• onoff

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Jag tassar också. Min son är exakt lika gammal som jumbopollys, precis på dagen ;)
    Det funkar riktigt bra, han har gått från att äta 2-3 ggr om natten till nada, det var främst det vi ville få bort, nattätandet. Just nu har vi problem med att han blir pigg när han ska sova. Han ÄR skittrött, men så fort vi lägger han blir han jättepigg och VAD gör man då? Han ska ställa sig upp hela tiden! Stoppar man innan han lägger sig på rygg eller låter man hålla på tills han blir ledsen av trötthet och sen provar att lägga honom?

• onoff

Vad gör man då när ögonen går i kors och han blir pigg när man lägger honom? Tar upp honom eller låter han leva rövare i sin säng tills han tröttnar? Sixten är född 00.15, skiljer nästan ett dygn iaf då ;)

• onoff

En trött son lades ner i sängen 18.45. Jag sa godnatt och jag såg att han blundade på en gång när han slog ner huvudet i kudden... men bara för en sekund... Nu har han lekt runt i sängen i 45 minuter, utan att ha gnällt eller velat ha blivit hjälpt... Igår somnade han på 3 minuter när min sambo "höll" fast honom, till han lugnade ner sig... han grinade aldrig utan skrattade när min sambo höll i han. Till slut somnade han... Jag anser att det borde finnas ett bättre sätt... Jag gillar inte när man håller i honom, men det här verkar ju inte funka heller!! Vad är tanken?? Att han i framtiden ska lägga sig själv på kudden när han har tröttnat på att leka?? Att han ska "säga till" mig när han är trött och vill sova??
    Det är ju enkelt nu när han är "inburad" i spjälsängen.. Men hur gör jag i framtiden när han kan gå för egen maskin?? Låta han klättra på spjälsängen?? Eller låta han leka själv inne på sitt rum??

• onoff

NU somnade han för natten.. Jag lät han hållas och han fick leka runt i sängen. Sen bad han om "hjälp", började gråta och vart till slut förbannad. Tassade honom till sömns...

• onoff
    Jumbopolly skrev 2011-05-10 22:19:02 följande:
    Eventuellt har vi fått lösningen per post idag.. eller en förklaring till hans akuta febertoppar och skrik osv.
    Fick ett brav idag om att han har colie bakterie i urinen och att jag skall kontakta vårdcentral om han har besvär av det..
    Eventuellt KAN det vara det han skriker av på nätterna (urinträngningar samt gör ont när han kissar). Det kan också vara förklaringen till febern som kommer och går med höga febertoppar. Det kan också vara förklaringen till hans oro på dagtid. grinig, gnällig aldrig riktigt nöjd.

Skall ringa Vc i morgon och se om hans läkare jobbar annars VET jag att han jobbar på torsdag och kan få träffa han då.
    Men för hoppningsvis jobbar han även i morgon och jag kan ringa å få en telefontid med han iaf.
    Hoppas hoppas vi får en lösning på lillens problem!!
    ÅHHHHH va skönt!!!! Bra att ni vet vad det är nu!!
  • onoff
    Dianthus skrev 2011-05-20 20:20:54 följande:
    Är lite nyfiken på hur det har gått för er som testat detta? Funderar själv på att börja tassa snart. Vår dotter är snart 7 månader.
    Det går bra! Sixten sover hela nätter nu och äter inte mellan 19 och 06. Kanoners :) Dock kan han vara strulig nån natt då och då när ingenting funkar, men alla kan väl ha såna nätter.... tom jag ;)
  • onoff
    Dianthus skrev 2011-05-24 19:59:42 följande:
    Vi ska resa bort i morgon, men om en vecka kanske jag också börjar. Hade varit underbart att få sova!!! Är det lättare/svårare att börja med detta beroende på hur gamla de är? Min lilla är snart 7 månader.
    Sixten var 7-7½ månad när vi började, funkade bra då...
  • onoff

jumbopolly: Du hade rätt! Sixten har blivit förkyld nu, fastän han inte har varit i kontakt med någon... Han har ju börjat sova hela nätter nu!

• onoff

Jag har också fått en orolig pojke om nätterna! Attans, det som funkade så bra!

Det går jättebra att tassa på kvällarna när han ska lägga sig, men sen vaknar han oftast när vi går in och lägger oss runt kl 23-24. (han sover vanligtvis i sitt rum, men han har fått sovit hos oss nu i veckan för vi har gäster som sover i hans rum).

Sen är han så SVÅR och få att somna om! Han skriker nån sekund, sen är han så trött så han somnar några sekunder, vaknar och skriker, somnar om, vaknar och skriker, somnar om i några sekunder och sådär håller det på... Han är så orolig! Han har alltid nappen i munnen när han skriker (annars letar han på den själv) men han blir inte tröstad ändå.Vi försöker att tassa men han blir inte lugnad av våra händer. Låter man honom vara när han skriker så ställer han sig upp i sängen och börjar att gnälla och ger tecken på att han vill komma upp till oss. Till slut tar vi ju upp honom och han blir liiiite lugnare då av att ligga emellan oss och det går lite längre mellan skrikperioderna, men han håller på till en klockan 04-05 och då får han sin morgonvälling och efter den blir han tyst och lugn och sover lugnt mellan oss till klockan 07-08 då vill han upp för dagen... Är han hungrig? Han klunkar sin välling och blir förbannad när den är slut och jag ska plocka bort flaskan. Vi har provat att ge vatten mitt i natten men han blir arg så fort han känner att det är vatten och då vill han inte dricka mer. Vad tror ni?

• onoff
    Jumbopolly skrev 2011-06-05 08:35:06 följande:

Det låter nästan som hunger... Min son var sådan när vi gick från ersättning till välling..

Fick tipset av en dietist på BVC att pytsa i honom regält med mat på kvällen så han inte är/blir hungrig på natten. Så så här ser det ut hos oss...

frukost någon gång mellan 7-9

ev mellanmål eller ersättning ca kl 11

lunch kl 13

ev. mellanmål ca kl 15-16

Nu börjar sedan påpytsningen inför natten...

ca 17-18 Middag (1 hel burk med mat brukar han äta)

ca 19-20 1 tallrik gröt (tills han inte vill ha mer

ca 21-21.30 en hel flaska välling på minst 200 ml

Sedan somnar han och om han vaknat på natten så har det inte handlat om hunger..

I början vaknade han på natten och åt FAST vi pytsat i han massa mat på kvällen MEN det var inte egentlig hunger utan mer en vana.. Så jag slutade mata på natten och nu går det riktigt bra och man behöver inte gå upp toktidigt heller för att ge han mat utan har har lärt sig stå sig på all mat han äter på kvällen. Ge det lite tid för det tar ett tag innan de förstår att de skall äta ordentligt på kvällen för att det kommer en hel natt utan mat.

Men tipset från bvc var iaf pytsa i ordentligt under dagen och framförallt på kvällen så de står sig bra under natten så ska de inte behöva äta på natten =)

Alltså, Sixten har kunnat vara utan mat på nätterna i två månader nu, så det har vi redan vänjt av . Det är nu den här veckan han har börjat "krångla". Han äter lika mycket nu som då när vi vande av honom.
    05 välling
    09 gröt frukost
    12 en burk mat
    15 en tallrick yoghurt
    17 en burk mat
    19 välling
    sen somnar han efter klockan 19. Tycker att han äter bra + att han får frukt till varje måltid. Kan ju vara så att han har blivit större och kräver mera mat nu??? Han gnällde ju nu i natt, hela natten tills han fick välling klockan 04. kanske ska testa och ge han välling när han vaknar första gången för att se om han sen blir nöjd resten av natten..
  • onoff

Då har jag fått förklaringen till sixtens skrikande nattetid. Två nya tänder har nu spruckit igenom. Så enkelt var det ;) inatt sov han gott till halv fyra, hoppas att han sover ända tills imorn bitti.

• onoff
    Jumbopolly skrev 2011-06-07 07:43:23 följande:

YYYIIIIPPPPPIIIIIIIII

Min son har sovit hela natten ni i 3 nätter =)

Första 2 nätterna sov han iof bara till 05.30 men idag sov han ända till 07.21.. JÄTTEBRA jag har fått SOVA =)

SKÖÖÖÖÖT HÖRRU! =D Har också fått sova nu... Sabla tänder, att störa så förbaskat mycket!
    Hans femte och sjätte tand kom upp nu bredvid framtänderna i övre käken.
  • onoff
    Hejsan. jag har en son som fyllde 10 månader idag. Han har varit rätt så lätt att söva och tassmetoden funkade till en början för några månader sen övergick vi mer och mer till att han somnade i våra famnar liggandes i sängen... Den här veckan har han varit omöjlig. Han ställer sig upp direkt jag lägger ner han på kudden och LER stort mot mig, han vill busa fast han är trött. Jag lägger ner han igen och samma sak där.. han ställer sig direkt upp!
    Tassen/handpåläggningen funkar inte, han ska upp till vilket pris som helst. Känns inte kul att trycka ner han i maddrassen vilket jag har provat att göra nångång och han blir bara oxtokig då och slår bort mina händer. Till slut går jag ut ur rummet, men så fort jag stänger dörren börjar han grina... I början är det mest gnäll-gråt men till sist kommer den riktiga gråten och då går jag tillbaka igen varpå han slutar grina direkt han ser mig och LER stort.
    Till slut tar jag ju upp honom och lägger mig bredvid honom och där är frågan hur jag ska göra? Tidigare har han snurrat runt på mage när vi ligger på sidan mage mot mage mot varandra. När han har snurrant runt har jag bara kunnat vända tillbaka honom några gånger utan att han har protesterat och till slut har han somnat. och jag har kunnat lagt ner honom i hans säng. Men inte den här veckan... suck.. Nu blir han arg när jag vänder tillbaka honom och lägger honom på min arm. Han vill upp och stå och busa, men han är SÅ trött så han lägger ner huvudet på mni mage och mot maddrassen, ja överallt där han kommer åt. Till sist så somnar han "sittandes" och faller ner med huvudet i maddrassen, typ...
    Kanske ska tillägga att han är lite snorig den här veckan och har tandsprickning... Men ska det påverka så himla mkt? Tassandet har funkat förut även fast han har haft ont...
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola