~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Åh nu blev jag inspirerad! Maybe there is hope 4 us too :)
Jag har en liten sötnos som är 9 månader snart och samsover med oss och ammar för att komma till ro, somna och somna om. Hon äter jättebra med mat och gröt under dagen så jag tvivlar på att hon ammar för "matbehovet" nu på natten. (jag ammar alltså bara på natten för att få henne att sova).
På dagen somnar hon i min famn när jag vaggar/sjunger för henne eller så somnar hon i vagnen.
Den senaste tiden med nya tänder som spricker fram och utevcklingssprång/separationsfas och jag vet inte allt, så har hon ammat sig igenom heeeela nätter ibland. Och nu känner jag att det är dags att hjälpa henne att bli trygg så att hon kan somna själv i sin egen säng och samtidigt sluta amma.
Jag är LIVRÄDD... min dotter är bestämd. Och skriker i högan sky om jag försöker stryka henne över ryggen eller göra något annat än att amma när hon vaknar på natten, så jag laddar för några katastrof-nätter.
Min rationella sida säger att jag är en bra mamma som tar tag i detta med sömnen och ska lära henne att somna tryggt själv. MEN på min emotionella sida känner jag mig som världens idiot som nu ska neka henne hennes enda trygghet.. att få amma. Men någongång måste hon ju bli trygg på något annat sätt.
Detta verkar ju vara en superbra metod, som ändå gör att man får trösta sitt barn när det skriker&gråter, vilket känns väldigt humant! Jag hoppas att den ska funka för oss och att vi ska få bättre nattro alla 3 i familjen :)
Så skönt att kunna komma in här och läsa och få peppning...
Imorgon kör vi igång! :)