• Tjej78

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Vilken bra tråd!! En fråga, hur gör man när lillan ligger i vagnen, nerbäddad i alla lager nu på vintern? Är det okej att vagga henne i vagnen när hon sover där och köra tassmetoden i spjälsängen? Hon är i dag 4 1/2 månad och sover i vagga i vår sovrum men vi tänkte byta till spjälsäng till helgen med vyssanlull tassar för att sakta vänja henne av vaggandet för att sedan vid 6 månader flytta in henne till eget rum och då börja med tassmetoden. Kommer ju vara lite varmare då så det blir kanske enkelt att köra tassmetoden i vagnen i alla fall..... Ta gärna emot tips och synpunkter :)

• Tjej78
    ModestyBlaze skrev 2013-02-11 17:22:22 följande:
    Hej, mitt förslag är att du gör samma som tassningen fast du vagnar vagnen. Drar den fram och tillbaka. SÅ fort hon är upprörd, drar du vagnen, stannar så fort hon tystnar. Så hon lär sig att somna i stillastående vagn. Då kommer du ha massa gratis sen när du flyttar över till spjälsäng. Vill du gå ut och gå med vagnen så låt henne somna i stillastående, vänta 10 min sen kan du gå. Strunta tycker jag i vyssan lull tassarna. Men det är bara en åsikt.  

Efter ett tag utan att ens ha gjort något somnar loppan i vagnen redan innan jag gått ut ur huset, ibland måste jag gå en bit typ 1 min sen vända tillbaka. Hemligheten var att jag troligen lagt ner henne för att sova när hon inte var trött, har fått lite bättre rutiner nu. Köpte vyssan lull tassar, montera på dem men loppan gillar det inte så jag kunde följt ditt och min sambos råd, strunta i dom men man lär sig av sina misstag (förhoppningsvis). Nu nattar vi senast kl 19.30, då lägger vi henne i spjälsängen och hon får sprattla av sig en två, tre minuter. Sen lägger vi handen över bröstet och drar fingrarna över ögonen tills hon sover, tar ca 15-20 minuter. Vi har bara gjort så här i 4 dagar, min förhoppning är att tiden ska bli kortare och kortare. Om en månad när hon är 6 månader ska vi flytta in henne till eget rum och då introducera tassmetoden. Två frågor, är det ok att fortsätta strycka fingrarna över ögonen om man slutar innan hon somnar precis som med handen? När man gör tassmetoden, då får man alltså inte prata, vyssa, sjunga eller nått annat, det är bara hand på bröstet som gäller? Hur gick det till för dig när du gjorde det?
  • Tjej78

Dessa sk dream feed, gör ni det liggandes då, bara sätter flaska till munnen medans barnet ligger kvar i sängen. Är de inte risk att de spyr? Min tjej är ganska kräkig av sig och när hon är vaken måste hon bli rapad efter att hon ätit, hur gör man då nattetid om hon inte ska vakna? Tips, någon?

• Tjej78
    ModestyBlaze skrev 2013-02-26 21:02:06 följande:
    Använder du flaska så håll lite i huvudet och erbjud mat, vissa tar upp och matar när de halvsover. Höj huvudändan på sängen med 7 cm så brukar all luft komma upp. Speciellt om de sover på magen.(Med larm skall tilläggas) :)

Nix, än så länge sover hon på rygg. Ja, vi kör bara ersättning så flaska är det som gäller. Har inte matar henne på natten på 1 1/2 månad men så helt plötsligt inatt när hon vakna gick det inte att få henne att somna om så då gav jag ersättning men då gick vi upp och satt i soffan, hon var ju redan vaken. Sist jag mata på natten amma jag och då tog jag upp henne och mata henne halvsovandes i famnen och kunde tom rapa henne utan att hon vakna. Måste jag börja mata igen nattetid verkar det bäst att göra som du säger, göra det när de sover så de inte fattar vd som händer.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola