• norgefru

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Åh vad duktiga ni är!!
    Vi håller på att kämpa för fullt här.

Vår dotter började för ca 1 månad sedan att sova i egen säng. Vi vaggade henne till sömns i vår famn till hennes sovcdskiva och lade sedan ner henne. Men kände båda att hon måste lära sig att somna in själv och inte i våran vaggandes famn.
    Så vi började att jag antar tassa henne utan att vi visste att det fanns en metod som gick ut på detta. Men tillskillnad kanske från de barn som beskrivs här lugnar hon inte sig om vi bara lyfte upp henne..hon kan fortsätta i 20min i vår famn innan hon lugnat sig. Hon blir så ledsen att hon tappar andan av gråten. Därför tar läggningen de senaste dagarna 3-4 timmar. Det tåls att säga att jag har en mycket envis och viljestark tjej på 8 månader. Sedan det där med att hålla en stadig hand på henne blir hon bara arg av...jag vet aldrig när jag skall släppa den för att det bara gör det värre eller fall det eskalerar men sedan att hon lugnar sig,,,
    oj detta är svårt...

• norgefru

dessutom skulle jag göra samma sak på dagen vilket jag har försökt så tar det hela dagen.,.tåls att säga de dagarna jag gjort det har hon inte sovit alls..

så hon har fått somna vaggandes i babysittern eller i vagnen..och det antar jag inte är så bra. Skall jag köra på en metod måste man ju köra den fullt ut.

Hur gör ni på dagen? Då framförallt i början..

• norgefru
    haannab skrev 2011-09-05 13:22:32 följande:
    Han sover inte i sin säng alls på dagen, han sover i vagnen så att hans säng blir förknippad med natt. På dagarna har vi liksom inga sovrutiner utan han somnar i vagnen när han är trött, typ efter lunch för då går vi ut en stund och då sover han bra.

På kvällen tar vi ett bad, sätter på pyjamas, äter en portion gröt med banan, smälter maten, varvar ner, släcker ned i lägenheten och myser lite i soffan. Han får kolla i lugn och ro på någon pryl och sen säger jag att vi ska gå och lägga oss (sovrutiner). Då fattar han och vi går till hans rum och lägger ner honom. Sätter på en skiva med lugna barnlåtar i rummet intill, har hans dörr på halvglänt, men mörkt överallt får då bildas väl "sömnhormon" om jag inte minns fel. Alltså inga nattlampor och grejjer.

Första nätterna var han hysterisk men jag tog inte upp honom utan försöka "ssschha" och hålla om honom bredvid sängen, satt på en låg pall bredvid. Det är inte farligt om dom gråter, klart dom blir ledsna. Men det viktiga är ju att dom inte känner att dom är ensamma så till en början kan man ju få sitta bredvid en hel del för att dom ska lugna sig. Det blev lättare och lättare. Men jag var så himla envis för jag hade verkligen fått nog.

Jag förstår att du också är envis. Men hon lugnar sig inte av musik? Eller att du kanske sjunger? Är hon riktigt trött när hon lägger sig? kanske är hon övertrött om hon inte sovit på dagen? Svårt om hon tappar andan av att vara så ledsen. Obestämd
    Tack Hanna för att du tog dig tid!
    På dagen somnar hon oftast i sin babysitter eller i vagnen. Jag vågar dessvärre inte lämna henne i vagnen sovades då hon lätt kan ta sig ur på en nafs om hon vaknar. Och spänna fast henne i selen är inget alternativ, för det är = panik. Så på dagen måste jag nog fortsätta att gunga henne och sedan lägga ner henne i sängen till vi fått bukt med att lära sig somna själv.

På kvällen har vi med en slags rutin..gröt vi matbordet, sedan säga godnatt till pappa, sätta på sovcdskiva och ligga lite vid bröstet och mysa i sängen. Därefter rapar hon, jag säger godnatt till henne och lägger henne ner och går ut eller om hon börjar gråta lägger mig jämte henne på golvet respektive sätter mig jämte.

Enda sättet att lugna henne "snabbt" är att ge henne bröstet..men hon blir oftast mer ledsen när jag tar bort bröstet från henne.. Så därför ger jag henne inte bröstet nu efter hon har fått det i sängen i själva"rutinen". Hon blir som sagt oftast mer ledsen vid sch sch..eller att jag håller på henne eller sjunger...

Om vi fortsätter..tror du att hon kommer somna snabbare..3-4 timmar är låååång tid...
  • norgefru
    Lindreas skrev 2011-09-05 15:54:24 följande:
    Vi började igår, så jag är verkligen nybörjare. Har en mycket envis grabb på elva månader, som liksom din dotter vaggades till sömns i famnen. Men han väger snart 12 kilo, det är inte hållbart. Igår kväll tog det några timmar, men han vaknade igen på natten och fick välling och sen lade jag ner honom i sin säng och han somnade. Idag på förmiddagen lade jag honom i sin säng, men det tog en timme innan han somnade, han bökade, ställde sig upp, började leka och ha sig, men till slut så gick det. Han vaknade inte ens av dörrklockan en stund senare.

Jag tänker mig att det är lika bra att tassa även dagtid, då har man ju oftast mera ork och mer tålamod också, och det gör inte så mycket att det drar ut på tiden. Och det blir inte så förvirrande för barnet.
    Åh nu kan vi kämpa på tillsammans och stötta varandra här =)
    Jag håller helt med dig att jag vill försöka på dagen med men en timma... =O    Oj..när jag försökte i fredags på dagen tog det fyra timmar..=( det var det enda vi gjorde den dagen tåls att tillägga...=( Och hon somna aldrig... utan förblev trött, gnällig och svettig. =(
    Nya tag ikväll!
  • norgefru

För att detta fungerar tror ni att jag måste sluta amma min dotter på natten när hon vaknar vid 5?
    Hon har alltid vaknat vid fem och varit hungrig, hon fortsätter då blunda och sparkar med sina fotsingar så mamma vaknar. Jag lyfter över henne till vår säng (Hon blundar fortfarande), ammar henne, lyfter sedan tillbaka henne när hon är klar. Utifrån mitt perspektiv känns det helt ok att fortsätta ge henne bröstet på natten ett tag till, då sover hon oftast lite längre på morgonen.
    Vad tror ni som kan lite mer om tassmetoden?

• norgefru

har tassat nu i över en vecka både dag och kväll, fortfarande lika mycket tårar och skrik och tar fortfarande en timme nästa varje gång... inget för min dotter verkar det som..
    börjar tvivla på om hon verkligen behöver klara av att somna själv? Varför skall jag bestämma när hon skall sova/somna själv när hon fortfarande behöver ligga nära för att sova?  kanske kommer det när hon är redo. klarar inte mer skrik nu, känner mig som en värdelös mamma. varför krånga till det..

• norgefru
    Lindreas skrev 2011-09-21 20:15:17 följande:
    Du är ingen värdelös mamma! Om du känner att det är okej att hon sover med dig/er så gör det. Jag är ingen expert på tass-metoden, så jag kan inte ge dig några råd, vi kör själva med någon form av halv-tassning.

Men det viktigaste är ju att du känner att det är funkar och att det är okej. Någon annan i tråden kan nog ge dig tips på hur du ska gå vidare om du känner att du trots allt vill det. Men du är INTE en värdelös mamma!
    Tack för värmande ord =)
  • norgefru
    ModestyBlaze skrev 2011-09-21 20:55:32 följande:
    Man måste inte tassa, bara om det passar familjen. Och passar det er bättre och samsova så gör det för allt i världen. Ni kanske tassar en annan gång. Hjärta
    jaaa måste pusta ut nu i några dagar tror jag innan det blir nya tag =) dettta är enda gången sedan vår underbara dotter kom till oss som jag är trött och känner att jag behöver få sova.. tokigt! och sova fick jag definitivt göra förut =)
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola