~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Här är en trööött mamma så orkar tyvärr inte läsa igenom tråden just nu, ska göra det när (om?!) jag fått sova lite bättre... Har nu kört tassmetoden med minstingen (snart 11 mån) i 3 nätter. Ungefär hur lång tid brukar det ta innan dom börjar sova längre stunder? Slutade även amma samtidigt, ammade bara "riktigt" på kvällen före läggning och det visade han mindre och mindre intresse för. Men snutta skulle han göra ideligen under natten. Därav anledningen till att jag ville göra nåt åt sömnen. Så nu har jag kört stenhårt på att inte amma och att lägga ner i hans säng innan han somnar riktigt (igår kväll vid läggning misslyckades jag nog dock, han sov nog innan jag la ner...). Och det har gått bättre än väntat, inget skrik eller gråt (inget som inte gått över på en gång jag tagit i famnen iaf).
Såhär såg senaste natten ut;
19: somnade,
21: gråt, tog upp i famnen, lugnade sig, la ner, tassade, sov, tog max 5 minuter sammanlagt,
24; gråt, samma som innan,
02-04; ständiga uppvak, behövde aldrig plocka upp utan räckte att tassa, men jag hann aldrig somna om mellen varven...
05:30; vaknade och väckte även storebror så bara att kliva upp.
Han sover bättre än innan då han vaknade på kvällen med ca 20-40 min mellanrum och storgrät, och skulle sedan ligga med mig och snutta ca en gång i timmen. Men hur lång tid kan det ta innan han börjar sova längre pass än 2-3 timmar? Upp till 3-4 mån ålder sov han minst 5, oftast 6-7, och ibland 8-9, timmar i följd. Längtar efter att få soooova igen!!! Laddar för 4:e natten nu, envis är jag som tur är så vägrar ge upp nu!