• LinnJes

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Okey. Nu har jag läst de första 12 sidorna av tråden och typ 5-6 av de sista. Ingenting av 135 sidor såklart, men tycker jag fått svar på en hel del ändå. Har också läst alla dina inlägg ModestyBlaze då jag tyckte du verkade insatt och klok. Flört

Jag har gjort någon slags hemmasnickrad variant av tass-metoden med min yngsta son (och min äldsta tror jag? man glömmer så snabbt... hehe) och han kan nu somna av sig självt i sin säng. Dagtid är det aldrig några problem (nästan), han brottas lite med sitt gossedjur och sin snuttefilt och sen somnar han. Insomningen är alltså inga problem, inte heller på natten. Mitt problem är att han vaknar på natten, ganska många gånger innan 11-12 och sen vanligtvis en gång vid 3-4. Han brukar vilja äta och har också fått göra det. Han har haft problem med att gå upp i vikt så därför har jag inte velat ta bort nattmålen för honom. Han har också känts för liten, men nu är han 7 månader så nu borde det kanske inte vara några problem att ta bort dem om jag förstått det som står i tråden rätt.

Har också förstått att nappen ska bort. Borde inte vara några problem då det är jag som mer eller mindre "tvingat" han att ha den. Typiskt att det är precis nu som han har börjat gilla den lite mer... hehe.

Har lite frågor ändå. Om han behöver äta på natten så ska detta alltså ske på bestämt klockslag om jag läst rätt? Kan man ge han flaskan i sömnen? Känns fel att väcka...

Sen om själva miljön i sängen. Min son kryper inte ännu och rör sig inte jättemycket i sängen. Han har ganska många gossedjur i änden på sängen, mest som prydnad/mysfaktor (för mig?) Bör man ta bort dem? Han har också en kudde, som han bara halvligger på litegrann oftast, och så ett gossedjur i form av "Tummen" som också är som en kudde kan man säga. Bör dessa tas bort? Är det bättre att sova med en filt än med riktigt täcke? Kommer se så tomt och "omysigt" ut om man tar bort allting...

Känns lite som en dröm att ens barn ska kunna sova hela natten utan att vakna. Det gör inte ens min 2-åring, men det är mest för att han behöver gå upp och kissa (han har inte blöja).

Sen en fråga till... Sonen ska sova borta första gången på lördag, hos sin mormor som han känner väl. Kommer de nya rutinerna att hinna fästa sig innan dess, eller bör jag vänta till efter det?

• LinnJes
    Inna skrev 2012-04-03 10:06:46 följande:
    Ska nog inte komma med så många Tass-råd, vi har inte själv hållt på så länge, kanske två månader men lite så-här-gör-vi kanske... Vi har också mer eller mindre "tvingar" H att ta napp (han var rätt gnällig upp till 4 månader) och det var först vid 6 månader han började gilla den! Men vi hade inga problem att ta bort den på natten när vi började med tassandet, på dagtid får han ha den fortfarande. 

Vi kille rör sig MYCKET i sängen så jag har plockat bort allt utan filt och hans snutte, som du säger så ser det lite tomt ut men han stökar runt så mycket så det blev bäst såGlad Har hört att det rekommenderas att sova med filt upp till 1 år, däremot är jag inte säker på exakt varför... H är i alla fall rätt varm så för honom räcker det med filt. Och även om vi tassar sover inte H hela natten, jag ställer klockan för att amma honom en gång, tror han halvsover sig igenom matningen och brukar resten av natten vakna i genomsnitt 1-2 ggr men det är ok mot kanske 10 ggr innanFlört

Kan bara säga vad vi hade gjort och jag hade väntat tills efter lördag. För oss snappade H upp rutinerna efter bara 2-3 nätter men det tog nog 1,5 vecka tills de riktigt satt. 
    Hej och tack för svaret! Glad

Eftersom vi kört nån slags variant på tassmetoden nu redan innan så bestämde jag mig för att köra på redan nu. Han fick ingen napp under dagen igår och det gick bra. Han var lite arg i vagnen på förmiddagen, men annars har han mest legat och smågnällt i sin säng inför dagvilan till han somnat själv. Han har ju aldrig gillat nappen särskilt bra ändå, så var inte jätteförvånad för att det gick bra.

Han somnade snabbt inför kvällen också, behövde inte tassa nånting. Sen hade jag tänkt ge han mat i sömnen vid runt 23, men han hann vakna vid 22 och så var han jätteledsen/arg i två timmar medan jag tassade... Kändes skitjobbigt. Efter ett tag kändes det som tortyr att inte ge han mat för han var ju hungrig. Så gav han välling och sen sov han till 6.30 i egen säng. Så jag känner mig ändå nöjd med första kvällen...

Nu vet jag inte om jag borde försöka se om han kan sova utan mat, eller om jag borde ge mat lite tidigare, typ 21.30 eller nåt, innan han vaknar... Hm. Får nog gå lite på känslan. Vill helst inte ge mat när han är ledsen så han börjar se det som tröst eller som alternativ till napp.

Täcke har han fått ha nu under vintern för det är ganska kallt i vår lägenhet. Ska ta bort det nu och göra sängen "tråkig". Han rörde sig mycket mer nu när han låg och var vaken i sängen ett tag innan han somnade, så kudden och alla grejer låg lite huller om buller i sängen. Hehe.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola