• haannab

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Jag ska testa det här på min 16-månaders med början ikväll. Hoppas han inte är för gammal. Obestämd

• haannab
    ModestyBlaze skrev 2011-08-29 12:30:53 följande:
    Hej, jag hade natt 1-3 gått in och lagt ner honom. Sagt snabbt att det är natten och på natten sover man. GÅ UT.

Sen när han är ledsen, på riktigt. SÅ går man in och börjar tassa. Lägg ner med handen på. GÅ UT när han är lugn. avvakta tills han behöver hjälp. Det är ingen ide att lägga ner 100 ggr utan att han själv vill för då blir det lätt underhållning av det hela.

Sen efter natt 3 så avvaktar du eller på sin höjd öppnar du dörren och säger ,det är natt, lägg dig ner och sov typ. Tassa vid behov.

Se till att det är KOLSVART i sovrummet, Ingen nattlampa eller dåliga gardiner eller persienner. KOLSVART skall det vara för att de skall sova gott hela natten. Och för att melatonin skall bildas rätt i hjärnan.

Om han inte är allergisk är mitt förslag att du gör små omelett bitar till maten och ger. Ägg mättar bra och står man sig på. 3 mål mat 1 mellis och en "kvällsslurk" innan natten är lagom Samt en "Muta" vid behov. Ge tills han faktiskt är mätt.

Banan till natten är också bra, det innehåller tryptofan som är ett förstadie till melatonin och det sover man gott på.         
    Jag tar också åt mig av dessa tips! Tack! Igår körde vi fjärde natten med tassmetoden och det gick så dåligt och det tog 1,5 timme. Vår son brukar äta kvällsgröt med en halv banan i men igår blev det inget för hans middag blev så sen och han ville inte ha. Men eftersom nattningen drog ut på tiden så hann han kanske bli hungrig. Jag ska vara stenhård på detta med gröt och banan på kvällen. När han ätit det har nattningen tagit 20 minuter.

Problemet med vår son är att han verkar supernöjd och pratar och bökar när man sitter bredvid. Men så fort man gör en ansats att resa sig för att gå ut så skriker han från botten av sitt hjärta och börjar gråta. Svårt att veta vad man ska göra. Jag gick ut igår ändå men fick gå tillbaka efter några sekunder för han blev helt hysterisk. Så höll jag handen på och kände hans hjärta slå jättefort. Jag höll kvar handen tills han lugna ner sig och då blev han glad igen men hysterisk så fort jag skulle gå. Ska man springa in och ut då? Obestämd
  • haannab
    ModestyBlaze skrev 2011-08-29 15:54:19 följande:
    Japp, det är bara att springa ut och in flera gånger. 100 gånger om så krävs. Han behöver lära sig att ni finns där och kommer men att hitta sömnen är knuten till honom själv.
    Ja, nu kör vi så, tack för tipset! Det känns viktigt att han är trygg i att somna själv. Igår tog det 20 minuter och jag gick in och ut typ 7 gånger.
  • haannab

Jag tassade supermycket första nätterna, första nattens att jag kvar med handen på tills han somnade. Igår kväll gick han in själv och ställde sig vid sängen och ville ner. Så jag la honom där, sa god natt och gick ut. Sen var det tyst där ifrån! Wow! Glad Vi är inne på natt 11 ungefär. Men tassmetoden har fungerat super för oss.

• haannab
    norgefru skrev 2011-09-05 13:11:52 följande:

dessutom skulle jag göra samma sak på dagen vilket jag har försökt så tar det hela dagen.,.tåls att säga de dagarna jag gjort det har hon inte sovit alls..

så hon har fått somna vaggandes i babysittern eller i vagnen..och det antar jag inte är så bra. Skall jag köra på en metod måste man ju köra den fullt ut.

Hur gör ni på dagen? Då framförallt i början..

Han sover inte i sin säng alls på dagen, han sover i vagnen så att hans säng blir förknippad med natt. På dagarna har vi liksom inga sovrutiner utan han somnar i vagnen när han är trött, typ efter lunch för då går vi ut en stund och då sover han bra.

På kvällen tar vi ett bad, sätter på pyjamas, äter en portion gröt med banan, smälter maten, varvar ner, släcker ned i lägenheten och myser lite i soffan. Han får kolla i lugn och ro på någon pryl och sen säger jag att vi ska gå och lägga oss (sovrutiner). Då fattar han och vi går till hans rum och lägger ner honom. Sätter på en skiva med lugna barnlåtar i rummet intill, har hans dörr på halvglänt, men mörkt överallt får då bildas väl "sömnhormon" om jag inte minns fel. Alltså inga nattlampor och grejjer.

Första nätterna var han hysterisk men jag tog inte upp honom utan försöka "ssschha" och hålla om honom bredvid sängen, satt på en låg pall bredvid. Det är inte farligt om dom gråter, klart dom blir ledsna. Men det viktiga är ju att dom inte känner att dom är ensamma så till en början kan man ju få sitta bredvid en hel del för att dom ska lugna sig. Det blev lättare och lättare. Men jag var så himla envis för jag hade verkligen fått nog.

Jag förstår att du också är envis. Men hon lugnar sig inte av musik? Eller att du kanske sjunger? Är hon riktigt trött när hon lägger sig? kanske är hon övertrött om hon inte sovit på dagen? Svårt om hon tappar andan av att vara så ledsen. Obestämd
  • haannab
    norgefru skrev 2011-09-05 16:30:43 följande:
    För att detta fungerar tror ni att jag måste sluta amma min dotter på natten när hon vaknar vid 5?
    Hon har alltid vaknat vid fem och varit hungrig, hon fortsätter då blunda och sparkar med sina fotsingar så mamma vaknar. Jag lyfter över henne till vår säng (Hon blundar fortfarande), ammar henne, lyfter sedan tillbaka henne när hon är klar. Utifrån mitt perspektiv känns det helt ok att fortsätta ge henne bröstet på natten ett tag till, då sover hon oftast lite längre på morgonen.
    Vad tror ni som kan lite mer om tassmetoden?
    När ger du henne sista målet på kvällen?
  • haannab
    norgefru skrev 2011-09-05 16:56:41 följande:
    Sista målet mat får hon direkt innan läggning ca 19.00
    När min son var lite mindre och drack välling så åt han också kl 19. Sen gjorde jag en ny flaska vid 22-23 på kvällen innan jag gick och la mig och han tog den i sömnen. Jag bara stack in den och han drack den och sov vidare. Det gjorde att han höll sig länge på morgonen (7-8-tiden ungefär). Men om du ammar, tror du hon vaknar om du skulle försöka sticka till henne bröstet en sista gång lite senare på kvällen?
  • haannab
    EmmaOz skrev 2011-09-06 01:02:00 följande:
    Jag ammar min dotter vid 5 tiden sen sover hon till ca 7 och det funkar valdigt bra. Min dotter ater aven vid 1 tiden pa natten men ska forsoka ta bort det malet snart. Efter hon ar atit lagger jag henne i sangen vaken och sa somnar hon sjalv.

Nan som vet hur mycket en 9-10 manaders ska sova totalt? Min dotter ar 9.5 manader och hon har borjat sova kortare pa natterna sa undrar om hon sover for mycket pa dagen? Hon sover ca 3 timmar pa dagen och ca 10 timmar pa natten.
    Det låter normalt att sova så tycker jag.
  • haannab
    TeamX skrev 2011-09-14 16:18:01 följande:
    Min son är 4,5 månad...kan man börja med detta så tidigt? Behovet är stort då nätterna inte alls fungerar och jag tycker att metoden låter kärleksfull och lindrig i jämförelse med många andra metoder.
    Egentligen ska man väl inte köra någon metod på bebisar under 6 månader? Obestämd
  • haannab
    Lindreas skrev 2011-09-19 12:58:41 följande:
    Jag har hela tiden trott att vår grabb verkligen behöver vår hjälp för att somna och komma till ro. Vi började tassa, han somnar på egen hand i sitt rum, i sin säng och det går jättebra. Men jag har haft lite dåligt samvete och undrat om han känt att vi övergivit honom. Häromnatten kände jag att "fan, jag längtar efter att ha honom hos oss, han får sova hos oss i natt". Sagt och gjort, vi tog in honom till oss, med resultatet att han varje halvtimme satte sig upp och tittade på oss med en min som sa ungefär "vad gör ni i min säng?", bökade, knorrade, snurrade, pratade i sömnen... Efter några timmar lade jag ner honom i sin säng igen, ungen tvärsomnade och sov tyst och stilla i flera timmar till.

Så visst sjutton fungerar det!
    Jag har en känsla av att min son också trivs mycket bättre i sin säng. Även om det var supermysigt att ha honom i vår säng också, men jäkligt bökigt, ingen av oss sov riktigt bra. Nu sover alla bra. Jätteskönt! Skrattande
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola