~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Hallojsan! Tänkte börja tassa, wish us luck!
Hallojsan! Tänkte börja tassa, wish us luck!
Puuh, det där var ju en liten pärs.
Han var såpass missnöjd att jag tog upp honom, säkert 20 gånger, och de första 10 gångerna lutade han huvudet mot mitt bröst, de 5 gångerna efter det, såg han helt groggy ut men började låta missnöjd även uppe hos mig och de 5 sista gångerna spjärnade han emot när jag tog upp honom.
Tillslut lugnade han sig i sängen och jag bytte smekandet mot en tass innan han sov, och jag TROR att jag tog bort tassen innan han somnade.
Tid: Ca 30 minuter, lite längre än vanligt. Men jag är full of faith! (Men jag gjorde väl rätt va?!? )
Förresten, han tystnade ju DIREKT när jag tog upp honom i början, men det hade ju gjort honom VANSINNIG om jag hade lagt ner honom direkt som det står i beskrivningen.
Räknade till tio smekningnar innan jag lade ner honom - ska jag göra det i fortsättningen eller ska jag försöka göra enligt anvisningarna i TS?
didilej: Tack så mycket för hejropen!
Igår tassade jag vidare, och det gick på HALVA TIDEN - endast en kvarts stående över sängen!
Och jag tror verkligen han förknippar läggdags med sova nu, för redan första gången jag tog upp honom (efter typ en minut...) var han helt groggy och lutade huvudet mot mitt bröst!
Det här bådar gott!!
(En fråga - han har aldrig någonsin varit svår att söva om när han vaknar på natten eller kvällen och har tappat nappen eller så - men igår var det lite tjorvigt. Behöver han en tass då tro? Det är ju trist om han inte kan fortsätta somna om själv...)
Hahaha!! Heeeelt sanslöst!!!
Första kvällen: ca 35 minuter - 20 upptagningar
Andra kvällen: 15 minuter - typ 8 upptagningar
Tredje kvällen: FYRA MINUTER innan jag helt kunde ta bort handen! Således inga upptagningar!
Heeeelt otroligt!!
Måste ha hjälp!
De fyra första dagarna gick såååå bra. Ytterligare två dagar med maken som tassare gick också bra.
Men nu är det sååå bökigt, han är jättearg (men jättetrött) och kommer aldrig till ro, men när han väl kommer till ro, kan man sluta smeka, sluta tassa och så sover han på en minut.
Är det ett helt normalt bakslag eller vad är det!?
Hej didilej! Jag vill bara tacka för hjälpen du har gett!
Du gav mig några ord när jag hade ett bakslag för nån vecka sen, som jag glömde tacka för...
Tack!! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m32018501.html
Hej hej i tråden, här är en nyfiken som har en fråga. Vi har en 13-månaders tjej, en tuff, glad tjej med 2 äldre syskon som hon älskar. Hon har alltid haft grymt bra sovrutiner, sov exempelvis hela natten från 3 månader, har aldrig varit svårsövd, osv. .
Nu har vi sedan 1 vecka ungefär flyttat ut hennes säng från vårt sovrum - ungefär samtidigt som hon har börjat på dagis. Kanske lite dumt, men vi trodde att det skulle funka. Kanske är det inte alls det hennes "trassel" beror på.
Hon ammades till sömns tills för några månader sedan, efter avslutad amning satt vi med henne i famnen i mörkt sovrum, men för ett par veckor sedan lade vi henne efter ett kort godnatt och hon lade sig tillrätta och somnade snabbt (Mirakel!!).
I vårt rum gick det bra i någon vecka, i eget rum gick bra i 2 kvällar, sedan har hon skrikit litegrann, men ändå somnat. Nu har jag suttit med henne tills hon har somnat (15 minuter), men min man tycker att jag förstör hans bra rutin med att hon somnar själv genom att göra så. Vilket jag kan förstå, men jag vill samtidigt inte att hon ska skrika sig till sömns!
Tassmetoden, tror ni det kan funka här? Jag vill ju HELST inte flytta tillbaka henne till vårt rum...