• kimmenm

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej allihop!
    Jag har lusläst tidigare inlägg.

Jag har en 11 månaders son som sover sämre och sämre för varje natt. Fram till för 1,5 mån sen somnade han alltid i sin säng men kom till oss vid 12-1. Nu somnar han ca hälften av alla kvällar i sin säng, hälften gråter han hysteriskt till jag lägger mig med honom i vår säng och ger honom en tuss av mitt HÅR!

Ja det är det som är problemet, han är beroende av att snutta/suga på mitt hår för att sova. Han ersatte det med amningen när jag inte kunde amma längre(4,5mån). Jag var så rädd att inte kunna trösta honom utan bröstet. och när han hittade håret som substitut lät jag honom fästa sig.

Nu vill jag prova Tassning, problemet är att han skriker hysteriskt så det tar inte lång tid innan jag får ta upp honom i famnen, där han kan nå håret. Hur gör jag nu? När jag ska lägga ner honom utan hår får han panik! Som flera beskrivit tidigare, så fort jag böjer mig ner för att lägga ner honom kommer panikskriken igen.. Ända som funkar är att han somnar i min famn.. Sen lägga ner honom.. 

• kimmenm
    Använde mig av denna metod när min son var 1-1,5år!
    Sen flyttade vi, sonen bytte förskola samt andra förändringar som gjorde att vi lät sonen sova hos oss för att hela familjen skulle få sova. Nu är sonen 2,5 år och har en växasäng. Vi behöver ligga bredvid honom ca 10 min tills han somnar på kvällen, då vi smyger ut. Och så vaknar han alltid efter ca 4 timmar och vill då komma in till oss..

Skulle önska att han kunde somna själv som han gjorde när han var mindre, och sova hela natten i sin säng!
    Går denna metod att använda på en 2,5 åring?
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola