• EmmaOz

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hejsan,

Hoppas att nagon kan hjalpa mig med nagra fragor om tass metoden!

Jag laste somna utan grat och min dotter (9 manader) har blivit lattare att sova med tips darifran men nar hon vaknar pa natten och kvallen maste jag fortfarande vagga henne, och hon vaknar sa ofta pa natten nu... pa dagen somnar hon med att jag sitter i samma rum och aven nar hon somnar pa natten men det ar nar hon vaknar hon vill bli vaggad och hon ar nastan omojlig att lagga ner nar hon har somnat for hon vaknar sa latt.

Sa jag borjade med tass metoden idag, jag gick ut ur rummet och hon satt upp i sangen och lekte i ca 20 min sen borjade hon gnalla sen nar hon med ledsen gick jag in, borjade med the 4 stegen, det enda som hjalper ar att ta upp henne men hon borjar grata sa fort jag lagger ner henne, och hon blir sa upprord. Ska jag ga in tidigare innan hon blir ledsen sa hon inte blir sa upprord? Det har ar kanske en dum fraga men nar jag ar pa vag ut ur rummet och hon borjar grata ska jag inte ga ut? Eller ska jag ga ut se om hon slutar grata ga in igen om hon inte slutar?

Tacksam for svar!

• EmmaOz
    Freja87 skrev 2011-08-16 09:27:45 följande:
    Vi försöker i alla fall tänka så att barnet inte ska förknippa sängen och sänggåendet med gråt och negativa känslor, jag vet inte vad metoden säger men jag personligen skulle inte gå ut ur rummet om barnet gråter.
    Tack Freja87!

Jag hade precis fatt henne att somna i sin sang glad men med mig brevid men nu blir hon sa ledsen. Hon ar helt ok nar jag gar ut forsta gangen men sen nar hon borjar bli ledsen och jag kommer tillbaka in ar hon svar att trosta...sa jag kommer inte ur rummet igen och hon somnar ofta for att hon ar trott fran att ha varit sa ledsen. Kanns som att jag tar ett steg tillbaka for hon somnar i sin sang ledsen med mig brevid for hon blir hysterisk om jag forsoker ga...
  • EmmaOz

Maste bara saga att det funkar verkligen! Igar natt var jobbigt mellan 22.30-1.30 men sen sov hon till 7, sa lange har hon aldrig sovit! Och idag nar jag la henne och lamnade rummet, grat hon inte, tittade in nar det hade varit tyst ett tag, hon hade somnat sittande!Skrattande Gick in for att lagga henne da blev hon dock ledsen och var tvungen att tassa i 10min. Borjar fa hopp att vi ska fa sova pa natterna snart! Glad

• EmmaOz

Vi anvander ocksa napp men min dotter stoppar in the sjalv om hon vaknar.

Inne pa fjarde dagen och metoden har verkligen funkat! Natt number tva var jobbig, holl pa att ge upp men ar sa glad att vi forsatte. Idag nar jag la henne, inget grat nar jag gick ut hur rummet, var tvungen att ga in tva ganger for att lagga henne tva ganger(hon stod upp och borjade grata lite) men sen nu nar jag tittade in sov hon!=) Plus att igar natt vaknade hon 22.30 (hon ater ofta da) sa gav henne mat sen vaknade hon 2.30 sa pappa gick in och la handen pa henne da blev hon lugn. Pappa var tvungen att ga pa toa och nar han kom tillbaka sov hon!! Vaknade 7 imorse!=) 

• EmmaOz
    Kamelians skrev 2011-08-19 11:51:42 följande:
    Puffar lite för denna fråga... vill veta om det har löst sig för er andra och - i så fall - hur?
    Hon grat nagra ganger i famnen men da viskade vi lugnande till henne. Jag laste somna utan grat innan jag borjade men tass metoden och dar finns det ett tips att ha en mening man sager samtidigt som barnet somnar, som vi "larde" henne i en vecka. Vi viskade orden just som hon somnade men da vaggade vi henne fortfarande till somns. Men det var sa hon forstod att orden betydde att hon skulle sova. Sa nar vi borjade med tass metoden viskade vi samma ord till henne nar hon var upprord i varan famn och hon blev lugnare. Och vi har lugna och samma rutiner innan hon ska sova sa hon vet att hon ska sova. 

Forsta tva dagarna var jattejobbiga nar vi borjade och det var mycket grat men inne pa fjarde dagen och nu somnar hon sjalv i sangen utan grat.

• EmmaOz
    norgefru skrev 2011-09-05 13:34:03 följande:
    Tack Hanna för att du tog dig tid!
    På dagen somnar hon oftast i sin babysitter eller i vagnen. Jag vågar dessvärre inte lämna henne i vagnen sovades då hon lätt kan ta sig ur på en nafs om hon vaknar. Och spänna fast henne i selen är inget alternativ, för det är = panik. Så på dagen måste jag nog fortsätta att gunga henne och sedan lägga ner henne i sängen till vi fått bukt med att lära sig somna själv.

På kvällen har vi med en slags rutin..gröt vi matbordet, sedan säga godnatt till pappa, sätta på sovcdskiva och ligga lite vid bröstet och mysa i sängen. Därefter rapar hon, jag säger godnatt till henne och lägger henne ner och går ut eller om hon börjar gråta lägger mig jämte henne på golvet respektive sätter mig jämte.

Enda sättet att lugna henne "snabbt" är att ge henne bröstet..men hon blir oftast mer ledsen när jag tar bort bröstet från henne.. Så därför ger jag henne inte bröstet nu efter hon har fått det i sängen i själva"rutinen". Hon blir som sagt oftast mer ledsen vid sch sch..eller att jag håller på henne eller sjunger...

Om vi fortsätter..tror du att hon kommer somna snabbare..3-4 timmar är låååång tid...
    Hej,

Vi har kort metoden i ca 2 veckor, vi vaggade ocksa varan dotter till somns men hon vagde da nastan 10 kg sa borjade bli for tungt. Sa borjade med tassmetoden det var 3 jobbiga dagar for oss sen somnade hon i sangen sjalv pa fjarde dagen men da korde vi tassmetoden pa dags somnen ocksa.  Jag tror att blir svarare om du gungar henne tills somn pa dagen och sen ska hon somna i sin sang pa kvallen, jag tror inte hon forstar vad som galler da.  Jag kor rutin innan hon somnar pa dagen ocksa, inte lika lang som pa kvallen men jag laser 2 bocker for henne, sjunger en sang, sen lagger jag henne i sangen.

Forsta dagarna blev inte hon lugn nar jag tog upp henne heller, hon grat ganska mycket, hon somnade gratande i famnen ibland men forsokte lagga ner henne innan hon somnade,  var sa jobbigt, jag var sa nara att ge upp andra dagen.....men hade hort att det tar ca 3 dagar sa vi bestamde oss for att forsatta. Vi var chockade att det funkade, jag ar fortfarande chockad att hon somnar sjalv!

Hon blev ocksa arg nar jag holl handen pa henne, vi buffade pa rumpan i stallet  och det funkade battre for oss.
  • EmmaOz
    norgefru skrev 2011-09-05 16:30:43 följande:
    För att detta fungerar tror ni att jag måste sluta amma min dotter på natten när hon vaknar vid 5?
    Hon har alltid vaknat vid fem och varit hungrig, hon fortsätter då blunda och sparkar med sina fotsingar så mamma vaknar. Jag lyfter över henne till vår säng (Hon blundar fortfarande), ammar henne, lyfter sedan tillbaka henne när hon är klar. Utifrån mitt perspektiv känns det helt ok att fortsätta ge henne bröstet på natten ett tag till, då sover hon oftast lite längre på morgonen.
    Vad tror ni som kan lite mer om tassmetoden?
    Jag ammar min dotter vid 5 tiden sen sover hon till ca 7 och det funkar valdigt bra. Min dotter ater aven vid 1 tiden pa natten men ska forsoka ta bort det malet snart. Efter hon ar atit lagger jag henne i sangen vaken och sa somnar hon sjalv.

Nan som vet hur mycket en 9-10 manaders ska sova totalt? Min dotter ar 9.5 manader och hon har borjat sova kortare pa natterna sa undrar om hon sover for mycket pa dagen? Hon sover ca 3 timmar pa dagen och ca 10 timmar pa natten.
  • EmmaOz
    ModestyBlaze skrev 2011-09-06 13:01:08 följande:
    9-11 mån är sömnbehovet CA 14 tim/dygn varav man bör ha 11-11,5 eller 12 timmar på natten.

Min son sov typ

19-07
    fm lur 45 min (blev sen 20)
    middagslur 1,5      
    Tack!

Jag tyckte att det var for kort att sova 10 timmar, sag precis att hon har fatt en till tand sa kanske var darfor hon vaknade tidigare de senaste dagarna. Hon brukade somna vid 19 och vakna mellan 6-7 men har vaknat mellan 4-5 de senaste dagarna.
  • EmmaOz
    Anyah skrev 2011-09-06 14:18:46 följande:
    Då var 1:a natten avklarad. Lade lilleman ca kl 20. Efter 10 min började han gråta. Det blev flera vändor in till honom. En av gångerna tog det nästan 30 min innan han blev lugn men till slut gick det. Han sov för natten ngn gång efter kl 22.

Vid kl 24 vaknade han och jag ammade då. Efter det fick jag tassa och då somnade han. Han vaknade sedan vid två tillfällen men somnade om själv. Mellan kl 04 - 04.30 var han ledsen men somnade om efter att jag tassat. Vaknade igen kl 05 och då ammade jag. Somnade efter några minuters tassning. Sedan sov han gott till kl 08.

Tyvärr är han förkyld och täppt i näsan idag men jag hoppas att det går bra ikväll. Det var väldigt jobigt både för mig och min sambo eftersom ham blev så ledsen, men vi har bestämt oss för att ge detta en ärlig chans så det är ju bara att köra på.
    Forsta dagarna ar jobbiga! Forsta 3 dagarna var varst men det blir lattare! Vi var sa nara att ge upp andra dagen men sa glad att vi fortsatte, fjarde dagen somnade hon sjalv utan grat.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola