~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Jag önskar lite råd, pepp och hejarop;)
Har en prins på 6,5 mån. Han sov hur bra som helst fram till han var 5 mån. Hela natten (23-07) ett par gånger och annars med bara ett uppvak med amning. När han var 5 mån bövel han förkyld och sov jättedåligt. Visade sig han hade astma som gjorde att han inte fick luft. Han fick behandling och blev fridkförklarad efter 2 v, MEN den dåliga sömnen var kvar.
Han somnar vid 20-21, har uppvak ca 24, 02, 03.30, 5.30 upp kl 7. Vissa av dessa amningar pågår 1 timme innan han somnar om. Jag har lagt honom direkt vid bröstet för att inte väcka maken. Sen går jag upp med dottern kl 7... Situationen har kännts ohållbar.
De senaste v har han fått somna själv i sängen, gått jätte bra. Behövt tassa lite, smeka men inte ta upp. Han äter helt ok nu med, 5 ggr per dag, inga jätte lass men stor port m gröt innan läggdags + amning.
Vi tyckte han var redo för att tassas på natten och försöka sluta med nattamning. Inatt började vi. Vi skulle köra halva natten var men jag tog allt... ( på mitt initiativ)
Sonen somnade 21 i egen säng med lite hand påläggning. Vaknade 24, 24.30, 01, 02. Eller vaknade väl inte utan grät i sömnen. Det räckte med smek i Max ett par min så sov han igen. Men han vaknade ju oftare än vad han gör när jag ammar honom. Kl 3 när han vaknar ger jag honom bröstet ( här borde väl mannen tagit över) då sov han till 6, ammades igen, vaken till 7 ammades sov till 9.
Jag borde kanske inte ammat där på "morgonen" men kände väl att en halv natt räcker till å börja med.
Det som är dumt är att vi bor i lägenhet, ett sovrum till oss och ett till dottern. Vi har alltså inte möjlighet att sova ifred i gästrun utan jag och maken vaknar ju båda varje gång sonen skriker. Tror det är därför jag tar alla uppvak, jag vaknar ju ändå.
Har kanske ingen direkt fråga.. Tycker själv min son har mkt bra förutsättningar för att tassas nattetid då det går så bra vid läggning. Funderar på varför han vaknar oftare vid tassning men amning bedövar väl bättre.
Har ju bara gått en natt och ska ge det mer tid men är otålig och ovan- dottern sov hela nätter från 4 mån.
Följer er andra i tråden för positiva resultat som peppar.
Trött idag... Kram