norgefru skrev 2011-09-05 13:34:03 följande:
Tack Hanna för att du tog dig tid!
På dagen somnar hon oftast i sin babysitter eller i vagnen. Jag vågar dessvärre inte lämna henne i vagnen sovades då hon lätt kan ta sig ur på en nafs om hon vaknar. Och spänna fast henne i selen är inget alternativ, för det är = panik. Så på dagen måste jag nog fortsätta att gunga henne och sedan lägga ner henne i sängen till vi fått bukt med att lära sig somna själv.
På kvällen har vi med en slags rutin..gröt vi matbordet, sedan säga godnatt till pappa, sätta på sovcdskiva och ligga lite vid bröstet och mysa i sängen. Därefter rapar hon, jag säger godnatt till henne och lägger henne ner och går ut eller om hon börjar gråta lägger mig jämte henne på golvet respektive sätter mig jämte.
Enda sättet att lugna henne "snabbt" är att ge henne bröstet..men hon blir oftast mer ledsen när jag tar bort bröstet från henne.. Så därför ger jag henne inte bröstet nu efter hon har fått det i sängen i själva"rutinen". Hon blir som sagt oftast mer ledsen vid sch sch..eller att jag håller på henne eller sjunger...
Om vi fortsätter..tror du att hon kommer somna snabbare..3-4 timmar är låååång tid...
Hej,
Vi har kort metoden i ca 2 veckor, vi vaggade ocksa varan dotter till somns men hon vagde da nastan 10 kg sa borjade bli for tungt. Sa borjade med tassmetoden det var 3 jobbiga dagar for oss sen somnade hon i sangen sjalv pa fjarde dagen men da korde vi tassmetoden pa dags somnen ocksa. Jag tror att blir svarare om du gungar henne tills somn pa dagen och sen ska hon somna i sin sang pa kvallen, jag tror inte hon forstar vad som galler da. Jag kor rutin innan hon somnar pa dagen ocksa, inte lika lang som pa kvallen men jag laser 2 bocker for henne, sjunger en sang, sen lagger jag henne i sangen.
Forsta dagarna blev inte hon lugn nar jag tog upp henne heller, hon grat ganska mycket, hon somnade gratande i famnen ibland men forsokte lagga ner henne innan hon somnade, var sa jobbigt, jag var sa nara att ge upp andra dagen.....men hade hort att det tar ca 3 dagar sa vi bestamde oss for att forsatta. Vi var chockade att det funkade, jag ar fortfarande chockad att hon somnar sjalv!
Hon blev ocksa arg nar jag holl handen pa henne, vi buffade pa rumpan i stallet och det funkade battre for oss.