~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Okey. Nu har jag läst de första 12 sidorna av tråden och typ 5-6 av de sista. Ingenting av 135 sidor såklart, men tycker jag fått svar på en hel del ändå. Har också läst alla dina inlägg ModestyBlaze då jag tyckte du verkade insatt och klok.
Jag har gjort någon slags hemmasnickrad variant av tass-metoden med min yngsta son (och min äldsta tror jag? man glömmer så snabbt... hehe) och han kan nu somna av sig självt i sin säng. Dagtid är det aldrig några problem (nästan), han brottas lite med sitt gossedjur och sin snuttefilt och sen somnar han. Insomningen är alltså inga problem, inte heller på natten. Mitt problem är att han vaknar på natten, ganska många gånger innan 11-12 och sen vanligtvis en gång vid 3-4. Han brukar vilja äta och har också fått göra det. Han har haft problem med att gå upp i vikt så därför har jag inte velat ta bort nattmålen för honom. Han har också känts för liten, men nu är han 7 månader så nu borde det kanske inte vara några problem att ta bort dem om jag förstått det som står i tråden rätt.
Har också förstått att nappen ska bort. Borde inte vara några problem då det är jag som mer eller mindre "tvingat" han att ha den. Typiskt att det är precis nu som han har börjat gilla den lite mer... hehe.
Har lite frågor ändå. Om han behöver äta på natten så ska detta alltså ske på bestämt klockslag om jag läst rätt? Kan man ge han flaskan i sömnen? Känns fel att väcka...
Sen om själva miljön i sängen. Min son kryper inte ännu och rör sig inte jättemycket i sängen. Han har ganska många gossedjur i änden på sängen, mest som prydnad/mysfaktor (för mig?) Bör man ta bort dem? Han har också en kudde, som han bara halvligger på litegrann oftast, och så ett gossedjur i form av "Tummen" som också är som en kudde kan man säga. Bör dessa tas bort? Är det bättre att sova med en filt än med riktigt täcke? Kommer se så tomt och "omysigt" ut om man tar bort allting...
Känns lite som en dröm att ens barn ska kunna sova hela natten utan att vakna. Det gör inte ens min 2-åring, men det är mest för att han behöver gå upp och kissa (han har inte blöja).
Sen en fråga till... Sonen ska sova borta första gången på lördag, hos sin mormor som han känner väl. Kommer de nya rutinerna att hinna fästa sig innan dess, eller bör jag vänta till efter det?