Inlägg från: 2grabbsmamman |Visa alla inlägg
  • 2grabbsmamman

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Här är en trööött mamma så orkar tyvärr inte läsa igenom tråden just nu, ska göra det när (om?!) jag fått sova lite bättre... Har nu kört tassmetoden med minstingen (snart 11 mån) i 3 nätter. Ungefär hur lång tid brukar det ta innan dom börjar sova längre stunder? Slutade även amma samtidigt, ammade bara "riktigt" på kvällen före läggning och det visade han mindre och mindre intresse för. Men snutta skulle han göra ideligen under natten. Därav anledningen till att jag ville göra nåt åt sömnen. Så nu har jag kört stenhårt på att inte amma och att lägga ner i hans säng innan han somnar riktigt (igår kväll vid läggning misslyckades jag nog dock, han sov nog innan jag la ner...). Och det har gått bättre än väntat, inget skrik eller gråt (inget som inte gått över på en gång jag tagit i famnen iaf).
    Såhär såg senaste natten ut;
    19: somnade,
    21: gråt, tog upp i famnen, lugnade sig, la ner, tassade, sov, tog max 5 minuter sammanlagt,
    24; gråt, samma som innan,
    02-04; ständiga uppvak, behövde aldrig plocka upp utan räckte att tassa, men jag hann aldrig somna om mellen varven...
    05:30; vaknade och väckte även storebror så bara att kliva upp.
    Han sover bättre än innan då han vaknade på kvällen med ca 20-40 min mellanrum och storgrät, och skulle sedan ligga med mig och snutta ca en gång i timmen. Men hur lång tid kan det ta innan han börjar sova längre pass än 2-3 timmar? Upp till 3-4 mån ålder sov han minst 5, oftast 6-7, och ibland 8-9, timmar i följd. Längtar efter att få soooova igen!!!  Laddar för 4:e natten nu, envis är jag som tur är så vägrar ge upp nu!

• 2grabbsmamman
    Mirali skrev 2013-02-05 13:57:10 följande:
    upp till en vecka tycker jag att jag har hört tidigare i tråden, starkt av dig att kämpa på!

Du har ingen möjlighet att få avlastning nån morgon eller så så att du själv får sova. Jag har aldrig tagit emot avlastninge under själv natten, men däremot har ibland mamma sovit över eller jag sovit hos henne och så får hon gå upp och ta från 5 på morgonen och jag sover då till kanske 11.

Tack för svar! I helgen fick jag sovmorgon för då var maken hemma, men nu är han bortrest. Dåligt tajmat, jag vet, men när jag väl bestämt mig för att här ska tassas så kunde jag inte vänta! En vecka ska jag väl kunna härda ut, hoppas bara att det vänder då och han lär sig att sova längre stunder! Ikväll satsar jag nog att gå och lägga mig direkt när pojkarna somnat. Och ska verkligen försöka lägga lillen medan han fortfarande är vaken. Men är så svårt med honom för han kan jaga upp sig så otroligt så snabbt.
  • 2grabbsmamman

4:e natten avklarad. Vaknade oftare än de tre tidigare nätterna, ca 1,5 timmes mellanrum. Var dessutom ledsen varje gång. Vid två av uppvaken fick jag ta upp i famnen. Ena gången fick jag ta upp o lägga ner tre gånger. Han somnade dock om fort de andra gångerna, någon gång helt själv. Somnade vid 19:30 och vaknade "riktigt" vid 07:15. Men ska det vara såhär? Känns lite gruvsamt nu inför 5:e natten, kommer han vakna en gång i timmen och vara ledsen då?!

• 2grabbsmamman

Nu sover lillen, somnade vid halv åtta. Var såååå nära att han somnat med enbart tassande, men så ryckte han till och började storgråta och det var bara att plocka upp. Men lade ner direkt han lugnat sig och då rättade han till sig och sov sen. Men surt att det inte funkade med enbart tassandet. Känns väldigt långt borta att kunna lägga ner och sedan lämna rummet. Är det ett måste för att metoden ska funka? För mig gör det inget att stanna kvar tills han somnat, så har vi gjort med stora killen, och jag tycker det är mysigt. Men det kanske blir fel?

• 2grabbsmamman

Femte natten; sov ganska oroligt fram till 24, vaknade några gånger och var ledsen. Sov sen till 02, just när jag var på väg upp så la han sig och somnade igen! Sov sen till 05:30, då kunde jag inte vänta och se om han skulle somna om själv, då hade storebror vaknat... Men efter en liten stund i famnen la jag ner och han somnade om. Sov sen till 06:45. Så detta är den bästa natten på ca 7 månader! Kan det ha vänt?? Håller tummarna inför natt nr 6!

• 2grabbsmamman
    ModestyBlaze skrev 2013-02-06 20:20:14 följande:
    Tanken är att om du stannar tills han somnat måste du ju stanna på alla uppvak om natten också tills han somnat om. Då är sömnen knuten till dig som person inte till hans egen trygghet.

Kan man köra på små, små steg, eller bör man börja gå ut på en gång? Tänkte om det går att först vänja vid att somna utan famnen (där jag är nu), sedan vänja vid att somna utan tassande, sedan somna med att man bara sitter bredvid osv. Hoppas du förstår vad jag menar... Sen sover han precis bredvid vår säng, så på natten går jag ju aldrig ut.
  • 2grabbsmamman

6:e natten;

19:30, somnade själv i sin säng efter att ha legat i famnen en stund, jag hann dock inte gå ut innan, ska försöka det ikväll!

21, vaknade ledsen, tog upp några minuter och lade ner igen, somnade

00, vaknade ledsen, fick ta upp och lägga ner fyra gånger innan han somnade riktigt

06, vaknade för dagen

Sov alltså 6 timmar sammanhängande!! Fantastiskt med tanke på att han för en vecka sedan vaknade varje timme för att snutta! Nu hoppas jag bara att den positiva trenden håller i sig!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola