• Elsasmama

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Åh, hoppas denna tråd fortfarande är aktiv om 3 månader! Håller på att läsa igenom den som tidsfördriv när dottern sover på dagen! Det verkar vara en super bra och snäll metod! Vi har en tjej på 3 mån som bara ska bli buren och buren på kvällen tills hon somnar. Det är helt ok och jag förstår att det är det hon behöver just nu. Problemet är sen att lägga ner henne. Det gick bättre förut men nu vaknar hon nästan alltid även fast jag tycker att jag väntar tills hon sover djupt. Nu har jag börjat lägga henne precis när hon somnat och försöker lugna henne på plats. Alltså typ tassning fast jag är snabb att ta upp henne om hon blir ledsen. Det funkar ibland och ibland inte... Någon som har något annat bra tips som funkat på så små?

• Elsasmama
    Caila skrev 2011-08-24 21:03:56 följande:
    Jag hade precis som du. Jag satt fast i soffan med sovande bebis i timmar, men plötsligt en dag började det funka att lägga ner henne. Jag tror att det kommar med tiden.
    Åh, skönt att höra att jag inte är ensam. =-) Sen är det ju första barnet oxå så man e lite vilsen. Började du lägga ner henne när hon var på väg att somna då?
  • Elsasmama

Intressant att läsa om de nya rekommendationerna för smakisar. Var på föräldraträff idag och då sa BM bara att det skulle komma nya riktlinjer men att vi kör på de gamla så länge ungefär! Snacka om hemlighetsfull! :) Min dotter blir 4 månader nästa vecka, så det passar ju bra. Måste försöka få ordning på snutt-nätterna snart för jag börjar känna mig sliten!

• Elsasmama

Hej alla tassare där ute!

Har börjat tassa vår 4 månaders dotter vid läggning och även efter natt-amning då hon nu har börjat sova i egen säng. Det har gått helt över förväntan och vi båda sover mycket bättre nu på nätterna när hon inte ligger bredvid mig! =) Känner mig dessutom lite piggare på dagarna nu också!!

Nu har jag en fundering hur ni andra gör på dagarna när era små sover i vagnen? Min dotter är ju van att jag står och drar vagnen tills hon somnar men jag tänker att jag ska försöka sluta med det och bara lägga ner henne. Ska jag tassa i vagnen också tycker ni? Jag tänker mest på när jag kommit till steg 4 att ta upp henne. Hur har ni andra gjort? Tips och råd? Jag vill gärna att hon sover ute i friska luften...

• Elsasmama
    Zarina skrev 2011-10-06 07:25:13 följande:
    Suck.. Tredje natten och det går inge vidare... Inatt sov han ETT ca 3h pass, men resten av natten vaknade han med ca 30 min mellanrum och var inte så lätt att få att somna om heller... Jag blir galen.....
    Är ingen tass-expert men jag ska försöka muntra upp dig ändå! =)

1. Ge inte upp - det kan ofta bli värre innan det vänder precis som det står i TS.
    2. Gå in med en känsla av självklarhet! Det här fixar vi!
    3. Läs bakåt i tråden - jag vet att det är många sidor men det lönar sig. =) Du ska få se att det är många som har haft det precis som du, plus att man får många bra tips och råd och en större förståelse för Tass-metoden än om man bara läser TS!

Lycka till! ♥
    ♥Lilla E♥ 20110522
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola