Inlägg från: Trötter24 7 |Visa alla inlägg
  • Trötter24 7

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Här är en till som kör med tassmetoden. 8e natten bakom oss i natt och nu har lillkillen (10 månader) sovit hela två nätter från 21-5 i ett kör. Sen brukar jag amma honom för att sova fram till 7-8 då vi stiger upp. Håller fingrar och tår i kors att det börjar ta sig :)
    Problemen jag stött på är att steg 2-3 aldrig fungerat på honom utan om han varvat upp sig har jag fått svänga honom på sida och buffa i rumpan, men oftast hamnat ta upp honom i famnen. Svårt att göra mindre och mindre då han inte vill ha en hand på sig (sover på rygg). Men nu verkar det som om han lärt sig somna om 9/10 gånger i alla fall.
    På kvällen har han alltid somnat bra av sig själv i sin säng och sov som en dröm tills han fyllde 6 månader. För dryga veckan sedan fick jag nog av sömnbristen, väckts varannan timme hela natten, alla nätter i fyra månader.
    Nu lever jag i hoppet om att han börjar sova bättre och längre, ser ju framsteg alla nätter :)

• Trötter24 7

nymamma: har alltid lämnat honom i sängen vaken (som mindre ammade jag, ibland somnade han innan, men försökte få honom att varsebli att han lades ner i egen säng). Satt tillräckligt många år med storesyster och väntade på att hon sku somna. Därför vill jag INTE ha en till som vaknar om nätterna och inte klarar av att somna av sig själv. Mycket är ju tyvärr pga hur jag beter mig, dvs vissa sömnproblem orsakar man ju själv, omedvetet. Måste jobba bort det!
    Inatt gick det inte lika bra, hamnade lägga honom på sida där vid 12-snåret och sen sov han ilite oroligare, ammade vid 6. Har satt som gräns där vid 5, gärna efter 6. Men om han blir klarvaken eller håller låda över en timme så är jag så lat att jag vill söva ner honom. Värre sen när man inte ammar längre ;) Hoppas att det var för mycket dagssömn som störde igår, nu har jag inte låtit honom sova efter 16.
    Och jag tänkte ju glömma, nattar honom faktiskt med ett skratt (AW till ära ;) ).

• Trötter24 7

Än så länge har han alltid varit såpass trött att det inte påverkat. Men vi busar inte såå mycket, bara lite fniss på väg till sängen. Typisk karl du vet, när huvudet kommer på dynan...Bara han sku komma ihåg det mitt på natten ocksåSkrattande

• Trötter24 7

Länge sen sist! Och nu behöver jag lite ny pepp för att med nya tager få lillen att sova på natten igen, suck. Det började så bra och han somnade om då han vaknade bara av att man vände honom på sida. MEN så kom förkylning nr1 följt av förkylning nr2 och slutade i 3 dagars febern. Dessutom var jag sjuk däremellan, så orkade inte annat än att sätta tissen i mun och med under täcket...
    Nu har vi lärt oss stiga upp i sängen, övar på att gå dagtid, så det påverkar väl också sömnen. Men nu två nätter i rad har han vaknat runt 1 och inte somnat om tidigast 4 och sen sovit stumpvis tom 7. Tuungt så tusan!
    Inatt tog körde jag tassmetoden dag 1 repris 2, få se om det hjälper denna gång också. Det vore roligt att veta vad som spökar då inget riktigt duger för att somna om nattetid. Inatt sov han ju i princip endast 21-1 och 4-7, dvs 7 timmar!!! Sen sover han 2t på förmiddagen och eventuellt en snutt till på eftermiddagen, så han borde ju vara trött. Nå tiden får utvisa, bara mamma hålls vaken dagtid ;)

A>

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola