~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Nu har jag läst största delen av tråden och hoppas jag inte missat något viktigt. Min son är 11 månader gammal och somnar enbart i vår famn, medan vi vaggar. Det är vällingflaskan tills den är slut, sen nappen och vaggning och sen somnar han förhoppningsvis snabbt. Senaste tiden har det ibland tagit över en timme, han är trött och gäspar, men ligger sen i famnen och bara tittar, eller så bökar han runt, leker med nappen, babblar och har sig. Dagtid söver vi också i famnen, och det går snabbare. Den senaste veckan har han självmant slutat sova så ofta dagtid, han sover drygt en timme mitt på dagen, vid tolv - ett, och sen är han vaken till sju ungefär. Tidigare har han varit vaken i två timmar och sen sovit i 45 minuter, ungefär hela dagen, så att han är vaken sex timmar i sträck är ovanligt!
Tror dock att den här metoden passar oss. Han har som sagt napp, men vi brukar lägga ner ett par tre stycken så hittar han en själv och stoppar in. Hans säng står i eget rum, bredvid vårt, och han vaknar ett par tre gånger varje natt. Då vill han ha välling. Han säger ingenting när han vaknar, utan reser sig bara upp och "ropar" på oss från sin säng. Han blir inte ledsen, eftersom vi hinner dit med flaskan ganska snabbt. Är vi inte tillräckligt snabba så vaknar han helt och ska vara vaken och leka några timmar när han ätit. Vi tar nästan alltid in honom till oss till första flaskan och sen sover han mellan oss i sängen, men snurrar och bökar ganska mycket, så ingen av oss sover särskilt bra. Det händer att han sover hela natten i sin säng, så jag tror ju inte att han EGENTLIGEN behöver vällingen på natten. Men han vill gärna. Under dagen har hans mage ingen botten, han kan äta hur mycket som helst, en stor burk mat, en hel banan och en smörgås efteråt är inga problem, han gapar fortfarande efter mer. Det syns å andra sidan på honom, 11.5 kilo och 77 cm lång.
Har ni några tips att komma med? Nappen funkar, vi behöver nästan aldrig gå in och stoppa in den, han fixar det själv. Han är inte ledsen när han vaknar, utan hojtar lite och vill sen egentligen gå upp och leka. Vad gör vi åt det?
Åh, förlåt för långt inlägg, men jag är så trött på att nätterna inte funkar, jag är trött på de där jäkla flaskorna som man ska vara snabb dit med, och jag är trött på att gunga honom till sömns vareviga kväll, natt och dag...