• Kia761 2

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Fråga; kan man generellt, enligt den här metoden, få alla bebisar att sova hela natten? Kanske någon som ställt frågan innan men jag har inte orkat läsa igenom hela tråden- ber om ursäkt isåfall. Bebisar är ju individer så det känns så märkligt att det finns olika metoder som ska kunna tillämpas för alla tänker jag.

• Kia761 2

Intressant slutsats! Säger inte att det är helt fel men om jag hade haft ett barn som inte har något "fel" och ändå inte skulle få ordning på sömnen skulle jag i det närmaste känna det som ett hån fastän jag tillämpat metoden/metoder. Jag själv är välsignad med en underbar bebis på 3,5 månad som sovit hela nätter sedan 2 veckor tillbaka och i egen säng sedan 1,5 månads ålder. Vi har följt konstens alla regler i 3 veckor( dock kanske inte helt enligt tass) men ; tydliga rutiner kring läggdags, ett mysdjur, se till att bebisen är mätt under dagen, påbörjat nattande så fort bebisen visat tecken på sömn, alltid vyssjat och agerat vid minsta gråt, . Resultatet har blivit världens gladaste bebis under sin vakna tid, snabb i utvecklingen och framförallt oavbruten sömn från 20:00-07:00. Jag ser oss inte som några superföräldrar och vi har inte kämpat oss blåa heller för att få det att funka. Däremot tror jag att vårt barn varit mer receptiv när det gäller att ta till sig av rutinerna. Jag ser så många runtomkring mig som försöker ännu mer ihärdigt än vad vi gör men ändå får dom det absolut inte att fungera. Just därför tror jag det är en brist i att säga att det inte passar föräldrarna men att det snarare ligger på individnivå hos barnet. Personligheten med andra ord.
    Jag svarar gärna på frågor om någon undrar om hur vi löst sömnrutinerna och jag menar inte att mucka igång ett gräl men däremot att kanske ifrågasätta sömnmetoder generellt då jag anser att det är så mycket individer man pratar om. Inte bebisar som en homogen grupp.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola