• Lindreas

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Nu har jag läst största delen av tråden och hoppas jag inte missat något viktigt. Min son är 11 månader gammal och somnar enbart i vår famn, medan vi vaggar. Det är vällingflaskan tills den är slut, sen nappen och vaggning och sen somnar han förhoppningsvis snabbt. Senaste tiden har det ibland tagit över en timme, han är trött och gäspar, men ligger sen i famnen och bara tittar, eller så bökar han runt, leker med nappen, babblar och har sig. Dagtid söver vi också i famnen, och det går snabbare. Den senaste veckan har han självmant slutat sova så ofta dagtid, han sover drygt en timme mitt på dagen, vid tolv - ett, och sen är han vaken till sju ungefär. Tidigare har han varit vaken i två timmar och sen sovit i 45 minuter, ungefär hela dagen, så att han är vaken sex timmar i sträck är ovanligt!

Tror dock att den här metoden passar oss. Han har som sagt napp, men vi brukar lägga ner ett par tre stycken så hittar han en själv och stoppar in. Hans säng står i eget rum, bredvid vårt, och han vaknar ett par tre gånger varje natt. Då vill han ha välling. Han säger ingenting när han vaknar, utan reser sig bara upp och "ropar" på oss från sin säng. Han blir inte ledsen, eftersom vi hinner dit med flaskan ganska snabbt. Är vi inte tillräckligt snabba så vaknar han helt och ska vara vaken och leka några timmar när han ätit. Vi tar nästan alltid in honom till oss till första flaskan och sen sover han mellan oss i sängen, men snurrar och bökar ganska mycket, så ingen av oss sover särskilt bra. Det händer att han sover hela natten i sin säng, så jag tror ju inte att han EGENTLIGEN behöver vällingen på natten. Men han vill gärna. Under dagen har hans mage ingen botten, han kan äta hur mycket som helst, en stor burk mat, en hel banan och en smörgås efteråt är inga problem, han gapar fortfarande efter mer. Det syns å andra sidan på honom, 11.5 kilo och 77 cm lång.

Har ni några tips att komma med? Nappen funkar, vi behöver nästan aldrig gå in och stoppa in den, han fixar det själv. Han är inte ledsen när han vaknar, utan hojtar lite och vill sen egentligen gå upp och leka. Vad gör vi åt det?

Åh, förlåt för långt inlägg, men jag är så trött på att nätterna inte funkar, jag är trött på de där jäkla flaskorna som man ska vara snabb dit med, och jag är trött på att gunga honom till sömns vareviga kväll, natt och dag...

• Lindreas
    ModestyBlaze skrev 2011-08-29 12:30:53 följande:
    Hej, jag hade natt 1-3 gått in och lagt ner honom. Sagt snabbt att det är natten och på natten sover man. GÅ UT.

Sen när han är ledsen, på riktigt. SÅ går man in och börjar tassa. Lägg ner med handen på. GÅ UT när han är lugn. avvakta tills han behöver hjälp. Det är ingen ide att lägga ner 100 ggr utan att han själv vill för då blir det lätt underhållning av det hela.

Sen efter natt 3 så avvaktar du eller på sin höjd öppnar du dörren och säger ,det är natt, lägg dig ner och sov typ. Tassa vid behov.

Se till att det är KOLSVART i sovrummet, Ingen nattlampa eller dåliga gardiner eller persienner. KOLSVART skall det vara för att de skall sova gott hela natten. Och för att melatonin skall bildas rätt i hjärnan.

Om han inte är allergisk är mitt förslag att du gör små omelett bitar till maten och ger. Ägg mättar bra och står man sig på. 3 mål mat 1 mellis och en "kvällsslurk" innan natten är lagom Samt en "Muta" vid behov. Ge tills han faktiskt är mätt.

Banan till natten är också bra, det innehåller tryptofan som är ett förstadie till melatonin och det sover man gott på.         
    Tusen tack för handfasta råd! Vi har inte börjat ännu, han blev förkyld och har sovit i vår säng ganska mycket, men nu börjar det vända. Jag har funderingar på det här med nappen. Igår kväll blev han helt vansinnig om han inte fick hålla en i varje hand och en i munnen. Han har en kanin som vi jobbar på att introducera som ersättning för nappen, det är väl okej som substitut? Den är ju lättare att hitta i mörkret och han kan hålla den i handen hela natten igenom om han vill.
  • Lindreas
    ModestyBlaze skrev 2011-09-04 18:47:31 följande:
    Absolut kan man ha kanin. Bara ni inte måste gå in och ge honom den hela tiden, eller plocka upp för att han kastar ur.
    I kväll var helt knäpp... Jag började faktiskt tassa honom. Han fick saga i famnen, sen välling, nappen och komma till ro i min famn. Sen lade jag ner honom, innan han somnat. Efter ett tag kräktes han lite, hans pappa bytte pyjamas på honom och sen var han som förbytt, han skrek hysteriskt. Till slut gick hans pappa ut med honom en sväng i selen och han lugnade sig. Sen började vi om. Jag kramade honom, lade honom i sängen, med handen på, sen gick jag ut. Jag upprepade varje gång "godnatt och sov så gott" och gick sen. Han reste sig varenda gång, men jag gick inte in förrän han behövde mig, eller när jag tolkade att han gjorde det. Efter ett par vändor började han gråta så snart jag lämnade rummet, men jag gjorde det varje gång ändå, ut, in, ut, in, ut, in. Sa samma sak varje gång, sen började han lägga sig ner så snart jag öppnade dörren. Sen blev han jätteledsen och jag fick gå in och lägga handen på honom en lång stund. Jag tog bort den efter någon minut, han låg kvar. Sen fuskade jag lite faktiskt, och satt kvar tills han kommit ordentligt till ro. Han låg och sparkade lite med foten som han gör när han är trött och på väg att somna, då gick jag. Och han somnade själv. Hörde nyss hur han skrattade lite i sömnen.

Gjorde jag rätt? Det kändes bra i alla fall.
  • Lindreas
    norgefru skrev 2011-09-05 13:08:12 följande:

Åh vad duktiga ni är!!
    Vi håller på att kämpa för fullt här.

Vår dotter började för ca 1 månad sedan att sova i egen säng. Vi vaggade henne till sömns i vår famn till hennes sovcdskiva och lade sedan ner henne. Men kände båda att hon måste lära sig att somna in själv och inte i våran vaggandes famn.
    Så vi började att jag antar tassa henne utan att vi visste att det fanns en metod som gick ut på detta. Men tillskillnad kanske från de barn som beskrivs här lugnar hon inte sig om vi bara lyfte upp henne..hon kan fortsätta i 20min i vår famn innan hon lugnat sig. Hon blir så ledsen att hon tappar andan av gråten. Därför tar läggningen de senaste dagarna 3-4 timmar. Det tåls att säga att jag har en mycket envis och viljestark tjej på 8 månader. Sedan det där med att hålla en stadig hand på henne blir hon bara arg av...jag vet aldrig när jag skall släppa den för att det bara gör det värre eller fall det eskalerar men sedan att hon lugnar sig,,,
    oj detta är svårt...

Vi började igår, så jag är verkligen nybörjare. Har en mycket envis grabb på elva månader, som liksom din dotter vaggades till sömns i famnen. Men han väger snart 12 kilo, det är inte hållbart. Igår kväll tog det några timmar, men han vaknade igen på natten och fick välling och sen lade jag ner honom i sin säng och han somnade. Idag på förmiddagen lade jag honom i sin säng, men det tog en timme innan han somnade, han bökade, ställde sig upp, började leka och ha sig, men till slut så gick det. Han vaknade inte ens av dörrklockan en stund senare.

Jag tänker mig att det är lika bra att tassa även dagtid, då har man ju oftast mera ork och mer tålamod också, och det gör inte så mycket att det drar ut på tiden. Och det blir inte så förvirrande för barnet.
  • Lindreas
    norgefru skrev 2011-09-05 16:13:49 följande:
    Åh nu kan vi kämpa på tillsammans och stötta varandra här =)
    Jag håller helt med dig att jag vill försöka på dagen med men en timma... =O    Oj..när jag försökte i fredags på dagen tog det fyra timmar..=( det var det enda vi gjorde den dagen tåls att tillägga...=( Och hon somna aldrig... utan förblev trött, gnällig och svettig. =(
    Nya tag ikväll!
    Usch... Jag tror vi har lite tur, nu, tredje gången jag tassar till sömns, tog det en kvart. Han var riktigt trött också, så det hjälpte förstås till. Men jag inser att vi nog måste ta bort nappen i alla fall, den stör inte när han sover, men han kastar ut den när han ställer sig upp... :S Fyra timmar låter helt sanslöst jobbigt...
  • Lindreas

Åh... Lilleman har just somnat, ensam i sin säng. Från att maken började läsa saga tills han kunde lämna honom ensam tog det en halvtimme. Och vi pratar om ungen som skulle vaggas i trekvart i förrgår...

• Lindreas

Åh, idag tog det tio minuter från att jag gick ut första gången tills han ligger lugnt och fint, pillar på kaninen, sparkar lite med ena benet... Och det här är tredje kvällen vi kör. Helt fantastiskt! Jag trodde aldrig att det skulle fungera så bra som det gör! Till viss del hjälper det säkert att han bara har sovit en gång idag, men då sov han 2.5 timmar. I natt sov han tolv timmar, med ett uppvaknande vid fyra, då fick han lite välling och sen lade jag ner honom. Fick gå in två gånger och lägga ner och tassa, men 20 minuter efter att han vaknade sov han igen. Ljuvligt!

• Lindreas

Jag berättade om tass-metoden när jag var på bvc igår, sköterskan blev jätteintresserad och ville veta mera. Det känns bra! Jag är verkligen imponerad över hur bra det går, hur snabbt min unge fattat galoppen. Trots att vi bara hållit på några dagar så behöver vi knappt gå in alls längre. Underbart!

Men, nu har vi upptäckt ett problem. Vi måste nog ta bort napparna i alla fall, han slänger nämligen ut dem från sängen innan han somnar, och då måste vi ibland gå in och ge dem till honom, om han kastat ut allihop. Han har några stycken i sängen. Att ta bort nappen känns inte som något jobbigt på det viset, men jag undrar mest hur man gör, rent praktiskt? Han har ju vant sig vid att somna på egen hand i sängen, vi är ju inte där tillsammans med honom, så hur ska vi kunna ta bort nappen precis innan han somnar? Kan vi vänta några veckor så han är helt inkörd på det här, och sen börja stanna kvar tills han nästan somnar och ta bort nappen då? Eller ska vi bara plocka bort dem och inte ta fram dem igen? Han har somnat ett par gånger utan att ha nappen i munnen, så det lättaste är kanske att bara ta bort dem en kväll? Åh, vad tror ni?

• Lindreas
    ModestyBlaze skrev 2011-09-10 11:07:35 följande:
    Hej, man tar bort dem och gör som man gör hela tiden. Inget konstigt. Med attityden som att oj, du har vuxit ur dina kläder. Du behöver visst nya större. Du är ju stor nu!
    Ju mer du gör en grej av det desto större grej blir det. Bort, och glömd på 2 dygn om bara du gör det! 
    Blir det svårare om vi tar bort dem redan nu, när det här med tassningen fortfarande är nytt, eller är det lika bra att köra på allting på en gång?
  • Lindreas
    Madebyday skrev 2011-09-11 21:29:59 följande:
    Har en son, 9 mån, som blivit "bortskämd" med att få somna hos mamma/pappa och läggs ner i sin säng när han somnat. De gånger jag provat lägga ner honom, precis INNAN han somnat, vaknar han till och blir jätte pigg i sin säng, varpå han ställer sig upp i sängen och står där och "tjoar". Kan gå in och lägga ner honom ca 10 gånger men han ställer sig alltid upp. Finns det hopp även för oss att han kan somna i sin egna säng, med hjälp av denna metod och en stor skopa tålamod?! :S
    Precis sån var vår! Det tog två nätter, nu går vi in nån gång ibland och lägger ner honom bara. Han somnar på egen hand i sin säng utan skrik. Så det finns hopp för er också!
  • Lindreas
    wildstrawberry skrev 2011-09-18 22:32:39 följande:
    Åh nu blev jag inspirerad! Maybe there is hope 4 us too :)

Jag har en liten sötnos som är 9 månader snart och samsover med oss och ammar för att komma till ro, somna och somna om. Hon äter jättebra med mat och gröt under dagen så jag tvivlar på att hon ammar för "matbehovet" nu på natten. (jag ammar alltså bara på natten för att få henne att sova).
    På dagen somnar hon i min famn när jag vaggar/sjunger för henne eller så somnar hon i vagnen.
    Den senaste tiden med nya tänder som spricker fram och utevcklingssprång/separationsfas och jag vet inte allt, så har hon ammat sig igenom heeeela nätter ibland. Och nu känner jag att det är dags att hjälpa henne att bli trygg så att hon kan somna själv i sin egen säng och samtidigt sluta amma.

Jag är LIVRÄDD... min dotter är bestämd. Och skriker i högan sky om jag försöker stryka henne över ryggen eller göra något annat än att amma när hon vaknar på natten, så jag laddar för några katastrof-nätter. 
    Min rationella sida säger att jag är en bra mamma som tar tag i detta med sömnen och ska lära henne att somna tryggt själv. MEN på min emotionella sida känner jag mig som världens idiot som nu ska neka henne hennes enda trygghet.. att få amma. Men någongång måste hon ju bli trygg på något annat sätt.

Detta verkar ju vara en superbra metod, som ändå gör att man får trösta sitt barn när det skriker&gråter, vilket känns väldigt humant! Jag hoppas att den ska funka för oss och att vi ska få bättre nattro alla 3 i familjen :)

Så skönt att kunna komma in här och läsa och få peppning...
    Imorgon kör vi igång! :)
    Jag har hela tiden trott att vår grabb verkligen behöver vår hjälp för att somna och komma till ro. Vi började tassa, han somnar på egen hand i sitt rum, i sin säng och det går jättebra. Men jag har haft lite dåligt samvete och undrat om han känt att vi övergivit honom. Häromnatten kände jag att "fan, jag längtar efter att ha honom hos oss, han får sova hos oss i natt". Sagt och gjort, vi tog in honom till oss, med resultatet att han varje halvtimme satte sig upp och tittade på oss med en min som sa ungefär "vad gör ni i min säng?", bökade, knorrade, snurrade, pratade i sömnen... Efter några timmar lade jag ner honom i sin säng igen, ungen tvärsomnade och sov tyst och stilla i flera timmar till.

Så visst sjutton fungerar det!
  • Lindreas
    norgefru skrev 2011-09-21 20:08:54 följande:
    har tassat nu i över en vecka både dag och kväll, fortfarande lika mycket tårar och skrik och tar fortfarande en timme nästa varje gång... inget för min dotter verkar det som..
    börjar tvivla på om hon verkligen behöver klara av att somna själv? Varför skall jag bestämma när hon skall sova/somna själv när hon fortfarande behöver ligga nära för att sova?  kanske kommer det när hon är redo. klarar inte mer skrik nu, känner mig som en värdelös mamma. varför krånga till det..
    Du är ingen värdelös mamma! Om du känner att det är okej att hon sover med dig/er så gör det. Jag är ingen expert på tass-metoden, så jag kan inte ge dig några råd, vi kör själva med någon form av halv-tassning.

Men det viktigaste är ju att du känner att det är funkar och att det är okej. Någon annan i tråden kan nog ge dig tips på hur du ska gå vidare om du känner att du trots allt vill det. Men du är INTE en värdelös mamma!
  • Lindreas
    Zarina skrev 2011-10-03 20:01:54 följande:
    Hej! Eftersom det finns 114 sidor orkar jag inte läsa alla... Men undrar om metoden enbart hjälper barnen att somna om själva eller bidrar den även till färre uppvak? Hur länge har det tagit för er som den fungerat för, innan nätterna blivit bättre?
    För oss har den framför allt hjälpt med att vår son somnar om på egen hand när han vaknar. Att han vaknar gör ju ingenting, det är bara det att han numera inte blir ledsen utan det händer att han pratar lite för sig själv och sen somnar han om. Det tog tre nätter för oss, hur bra som helst! Nu lägger vi ner honom efter vällingen, han pratar för sig själv, vrider runt i sängen och leker lite med sina nappar, sen somnar han. Dessutom har han kunnat vara vaken och nöjd i sin säng på ett helt annat sätt än tidigare. Om han vaknar vid fem och vi inte anser att det är dags att gå upp då så kan han leka i sin säng i en dryg timme utan att ens be om att få komma upp, och sen somnar han om igen.
  • Lindreas
    Zarina skrev 2011-10-03 20:38:39 följande:
    Okey, låter bra! Men han vaknar precis lika ofta? Och hur ofta är det alltså? Lägger du honom nu utan tass på ryggen och inget sådant?
    Vet du, jag har faktiskt ingen koll på hur ofta han vaknar, för jag vaknar inte själv av det. Jag tror faktiskt inte att han vaknar fullt lika ofta som innan dock. Vissa nätter sover han nog hela natten igenom. Han vill dock fortfarande äta på natten, men då vaknar han, ropar på oss, vi ger honom en flaska välling (i famnen) sen lägger vi ner honom i sängen igen, går och lägger oss och han somnar.

Till natten lägger vi honom utan tass. Han vill vissa kvällar kolla att vi är där, och att vi kommer när han ropar, så vi går inte helt efter boken, utan då går vi in och stoppar om honom en gång extra. Det är inte varje kväll det händer heller, så det är inte så jobbigt, och jag gör det så gärna. Sen går vi in när han somnat och lägger på täcket, för det trasslar han bara in sig i om vi lägger på det innan.
  • Lindreas
    Zarina skrev 2011-10-06 20:23:33 följande:
    Har alltså i princip småtassat fyra nätter nu, men lämnar fortfarande kvar handen tills han somnat, känner mig inte mogen än att ta den kampen, men snart snaart ska jag! men han läggs vaken i egen säng nu i alla fall, inte sovande av amning. Natt 1 tog 17min, natt 2 och 3 7-8min, och nu 4e gången idag tog det 3min innan han somnade. Hoppas hoppas hoppas på en bättre natt nu!
    Nån annan som tassar nu?
    Bra jobbat! Vi har en period där vår grabb nästan somnar i min famn igen. Jag vet inte vad som hänt, men han blir hysteriskt ledsen när jag lägger ner honom i sängen. Det hör nog förstås ihop med förkylningen han drog på sig i helgen, men jag låter honom få det han verkar behöva, så får vi köra på igen när han mår bättre. Överlag är han väldigt mammig just nu, vill vara mycket i famnen och sådär, så vi kör en mild variant, han får nästan somna i famnen och sen lägger jag ner honom i sängen och håller en hand på tills han nästan precis somnat om igen. Hoppas det inte sabbar för mycket.
  • Lindreas
    Zarina skrev 2011-10-08 19:28:01 följande:
    Åååå nuuuu är jag stolt över min lille prins! Först åt han ett ganska stor portion gröt, sedan lite välling och ytterligare amning 10-15 i VARDAGSRUMMET (brukar ALLTID kvällsamma i sovrummet, men nu vill jag ännu mera börja skilja på mat och sömn, och verkligen se till att han är medveten om att han flyttas och läggs i sin egen säng). Sedan lade jag ner honom i sängen, pussade, sade godnattramsan, smekte honom lite och rörde honom inte mera sedan utan satt tyst och stilla bredvid. Han bökade och smågrymtade i ca 5min och somnade sedan lugnt och mjukt HELT SJÄLV!!!!! :)))

Ska bli intressant att se hur natten går, men ska försöka komma ner på jorden lite nu och inte få för höga förhoppningar!
    Förra natten sov han förresten 20.00-0.30!! :)
    Heja! Snyggt jobbat!

Vi har världens bakslag här hemma. Det började när vi sov hos min mamma och inte hade någon spjälsäng, utan bara madrass på golvet och inte skydd runt om, så vi satt hos honom tills han somnade. Efter det har ingenting fungerat. Jag hoppas att det hänger ihop med förkylningen han drog på sig samma helg, men som det är nu får han somna i min famn dagtid, jag orkar helt enkelt inte... Hoppas på att det vänder av sig självt snart, jag provar att tassa först, i en kvart eller så, sen är både hans och min ork slut och vi gråter båda två.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola