• mammaMuuh

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hejhej!
    Jag håller på med tassmetoden för min 6-månaders som alltid gråter och enbart vill bli vaggad till sömns. Jag har inte läst igenom hela tråden då det är väääääldigt mycket att läsa :) Min fråga är: ska jag stanna i rummet brevid sängen eller ska jag gå utom synhåll när han ska lägga sig?

Grejen är att jag följer de 4 stegen och tar upp honom och stryker honom över ryggen när han blir ledsen, och då blir han lugn, men så fort jag l'gger ner honom igen början han storgråta. då måste jag ju ta upp honom igen, så egentligen blir det ju bara gråt av alltihopa? Ska det vara så? Tacksam för svar!

• mammaMuuh
    Caila skrev 2011-08-11 20:31:42 följande:
    Jag är ingen expert, men när jag gjorde min version av tassmetoden var halva grejen att kunna gå ut. Min tjej var precis som din son, hon bara grät och jag fick ta upp och stryka. Jag gjorde så att jag lade ner och fortsatte att stryka. Hon började gråta igen, jag tog upp igen osv tills det funkade och hon somnade (ibland i mina armar även om det inte var meningen). Jag höll på så i några dagar till en vecka (minns inte exakt), men sen funkade det. Numera (hon är 10½ månad) lägger jag henne, går ut, och hon fnissar lite, sen somnar hon.

Rusta dig med en hel hög tålamod så ska du se att det funkar
    Lycka till!
    Tack för tipsen! så du menar med andra ord att jag ska lägga honom i sängen när han är trött, gå ut och låta honom "leka av sig" där inne och vänta till gråten kommer och då gå in och börja med de olika stegen?
  • mammaMuuh
    Caila skrev 2011-08-12 16:28:48 följande:
    Ja, precis
    Nu har jag kört detta i tre dagar med ganska bra resultat tycker jag. Han somnade själv i sin säng igår och jag behövde bara lyfta upp honom en gång :) Men för det mesta gnäller han titt som tätt och jag tar upp, lägger ner, tar upp, lägger ner osv... När ska jag egentligen ta upp? Är det när gnällandet börjar och strykandet inte hjälper eller är det först då han blir riktigt ledsen?
    För som sagt: han gnäller nästan hela tiden så jag tycker mest att han somnar av utmattning till slut :/
  • mammaMuuh
    ModestyBlaze skrev 2011-08-12 19:24:55 följande:
    Hej,

Jag hade inte tagit upp för gnäll utan strukit över ryggen eller haft handen på. Men mest av allt är jag för att man inte verktygar knäll, gnöl, knorr och andra icke ledsen ljud. Utan det är först när man är ledsen man behöver hjälp. Annars är ju allt du gör "sövande" och det är inte Tass till för. Utan det är att LUGNA så man får förutsättningarna att sova.

Så lägg handen på och ta inte upp förrän det är riktigt ledsamt. Gör hela tiden mindre och mindre. GÅ ut fortare och fortare. Kom in lite senare och lite senare. Ju mindre du gör desto mer kommer barnet att klara själv. Ge lite förtroende är mitt tips.   
    Tack för dessa ord!
    Det är svårt att veta var gränserna går liksom :) Men en fråga till: Vissa kör denna metod och går ut när bebisen är lugn, och kommer in när den är ledsen och kör de 4 stegen, och sen går man ut igen. Vissa andra stannar kvar hela tiden brevid sängen och vakar över bebisen. Jag hade ju helst gått ut mellan omgångarna så man kan göra lite annat, men sekunden jag försvinner ut genom dörren så börjar han skrika. är det bättre att då sitta kvar vid sängkanten så han känner sig tryggare, och med tiden försvinna? eller måsta jag köra stenhårt på samma tillvägagångsätt varje gång, hela tiden?
  • mammaMuuh
    ModestyBlaze skrev 2011-08-13 16:25:46 följande:
    Jag personligen anser att man GÅR UT varje gång, även om det tar 100%. Då lär sig barnet att mamma går men kommer alltid tillbaka när jag behöver. Men stannar du måste du sen tassa om detta beteendet så du kan gå ut. Då binder du ju sömnen till dig och inte till barnet självt. Tanken är ju att lära sitt barn att somna och somna om själva när de vaknar och sover. Då måste man gå ut och in många gånger i början och se till att barnet somnar själv.
    Tack, jag ska köra stenhårt på detta och hoppas att det går :)
  • mammaMuuh

Nu har jag fler frågor :) Hitills har det gått bra med metoden och vi är inne på 6e dagen. Han somnar på egen hand men innan det så ligger hen och bökar i sängen och vänder sig och håller på och tillslut har han "trasslat in sig" så att han inte kan lägga sig tillrätta och då måste jag hjälpa honom, vilket gör att han blir beroende av mig om han ska somna. Hur kan jag göra i denna sits?

Dessutom drar han alltid ut nappen och börjar då gråta eftersom han inte kan stoppa tillbaka den. då får jag inte heller nån chans att gå ut ur rummet för han "tappar" alltid nappen. Någon lösning på detta?

• mammaMuuh

Jag puffar lite för mitt eget inlägg tidigare:

Nu har jag fler frågor :) Hitills har det gått bra med metoden och vi är inne på 6e dagen. Han somnar på egen hand men innan det så ligger hen och bökar i sängen och vänder sig och håller på och tillslut har han "trasslat in sig" så att han inte kan lägga sig tillrätta och då måste jag hjälpa honom, vilket gör att han blir beroende av mig om han ska somna. Hur kan jag göra i denna sits?

Dessutom drar han alltid ut nappen och börjar då gråta eftersom han inte kan stoppa tillbaka den. då får jag inte heller nån chans att gå ut ur rummet för han "tappar" alltid nappen. Någon lösning på detta?

• mammaMuuh
    ModestyBlaze skrev 2011-08-17 12:54:00 följande:
    Hej,

Tassmetoden är inte gjord för att man skall ha napp. Så använder man det råder jag till att i första hand sluta.

Om man ändå tänker ha det, ja då kommer nappistoppande att störa tassningen. Man kan prova att lägga 20-30 nappar i sängen. Ta handen på barnet och ta en napp och stoppa i så de lär sig själva. Men det tar också lång tid att lära.

Man hjälper inget barn som inte behöver hjälp. Böka, krångla osv får man göra själv: Men begränsa saker att trassla in sig i. Har man tunna små spälskydd byt till kraftigare och tjockare. Body som pyjamas, eller hel pyjamas med fötter så kan man ta bort tjocka täcken coh ha en tunn bommulsfilt osv.. När han BER om hjälp, så hjälper man så klart. Denna tid är oftast kort om man bara begränsar krångligheterna.

Sen går man in och "rättar till" eventuella saker när barnet har sovit i typ 10 min (inte 20) då kan du lägga rätt, lägga på täcke eller allt annat som behövs pysslas med utan att störa.        
    Aj då, att nappen var "förbjuden" visste jag inte. Har du något annat sätt du kan rekommendera?
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola