• helena29

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Gör det ngt om han ibland somnar till vällingen?
    Sonen är sällan ledsen så jag brukar inte behöva hålla tass, men gråter så fort jag går ur rummet. Vad ska man göra då? Bara sitta kvar?
    Ska man lägga ner gång på om barnet reser sig upp?

• helena29

Efter en timmes läggning somnade sonen (10 mån) 20.30. Sov sedan till 03 och ville bara komma upp. För att han är van vid det?! Han bara var arg och slängde sig bakåt när jag hade honom i famnen. Kunde inte komma till ro i famnen heller. Ska man bara hålla om och låta honom gråta? Inte gå runt eller vyssa? Slutade i alla fall med att jag tog över honom till mig, han blev ännu argare och fäktades. Gav välling och han somnade om. Jag är så himla taggad PUL kvällen att genomföra, men mitt i natten är man ju sååå trött. Vill bara sova. Så blir man besviken på sig själv. Hur länge ska man hålla bebisen i famnen om den gråter? Tills den somnar?

• helena29

Jag tog upp honom för att han grät? Men han var bara arg och skrek mer, jag la ner igen men gråten bilen häftigare, tog upp, han slänger sig bakåt och skriker än mer. Ska man hålla på i timmar att bara stå med honom i famnen? Något steg 5 finns ju inte...? Han är inte då ledsen vid nattning, mest vid uppvaken. Ska man lägga ner även om han gråter? Fast blivit lugnare? Om han genast blir mer arg när jag lägger ner honom då? Upp igen?
    Nej, igår somnade han inte av vällingen. Han somnar nog aldrig HELT av vällingen, men han blir väldigt dåsig och trött. Men såpass att han stoppar i nappen själv, så helt sover han inte. Men nästan... Nej, jag tänker inte sluta med nappen. Har förstått att man kan göra vilket som.

• helena29

Kanske en till; sååå härligt att det funkade! Hur sov lillkillen före metoden? Hur lång tid tog det? Besvärligt i början?

• helena29

Vill bara säga att självklart kan man tassa och använda napp samtidigt! Bara barnet har lärt sig att själva stoppa i nappen och hitta nån i sängen på natten. Det är min personliga åsikt i alla fall! Men inte är det så att nappen MÅSTE bort bara för att man tassar.

• helena29

Puff! Vad anser ni om att jag ger välling i hans mörka sovrum? Efter det lägger jag ner honom i sängen. Han blir ju väldigt dåsig och trött av vällingen men somnar inte helt. Är detta fel enl. tassmetoden?

• helena29

Inga tänder alls än! Så pass medveten att han gnyr lite, gnuggar ögonen och stoppar i nappen själv. Vad tror du? Det känns lite som att det är vällingen som gör honom lugn och kommer till ro, inte han själv?
    Har haft "problemet" att sonen alltid vaknar nästan exakt 1 h efter han somnat. Varför?
    Tycker mig känna lite att om han får böka och mer komma till ro själv så har vi inte den en timmes skarven. Samtidigt känns det ju dumt att väcka honom till liv? Hur gör man det på bästa sätt?
    Men det är väl inte fel att ge vällingen i hans mörka rum?

• helena29

Han äter alltid välling. Inland vaknar han en timme efter, ibland inte. Som jag skrev funderade jag över om han behöver vara "mer vaken" när han läggs ner? Att han får böka lite och komma till ro själv.
    Har inte funderat på varken att han kissar eller magknip. Har han magknip borde han ju skrikit mer. Det räcker att hå in och lägga handen på så somnar han om.
    Gissar mer på ytlig sömn efter en timma och han inte har lärt sig somna om? Eller drömmar?

• helena29

Han har vaknat en timme efter även när jag ammade... Så tror mycket väl det kan vara hans sömncykel! Han har helt enkelt inte kommit in i så djup sömn ännu? Eller så gjorde vällingen jobbet att komma till ro och han behöver lära sig mer själv att komma till ro och somna. Ger vi välling typ nån annanstans än i mörkt sovrum så vill han knappt ligga still utan ska sprattla och kolla på allt annat. Får kanske färska väcka honom lite mer innan han läggs ner? Tror inte vi kan ge vällingen typ i tv-soffan... Vi ger Semper mild fullkornsvälling från 8 mån. Som sagt, borde han verkligen nöja sig med att gå en hand på i typ 2 sek om han verkligen har magknip? Och varför just då efter nästan exakt en timme alltid?
    Men jag måste nog fundera lite på det här om vi ska ge välling en stund innan läggning eller i ett annat rum...
    Å andra sidan ger vi välling på morgonen i vår stora säng.
    Nu har han ju sovit 2,5 Tim efter entimmes uppvaket!...

• helena29

Börjar trasig här... Killen har haft ett mönster nu några nätter. Vid läggning bökar han och ställer sig upp några ggr och jag lägger ner gång på gång. Han är inte ledsen så jag har provat att gå ut, men då skriker han med en gång! Så det är liksom ingen idé. Men jag behöver inte tassa, jag bara sitter på en stol bredvid och går ut när jag tror jan är påväg att somna. Hur kan jag göra för att slippa sitta bredvid? Han somnar runt åtta och sover till runt 03.30. Jag går in och lägger en hand på, bara en minut och sedan sover han till 6-6.30. Hur lång tid brukar det dröja tills första sovpasset blir ännu längre och sen till en hel natt? Tycker det är svårt att veta när det är ok att vakna? Ska man tassa allt innan kl 6 osv? En morgon vaknade han 05.30 och var pigg, var ju omöjligt att tassa om. Ska man ge upp då?
    Sen undrar jag hur vi gör när vi är ute på semester, då han varken kanske har eget rum eller egen säng? Och dessutom vill man ju inte väcka de andra om han skriker... Hur bör man göra för att rutinerna inte ska försvinna?

• helena29

Jag klagar inte alls, då missförstod du. Jag är tvärtom väldigt nöjd ned nätterna. Och visst har vi haft ett helvete på nätterna förut, med uppvak varje timma.
    Det jag konkret undrade över är hur man gör på morgnarna? Bestämmer man en tid det är "ok" att det är morgon? Idag tex. vaknade han 05.45. Jag försökte tassa, men höll på i nästan en timme och han kunde verkligen inte somna om. Men vid 06.45 är det ju tid att gå upp. Så det blev välling i vår säng. Men då avbröt jag ju tassandet! Var jag okonsekvent nu då? Ska man fortsätta när man börjat? Det är väl inte meningen att man ska få välling för att man skriker tillräckligt länge?
    Min andra fråga var ang. resa. Hur gör man med tassandet då? Om barnet inte har varken egen säng eller rum.Man vill ju kanske inte störa de andra! Oftast brukar det ju vara oroligare sömn när de är borta också...Brukar det ta lång tid att hitta tillbaka till rutinerna hemma sen?

• helena29

Steg 4 enl metoden är ju att lugna barnet i famnen, men han kan ju fortfarnde skrika?

• helena29

Bara för att jag skrev att det varit så den senaste veckan ja! Men det är ju inte säkert att det alltid räcker att lägga handen på?! Senast i morse skrek han trots att han var i famnen. Och borta är det ju ännu mer troligt att det blir lite oroligare och mer skrik. Men enl denna metod finns ju inget steg 5? Då är ju liksom frågan hur länge barnet får skrika i famnen innan jag ger välling? Då är det ju ganska troligt att man ger dubbla budskap till barnet? Skriker jag tillräckligt får jag välling!?

• helena29

Så sant så! Skönt ändå att ha någon modell att gå efter så långt det är möjligt. Att ha ngt att falla tillbaka på...

• helena29

Förstår att du tycker det är skönt! Det jobbiga är ju uppvaken innan man själv lagt sig! När man behöver springa emellan och natta om. Barnet kanske inte känner igen sig och känner att det inte är som hemma...
    Hur gamla är dina barn? Har de alltid sovit bra borta?

• helena29

När ni tassat på morgnarna, hur länge har ni fått hålla på då? Min kille verkar vara för pigg... Det känns ju onödigt att hålla på en timme för att sedan ge upp, då det ändå är dags att gå upp... Svårt att veta vilken tid på morgonen man tassar och inte... Hur tänkte ni?

• helena29

Mitt barn börjar lära sig gå nu och samtidigt har han börjat vakna oftare på nätterna igen, har detta ett samband? Ska man tassa som vanligt?

• helena29

Jag tassar dom vanligt, fast han använder napp och får sätta i den själv. Lägger nappar i sängen.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola