då brakade hela metoden IGEN.....
    Han gallskrek och bråkade från kl 23 ända fram till kl 5 i morse...
    Inte för han var hungrig för flaskan spottade han utan för han fick feber...
    så bara för att vi skulle anstränga oss och avvänja han vid vakenheten och ätandet på nätterna så fick han ju tand nummer 5 och 6 nu.. så killen har numer 6 bissingar och 2 till på g.. sen ska det väl vara över för ett tag framöver...
    hoppas jag får sova inatt...

• Jumbopolly
    helene306 skrev 2011-04-28 09:29:19 följande:
    Alltid är det något ... Ni får ta det för vad det är nu och ta tag i sömnen sen när tänderna inte stör och gör ont så mycket som de gör nu.

När dottern vaknade ofta och skrek på nätterna tröstade en annan mamma med att det blir bättre när de har fyllt 1 år. Det klamrade jag mig fast vid när det var som jobbigast och mantrat var "Det blir bättre, det blir bättre" Det har blivit betydligt bättre men jag tror mer tassmetoden hjälpte henne än vad den magiska årsgränsen var. kanske en kombination? Hon vaknar fortfarande, allt från 1-3 gånger men oftast somnar hon om. Ibland hamnar hon mellan oss och sover gott.

Hoppas du har fått sova i natt!
    det värsta är att tänder växer det ju länge på dem i munnen... Får hoppas det blir lättare för illkillen snart..
    Inatt hade han ju fortfarande feber och det är klart det är jobbigt för han.. Men efter att jag tagit av han pjamas, gett han mer alvedon och lagt mig med honom på min arm hud mot hud så somnade han rätt gott till slut.
    Han sov iaf någon timme i ett streck.
    Idag har han varit piggare så jag hoppas vi kan få en lite lugnare natt men dte återstår att se...
    I övrigt verar dt som metoden kanske kan funka.... får kämpa vidare med metoden..
  • Jumbopolly
    MammaKlara skrev 2011-05-05 14:48:35 följande:
    Hej!
    Tänkte snart börja tassa min dotter som är drygt tio månader... Är det någon som har tänkt börja och vill följas åt??
    Jag har börjat om rätt nyligen igen.. Hoppas det funkar denna gången och att sonen inte blir dålig IGEN på något vis.
    så jag är till fullo PÅ!
  • Jumbopolly
    MammaKlara skrev 2011-05-06 09:42:15 följande:
    Härligt! Hur gammal är din son?
    Min son blir 8 månader nu den 8.
    Har haft 2 lugna nätter samt mornar men i morse drog han igång TIDIGT..
    strax före 5 gallskrek han.. Han gallskrek i 1 timme och sen vipps tvärslockande han bara..
    Har inte en aning om vad det flög i han.. trodde först han drömde men han fortsatte skrika även sen när hanv ar vaken..
    Jobbigt när hanblir sån =(
    Hur gammal är din då???
  • Jumbopolly
    MammaKlara skrev 2011-05-06 15:55:20 följande:
    Hon är 10 månader... Vi tassar lite på kvällen men sen får hon välling en gång.. Har iaf slutat amma! Hon har lite hosta nu vilket försvårar möjligheten att börja tassa ordentligt.. Men snart så! Är sugen på att få tillbaka lite mer av min sömn!

Det är så jobbigt att höra dem skrika (såklart). Han drömde säkert och sen när han vaknade så ville han kanske somna om men kunde inte...
    Sover han i eget rum?
    Han sov ett tag i eget rum men jag tyckte det var alldeles för jobbigt att springa fram och tillbaka flera gånger per natt och höll på å gå in i väggen av trötthet så han har fått sova hos oss i vårat rum..
    Skall snart försöka få han att sova på en madrass igen på golvet.. bara han blir av med sin förkylning.
    Snorig och febrig nattetid och då är det inte lätt. Men han har inte fått någon välling iaf!!. Hård mamma han har :S
  • Jumbopolly
    helene306 skrev 2011-05-06 18:21:14 följande:
    Det är garanterat nattskräck. De drömmer och befinner sig kvar i drömmen och skriker hysteriskt och förtvivlat. Vår dotter kan fara hej vilt i vår famn och nästan försöka klättra bort. Det enda man kan göra är att hålla i dom och lugna, man ska inte försöka väcka dem. Det låter otäckt men som sagt: de drömmer. Just runt 10 månader drömmer de mycket och allt bearbeta i sömnen. Det kan bli en orolig tid men det går över. Om inget annat lugnar det ner sig.
    Men när försvinner sånt då?? jag blir tokig om han skall hålla på med sådana bravader också nu ända fram tills jag gått i pension.. skämt och sido är dyngtrött jue å vill ha lite sovtid nattetid!!!
  • Jumbopolly
    onoff skrev 2011-05-07 14:44:20 följande:
    Jag tassar också. Min son är exakt lika gammal som jumbopollys, precis på dagen ;)
    Det funkar riktigt bra, han har gått från att äta 2-3 ggr om natten till nada, det var främst det vi ville få bort, nattätandet. Just nu har vi problem med att han blir pigg när han ska sova. Han ÄR skittrött, men så fort vi lägger han blir han jättepigg och VAD gör man då? Han ska ställa sig upp hela tiden! Stoppar man innan han lägger sig på rygg eller låter man hålla på tills han blir ledsen av trötthet och sen provar att lägga honom?
    oj . men är din pojk också född 8/9 =)
    Härligt... Min är född 23.25 bara så där poff...
    Skulle egentligen sättas igång på morgonen kl 8 men det ville inte lillkillen så han tittade ut självmant istället.. =)
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola