Inlägg från: wildstrawberry |Visa alla inlägg
  • wildstrawberry

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Åh nu blev jag inspirerad! Maybe there is hope 4 us too :)

Jag har en liten sötnos som är 9 månader snart och samsover med oss och ammar för att komma till ro, somna och somna om. Hon äter jättebra med mat och gröt under dagen så jag tvivlar på att hon ammar för "matbehovet" nu på natten. (jag ammar alltså bara på natten för att få henne att sova).
    På dagen somnar hon i min famn när jag vaggar/sjunger för henne eller så somnar hon i vagnen.
    Den senaste tiden med nya tänder som spricker fram och utevcklingssprång/separationsfas och jag vet inte allt, så har hon ammat sig igenom heeeela nätter ibland. Och nu känner jag att det är dags att hjälpa henne att bli trygg så att hon kan somna själv i sin egen säng och samtidigt sluta amma.

Jag är LIVRÄDD... min dotter är bestämd. Och skriker i högan sky om jag försöker stryka henne över ryggen eller göra något annat än att amma när hon vaknar på natten, så jag laddar för några katastrof-nätter. 
    Min rationella sida säger att jag är en bra mamma som tar tag i detta med sömnen och ska lära henne att somna tryggt själv. MEN på min emotionella sida känner jag mig som världens idiot som nu ska neka henne hennes enda trygghet.. att få amma. Men någongång måste hon ju bli trygg på något annat sätt.

Detta verkar ju vara en superbra metod, som ändå gör att man får trösta sitt barn när det skriker&gråter, vilket känns väldigt humant! Jag hoppas att den ska funka för oss och att vi ska få bättre nattro alla 3 i familjen :)

Så skönt att kunna komma in här och läsa och få peppning...
    Imorgon kör vi igång! :)

• wildstrawberry

Då var vi igång! Första natten! spännande!

Jag höll på en lååång stund för att få henne att somna för natten. Men det blev lite av en mjukstart.
    Jag tog upp henne när hon grät och hon fick somna i min famn/ halvsomna. Sedan la jag ner henne igen i sängen. Hon blev bara mer förbannad när jag försökte tassa henne, och vaknade då till och skrek mer. Så jag tog upp henne igen och hon fick somna, sedan ner i sängen igen. Så höll jag på tills hon däckade och sov vidare i sängen.

Inatt tänkte vi prova med lite välling när hon vaknar, och sedan försöka tassa / ta upp och somna i famnen. sen ner i sängen igen. Det är ju en start iallafall. Och ALLT känns som framsteg för mig. Eftersom jag är van att hon sover vid mig ständigt och tuttar. Så det känns jätteskönt nu.

Men ujj ujj vad hemskt det känns att inte amma henne när man ser att det är det hon så desperat vill! Hon försökte tutta på min kind, då stramade det i mammahjärtat.. men jag vet ju att det är en vana som ska bytas. Hon behöver ingen mat, utan tuttning bara. Så jag gav henne även nappen lite grann. 
    Jag vet ju att vi gör det för hennes skull, så att hon ska bli trygg i sin säng och lära sig att somna och somna om förhoppningsvis :)

Om några nätter när hon känner sig mer trygg i sin säng, så ska jag försöka "tassa" lite bättre och inte låta henne somna i famnen utan i sängen. 

• wildstrawberry

Hmm här har det gått sådär... MisslyckadeS totalt första natten. Tassade fram till kl4 men efter 100 upptagningar och lägga ner i sängen, gråt o börja om, så tog sömnen över och jag ammade henne varpå hon somnade på typ 30 sekunder. Dagen efter hade jag så fruktansvärt ont i ryggen! Hon e envis min lilla tjej... Men nu har jag gått över till någon blandning av tass och somna utan gråt. Bestämde mig för att ta det lite lugnare så art hon vänjer sig vid sängen först.. SEN ska jag tassa igen. Att ta bort både sova brevid mamma OCH bröstet på natten blev lite för mastigt... Men vi kör på! Pepp till alla er som kämpar där hemma :)

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola