Inlägg från: fuchsian85 |Visa alla inlägg
  • fuchsian85

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej! Jag har en son på 3 månader som jag snart ska försöka få till lite nattningsrutiner med. I dagsläget somnar han enbart i famnen och vill sedan fortsätta sova där. På dagtid är det omöjligt att lägga ner honom, men på nätterna fungerar det oftast bra. Nu samsover vi, men jag skulle gärna vilja att han sov i sin egen säng. Jag spänner mig så när vi sover ihop att jag nu bitit sönder en tand! Är det verkligen för tidigt att börja med tassmetoden när de är 4 månader? Jag läste någonstans att mellan 4-6 månader var en bra tid att skapa läggningsrutiner.
    Jag försöker läsa på lite om olika metoder innan jag börjar, så jag har några frågor som jag skulle vilja ställa.
    Ammar ni fortfarande? Hur vet ni när barnet vaknar på natten om det ska tassas eller tas upp för att äta?
    Hat massa mer frågor egentligen, men jag vet inte hur jag ska formulera mig så jag börjar såhär! Tack!

• fuchsian85

För mig så hör de sakerna på ett sätt ihop. Mitt mål är att få honom att sova i egen säng istället för på mig som oftast blir fallet då han vaknar och inte vill bli nerlagd. Han brukar somna på ungefär samma tid varje kväll, men jag behöver nog skaffa tydligare rutiner för att visa honom att det är dags att sova. O

• fuchsian85

Ikväll har jag tassat för första gången och han somnade på 40min. Han har aldrig somnat själv förut, utan har alltid blivit vaggad till sömns i famnen eller somnat i vagnen på promenad. Så stolt över min lille kille!
    Hoppas han sover fram till midnatt då han brukar vakna för att äta.
    Vårt problem har inte varit att han vaknar flera gånger på natten utan att det inte går att lägga ner honom när han somnat. Vissa nätter har det fungerat att lägga ner honom om jag legat tätt tätt mot honom, men de flesta nätter har han sovit på mig. Så jag hoppas att tassningen ska hjälpa honom att komma till ro själv och låta mig få tillbaka min säng och valfri sovställning:)

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola